آموزش اصول و مفاهیم طراحی چهره

How To Draw Face

آموزش طراحی چهره یکی از هنرهای پرطرفداری است که افراد زیادی به آن تمایل نشان می‌دهند؛ اما گاهی اوقات هزینه این آموزش‌ها به قدری است که در توان یک هنردوست نیست؛ از این رو در این مطلب، سعی کرده‌ایم تا به‌شیوه‌ای ساده و زبانی روشن و واضح، اصول طراحی صورت و فیگور را بررسی کنیم تا همه هنردوستان بتوانند به‌راحتی از آن بهره ببرند. در این مقاله اصول طراحی چهره آناتومی و طراحی فیگور بررسی می‌شود، سپس طراحی چهره به‌صورت پیشرفته ارائه شده و در نهایت با طراحی حالات چهره و نکات آن همراه شما هستیم.

 

اصول طراحی چهره و نکات آن

طراحی چهره شامل بخش‌های مختلفی است. به‌عنوان یک هنرمند باید ابتدا بتوانید سوژه موردنظر خود را پیدا کرده یا آن را تجسم کنید. اصول طراحی صورت به شما کمک می‌کند تا ذهن خلاق خود را به کار بگیرید و در کنار علم نقاشی به‌راحتی طراحی زیبا و خاصی را رقم بزنید. اصول طراحی چهره و فیگور و حالات چهره به‌صورت جداگانه در ادامه بررسی می‌شود.

 

طراحی آناتومی و فیگور به‌صورت مقدماتی

طراحی درست اجزای چهره برای بیننده بسیار مهم است و همین امر هم سبب می‌شود تا لزوم دقت و حساسیت در طراحی صورت هنگام نقاشی و طراحی بیشتر شود. هر چه تسلط بیشتری در این مورد داشته باشید، طراحی شما زیباتر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. در طراحی مقدماتی فیگور و چهره اصول و نکات زیر را باید به‌خوبی رعایت کنید تا به‌مرور یک طراح حرفه‌ای و موفق شوید.

 

آنچه باید در مورد نسبت‌ها در طراحی چهره بدانید!

نسبت در طراحی چهره اهمیت زیادی دارد. با توجه به این که سوژه مورد نظر در چه حالت و فیگوری باشد، نسبت نیز متغیر است. صورت شخصیتی که قرار است طراحی چهره از او انجام گیرد، نسبت‌های مختلفی دارد که می‌توان به نیم‌رخ یا تمام رخ بودن چهره اشاره کرد.

 

. طراحی تمام رخ

هنگام طراحی آناتومی صورت، توجه داشته باشید که جمجمه به‌صورت یک کره پهن است و فک به آن متصل شده و حالت تخم‌مرغی دارد. این کره باید به گونه‌ای کشیده شود که اگر دو خط در وسط آن بر هم عمود شوند، ۴ قسمت تقریباً مساوی داشته باشد. برای این که شروع به طراحی صورت کنید، نقاط میانی نیمه چپ و راست صورت را علامت‌گذاری کنید. چشم‌ها روی خطوط وسط و نقطه میانی قرار می‌گیرند.

در مرحله بعد نیمه پایینی صورت را ۵ قسمت کنید. پایین بینی از خط وسط به اندازه دو نقطه پایین طراحی می‌شود. شکاف دهان هم یک نقطه پایین‌تر از بینی است.

نیمه بالایی صورت را ۴ قسمت کنید، دو تا سه نقطه از خط وسط به عقب، موها قرار می‌گیرند. باید این نکته را برای طراحی موها در نظر داشته باشید که در صورت ریزش داشتن موها، بیشتر از سه نقطه عقب بروید.

حال نوبت به طراحی گوش می‌رسد. در صورتی که چهره صاف باشد، گوش بین پلک فوقانی و نوک بینی است.

نکات طراحی تمام رخ:

  • گوش‌ها در صورت نگاه کردن به بالا یا پایین موقعیتشان تغییر می‌کند.
  • پهنای صورت انسان تقریباً پنج چشم یا کمتر است.
  • فاصله بین دو چشم، به‌اندازه یک چشم است.
  • معمولاً فاصله بین لب پایین فرد و چانه به اندازه طول یک چشم است.

 

. طراحی نیم‌رخ چهره

در طراحی چهره به‌صورت نیم‌رخ، جمجمه باز هم مانند یک تخم‌مرغ است؛ اما دارای حالت گوشه‌ای خود را نشان می‌دهد. خطوطی که در میانه این تخم‌مرغ کشیده می‌شود، سر را به دو قسمت پشتی و جلویی تقسیم می‌کند که جلو، صورت و عقب، جمجمه است.

برای طراحی قسمت پشت سر یا جمجمه بدین صورت کار می‌شود که گوش دقیقاً پشت خط مرکزی است و به‌صورت عمودی بین دو پلک بالایی و پایین بینی طراحی می‌شود. عمق جمجمه با توجه به حالت سر فرد، می‌تواند کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد.

برای قسمت جلویی سر نیز به همان ترتیبی که برای تمام‌رخ گفته شد عمل می‌شود. اینجا چند نکته وجود دارد که باید رعایت کنید: گودی انتهای بینی با ریشه بینی یا بر روی خط وسط انطباق دارد. در ابرو نیز برجسته‌ترین قسمت به‌اندازه یک نقطه به سمت بالا از خط وسط طراحی می‌شود.

 

 

طراحی چهره و ویژگی‌های سر

برای بخش های مختلف و ویژگی‌های سر هم نکاتی در مورد بخش‌های مختلف چهره باید مد نظر قرار گیرد. در ادامه، هر کدام از بخش‌ها به‌صورت جداگانه بررسی می‌شود.

 

. چشم و ابرو و طراحی چهره

در طراحی صورت، چشم‌ها حالتی بادامی دارند و دارای دو قوس هستند. قسمت باریک‌تر بادام در گوشه بیرونی چشم است. البته با توجه به ویژگی‌های چشم در افراد مختلف، قانون خاصی برای طراحی آن وجود ندارد. گوشه بیرونی چشم معمولاً بالاتر از گوشه داخلی است. البته تناسبات چهره به‌خصوص چشم در حالات مختلف فرد می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال هنگام استراحت معمولاً عنبیه توسط پلک بالا قطع می‌شود. مژه‌ها به طرف بیرون کشیده شده و در پلک پایین کوتاه‌ترند. هنگام طراحی چشم می‌توانید خطوط زیر چشم، ضخامت پلک پایین و مجرای اشک را هم طراحی کنید؛ اما خیلی ضروری نیستند.

هنگامی که طراحی فیگور نیم‌رخ صورت می‌گیرد، چشم مانند نوک پیکان است.

استفاده از خطوط منحنی نیز برای کشیدن ابرو استفاده می‌شود. می‌توانید از انحنای پلک بالایی تبعیت کنید. دم قطعاً کوتاه‌تر و نازک‌تر از بخش‌های دیگر ابروست. در نیم‌رخ، ابرو تقریباً شبیه یک ویرگول است. گاهی علامت‌گذاری ابرو به گونه‌ای است که گمان می‌شود به مژه متصل شده است. فقط ابرو حالتی فر مانند و غیرصاف دارد.

 

. آموزش طراحی چهره و بینی

پل و کناره‌های بینی، سطوحی صاف هستند و در طراحی اولیه سطوح دیده می‌شوند. بینی به صورت دو شکل مثلث‌مانند درهم طراحی شده و یک سطح چهارضلعی در پایین این مثلث ها کشیده می‌شود(مانند شکل زیر). سطح پایینی به سمت گوی انتهای بینی، اولین سطح مثلثی است. خطوط کناری و وسط را ابتدا به‌صورت سه بعدی و مثلث مانند بکشید. در بخش جلویی بینی، ۴ خط برای پل و محل اتصال در نظر گرفته می‌شود. سعی کنید بخش پایین، سوراخ‌ها، بال و ناحیه سپتوم را بکشید. باید دقت داشته باشید که طراحی بینی کاری است که حساسیت زیادی دارد و باید روی آن آزمون و خطای زیادی داشته باشید.

 

· اصول طراحی چهره در بخش لب‌ها

شکاف دهان از ۳ خط تقریباً موازی تشکیل می‌شود که باید ابتدا آن را طراحی کنید. لب بالایی به‌صورت دو قله است البته در صورت طراحی گسترده لب این دو قله وجود ندارند. لب پایین هم به‌صورت یک منحنی و در صورت ساده بودن طراحی به‌صورت یک خط تیره است. لب بالایی معمولاً نازک‌تر از لب پایینی است.

در طراحی نیم‌رخ، لب‌ها حالتی نوک پیکانی دارند. کنتراست در لب بالا صاف و مورب است و در لب پایینی گردتر به نظر می‌رسد. در طراحی نیم‌رخ نیز شکاف دهان به‌گونه‌ای است که لب پایین به طرف پایین خم شده است.

 

· آموزش طراحی چهره و گوش‌ها

گوش دارای دو شکل  c برای قسمت بیرونی و u برای بخش معکوس داخلی است. یک u کوچک‌تر هم در بخش بالایی لوب قرار می‌گیرد و به قطر کوچک‌تر c متصل می‌شود. شکل اصلی آن شبیه به کاراکتر @ تصور می‌شود. گوش در طراحی چهره مستقیم، به‌صورت نیمرخ است. در این صورت لبه u معکوس یک واحد جداگانه بوده و لب همانند یک قطره است.

 

· طراحی چهره و کوتاه کردن سر

سر یک توپ است که از زوایای مختلف، متفاوت به نظر می‌رسد. تنها بخش بیرون‌زده از سر، بینی است و بقیه بخش‌ها برجستگی کمتری دارند. از طرفی چشم‌ها، دهان و کناره دهان هم فرورفته هستند. حالت خطوط سه‌بعدی می‌شود و انحنا پیدا می‌کند.

برای طراحی فیگور و تناسبات چهره باید خطوط سر را مانند استوا و عرض‌های جغرافیایی در نظر بگیرید. پس زوایا را هم هنگام طراحی باید مورد توجه قرار دهید. برش‌هایی که به ما نزدیک‌ترند، ضخیم‌تر به نظر می‌رسند. پس بالا و پایین نگاه کردن طراحی را بر این اساس انجام می‌دهید.

در هنگام نگاه کردن به پایین، همه ویژگی‌های چهره حالت منحنی داشته و گوش‌ها به سمت بالاتر می‌روند.

بخش بینی بیرون می‌آید، از خط خود بالاتر رفته و نوک آن به دهان نزدیک‌تر می‌شود. گاهی اوقات که صورت خیلی پایین می‌رود، بینی روی دهان قرار می‌گیرد و یک گوی و نقاطی از بال‌ها را نشان می‌دهد.

انحنای ابروها در این حالت صاف می‌شود. پلک بالایی در چشم برجسته‌تر می‌شود و گوی چشم را پوشش می‌دهد.

لب پایینی بزرگ‌تر می‌شود و لب بالایی هم طراحی نمی‌شود.

برای طراحی نگاه به بالا، تمام بخش‌ها به سمت پایین دارای انحنا می‌شوند و گوش به سمت پایین می‌رود. لب بالایی کاملاً خود را نشان می‌دهد. ابرو منحنی بیشتری دارد و پلک اثر چشم‌های باریک را طراحی می‌کند. پایین و سوراخ بینی کاملاً مشاهده می‌شود.

 

· آموزش طراحی چهره و چرخش به دو طرف

در طراحی از پشت، فقط نقاط برآمدگی ابرو و استخوان گونه دیده می‌شوند. خط گردن با خط چانه همپوشانی دارد. مژه با چرخش به دوطرف در صورت نمایان می‌شود و تکه‌ای از ابرو در بخش دیگر ظاهر می‌شود. پلک پایین و برجستگی آن از پشت گونه منحنی به‌عنوان نوک بینی خارج می‌شود. اگر به سوژه نزدیک هستید، شکاف دهان کوچک است، سوراخ بینی هم وجود ندارد.

مواردی که ذکر شد در طراحی ساده در نظر گرفته می‌شوند؛ با این وجود باید بتوانید طراحی چهره را برای حالات مختلف صورت و سنین متفاوت هم طراحی کنید. این کار در قاب طراحی پیشرفته است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

 

 

طراحی چهره و تفاوت آن در مرد و زن

چهره مرد و زن با هم متفاوت است. اولین تفاوت را می‌توان در فک دید؛ فک در مردان معمولا برجسته‌تر از زنان بوده و حالتی مربعی و سخت‌تر دارد. ابروی زنان گرد و بیرون‌زده، مرتب و نازک‌تر است و چانه هم برجسته‌تر به‌نظر می‌رسد. سر زن کوچک‌تر از مرد است و گردن دارای عضلات کمتر و باریک‌تر است. البته لب‌ها برجسته‌تر نشان داده می‌شوند ولی دهان مردان بازتر نشان داده می‌شود. مژه‌ها هم در زنان بیشتر جلب توجه می‌کند.

 

· طراحی چهره زنان و مردان به‌صورت نیم‌رخ

در طراحی صورت نیم‌رخ، گردن زنان باریک‌تر و رو به جلوتر است. در مردان سیب گلو هم گاهی دیده می‌شود؛ در صورتی که برای طراحی چهره زنان اصلاً سیب گلو در نظر گرفته نمی‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، سن هم در طراحی صورت و تناسبات چهره مؤثر است که باید به آن دقت شود.

 

· طراحی چهره نوزاد و کودک

باید دقت داشته باشید که در نوجوانی و قبل‌تر، بین چهره مرد و زن تفاوتی نیست. کودکان و نوزادان اصلاً برآمدگی ابرو ندارند و فقط چند انحنای ملایم استخوان گونه را نشان می‌دهند. چربی صورت و بدن بر روی سن نوزاد مؤثر است. سعی می‌شود تا نوزادان تپل نشان داده شوند. برای سنین بالاتر صورت کمی چروکیده‌تر است و دهان کوچک‌تر به نظر می‌رسد. باز هم پلک‌ها خیلی مشخص نیستند. عنبیه بزرگ‌تر از بزرگسالان در نظر گرفته می‌شود و چشم بازتر است.

در سنین ۵ سالگی به بعد کمی می‌توان انحنا بر روی بینی قرار داد. با این حال نوک هنوز به سمت بالا و کوتاه است. گوش‌ها نسبت به بزرگسالان فضای کوچک‌تری را می‌گیرند. گردن نسبت به نوزادان نازک‌تر است ولی عضله ندارد. ابروها هم هنوز بالا هستند.

 

· طراحی چهره در نوجوانان

طراحی چهره نوجوان، بین حالت کودکانه و بزرگسال است. هر چه سن نوجوان بیشتر باشد بیشتر به سمت بزرگسالی می‌رود. چشم‌ها هنوز هم بزرگ و درشت هستند، ولی ابروها پرپشت بوده و چشم‌ها پایین‌تر هستند. بینی هم بزرگ‌تر است. اگر مژه‌ها را حذف کنید، دختران را جوان‌تر نشان می‌دهید.

 

· طراحی چهره در بزرگسالان

ویژگی‌های ظاهری در بزرگسالان جوان که بین ۱۸ تا ۳۰ سال، در اوج خود هستند. بینی تراش‌دار و چین پلک قابل مشاهده است. خطوط صورت بیشتر استخوانی و عضلانی است تا گوشتی. لب در زنان گوشتی و موهای صورت مردان پررنگ و قوی است.

در دهه چهل تا پنجاه سالگی پلک‌ها سنگین‌تر شده و چروک‌های کوچکی در اطراف چشم هستند. خط خنده و خطوط پیشانی هم معمولاً تا حدی وجود دارند.

 

· آموزش طراحی چهره افراد پیر

از شصت سالگی به بعد خطوط موجود بیشتر می‌شوند. خطوط پیشانی و اخم و خطوط لبخند به‌صورت دائمی بر روی صورت افراد پررنگ‌تر خود را نشان می‌دهند. پف چشم‌ها و حالت آویزان فک نیز نمایان شده‌اند. مژه‌های زنان پررنگ نیست و لب آن‌ها هم نازک‌تر است. موی مردان کم‌پشت و ابروها هم کم‌رنگ‌تر دیده می‌شوند.

برای صورت پیر زنانه و مردانه‌، تنها تفاوت در اصل مربوط به خط مو و بلندی آن است. لکه‌های پوستی و رگ‌ها بر روی پوست دیده می‌شوند و لاله گوش و بینی هم کمی آویزان شده‌اند. رنگ عنبیه کمتر شده و لب هم تقریباً همرنگ پوست می‌شود. خطوط لب و گونه‌ها هم بیشتر شده‌اند.

علاوه بر پیری و جوانی، در طراحی چهره باید تنوع فردی و قومی را هم در نظر گرفت. شکل، نحوه قرارگیری اجزای مختلف، چشم و لب‌ها، حالت گونه‌ها و … بر اساس تنوع فرد و قومیت ممکن است تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند.

طراحی عمودی صورت در این مواقع مهم است. شکل بیضی،  مثلثی و قلبی، گرد، مربعی، پنج‌ضلعی، مستطیلی،  الماس و … مربوط به چهره‌های مختلف است.

ساختار جمجمه بر روی حالت چانه، عمق جمجمه و اندازه سر مؤثر است که در قومیت‌های مختلف، متفاوت است.

 

· چشم در طراحی چهره

مدل چشم‌های مختلفی را می‌توانید با نگاه کردن به چهره افراد پیدا کنید. چشم می‌تواند حالت بادامی، کلاهدار، خواب‌آلود، چشم آسیایی، گرد و … داشته باشد.

چشم‌های آسیایی به‌خصوص چینی قسمت بالایی بینی تا بخش داخلی ابرو را به خود اختصاص می‌دهد. چین پوستی روی چشم گاهی باعث می‌شود چشم کج به ‌نظر برسد.

چشم‌های آسیایی یکی به‌صورت دو پلک است که مانند پلک‌های غربی و چین‌خورده است با این تفاوت که به مژه‌ها نزدیک‌تر است، نوع دوم تک پلک است که چین و چروک ندارد و نیازی به کشیدن خط برای پلک نیست. چشم اروپایی‌ها معمولاً بزرگ‌تر است و در اطراف مدیترانه نیز چشم‌ها تقریبا از همه قومیت‌های دیگر، بزرگ‌تر به‌ نظر می‌رسد. در طراحی چشم اروپایی هم با توجه به قومیتی که دارند باید پلک به‌طور مشخص طراحی شود.

رنگ چشم معمولاً قهوه‌ای، آبی و سبز است. بقیه رنگ‌ها ترکیبی از این سه رنگ هستند.

 

· طراحی چهره و بینی در قومیت‌ها

بال دماغ در برخی قومیت‌ها مانند شمال آفریقا، قفقاز و اروپای غربی فشرده است. در عوض بینی مردم آسیایی حالتی خاص دارد. بینی این افراد کوچک و دارای پل کوتاهی است. برآمدگی هم در این بینی‌ها وجود دارد. بینی آفریقایی هم پهن و دارای بال‌های گشاد است.

 

 

طراحی فیگور و حالات چهره

در مباحث قبل، طراحی یک چهره معمولی و بدون احساس را بررسی کردیم؛ در ادامه، حالات مختلف چهره و طراحی فیگور را بیان می‌کنیم. با یک طراحی خوب و مناسب، به‌راحتی می‌توان حالاتی مانند ترس، شادی، غم، عصبانیت و … را در چهره نشان داد.

 

· بخش‌های مختلف چهره و طراحی فیگور

بسیاری از حالات با چشم‌ها مشخص می‌شوند. طراحی چشم به حالت بیدار در وضعیت طبیعی چشم است. در حالت غیر هشیار یا خواب از کشیدن پلک‌ها صرف‌نظر می‌شود.

مردمک نیز بخش مهمی از چشم است؛ گشاد شدن مردمک نشان‌دهنده حالاتی مانند وحشت است. چشم‌های رنگی معمولاً درشت‌تر از چشم‌های تیره به نظر می‌رسند و حالتی آرام‌تر دارند.

حرکات ابرو هم مهم و نافذ است. حرکاتی که ابرو و پیشانی را منقبض می‌کنند،  شدت یک احساس را نشان می‌دهند.

جزئیات موقعیت لب‌ها، دندان‌ها و منحنی لب نیز برای بیان احساسات مهم است. انحنای بالای هر دو لب نشان‌دهنده خنده و درجه‌های مختلف شادی است. لب بالا کمی پایین و لب بالا با انحنایی به سمت بالا نشان‌دهنده حس شادی و خوشحالی است. در این حالت ممکن است دهان کمی باز باشد.

دو لب به سمت پایین نشانه ترس و بی‌میلی است. حالتی شبیه دندان قروچه که لب‌ها نزدیک به هم هستند نشان‌دهنده حالتی عصبانی است.

بینی هم در هنگام عصبانیت،  گریه، انزجار و … تغییر می‌کند. تغییرات این بخش نیز معمولاً با چین و چروک روی آن اتفاق می‌افتد.

 

· درخت احساسات و طراحی چهره و فیگور بر اساس آن

در یک نمودار به نام درخت احساسات، ۵۸ حالت چهره نشان داده شده است. این بخش‌ها در صورت نیاز با همدیگر ترکیب می‌شوند. در ادامه، احساسات اصلی را برای طراحی چهره مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

آموزش طراحی چهره سرخوش و رضایتمند

در این حالت فرد از یک یا چند حواس خود در حال لذت بردن است. لبخند پررنگ، حرکت گوشه لب‌ها و گاهی چال گونه نشان‌دهنده سرخوشی و رضایت است. ممکن است چشم‌ها هم بسته باشند. چانه بالا آمده و سر کمی به عقب می‌رود.

 

· ترسیم چهره با حالتی تنبلانه

پلک سنگین و لبخند آرام نشان‌دهنده سستی است. پلک‌ها نیمی از قرنیه را پوشانده‌اند و انقباض آن‌ها کمتر از حالت عادی است. ابروها صاف‌تر هستند و لبخند کم‌رنگ‌تر از حالات عادی است.

 

· چهره خسته و طراحی صورت

عضله‌ها در اکثر بخش‌های صورت انقباض ندارند و سر به سمت جلو خم شده است. ابروها محزون و چشم‌ها هم خواب‌آلود هستند. زیر چشم هم گود است. هر چه این حالات شدیدتر باشند، چهره خسته‌تر به نظر می‌رسد. .

حالت چهره خواب‌آلود نیز مشابه خسته است. سر در شرف خم شدن به سمت پایین است و وزن ابروها روی چشم فشار می‌آورد.

 

· ترسیم فیگور متعجب و شگفت‌زده

حس تعجب معمولاً با احساسات دیگر همراه است و باید با هم ترکیب شوند. باز بودن و گرد شدن چشم‌ها، حالت ساده‌ی تعجب و شگفتی در چهره است. چهره غافلگیر به‌گونه‌ای است که سر به عقب رانده شده است، دهان جمع یا باز شده و چشم‌ها هم گرد و گشاد است. عنبیه هم باز شده و ابروها فرم آزادی دارند.

در حالتی که فرد شوکه شده است، فک سستی به خود می‌گیرد و لب و دهان باریک و باز می‌شوند. ابروها بسیار بالا رفته و چشم‌ها کاملاً باز شده‌اند.

 

· طراحی لبخند در چهره

انحنای اجزای صورت نشان‌دهنده لبخند است. البته لبخند تصنعی یا مؤدبانه، لبخند از شادی، لبخند عمیق و کم‌عمق هر کدام به‌شکل خاصی هستند. هر چه انحنای بخش‌های مختلف صورت و لب‌ها بیشتر باشد، لبخند عمیق‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسد. چروک‌ها در اطراف چشم پدیدار می‌شوند و گونه‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند.

خندیدن تنها تفاوتی که با لبخند دارد در پیدا شدن دندان‌ها و گاهی باز شدن دهان در خنده‌های بلند است.

 

· آموزش طراحی چهره مغرور

این طراحی بسیار شبیه چهره‌ای آرام است، با این تفاوت که چشم‌ها آرام و بسته هستند و چانه به سمت بالا رفته و سر به عقب خم شده است. گاهی اوقات لبخندی آرام هم روی لب‌ها قرار می‌گیرد.

 

· طراحی چهره مهربان

در یک چهره مهربان سر کمی به سمت جلو می‌آید، چشم‌ها آرام هستند، لبخندی ملیح روی لبهاست و پلک پایین هم کمی به سمت بالا متمایل است.

 

· طراحی چهره عصبانی

انقباضات در ناحیه ابرو نشان‌دهنده عصبانیت است. هر چه شیارها بیشتر و ابروها دارای کش و قوس‌های بیشتری باشند، شدت عصبانیت بیشتر است. چشم‌ها هم کمی گرد و جمع شده‌اند. چهره غضبناک و خشمگین هم در پررنگ‌ترین حالتِ چهره عصبانی طراحی می‌شود. در این مواقع معمولاً دهان باز و دارای انحنایی به سمت بالاست و چهره کاملاً جمع شده است. چهره‌های اخم‌آلود حالتی سبک‌تر از چهره عصبانی هستند.

 

· طراحی صورت ناراحت و غمگین

در هنگام ناراحتی سر ابروها بالا آمده و به هم نزدیک می‌شوند. پلک‌های بالایی به پایین متمایل شده‌اند و چین‌هایی را در ابروها و اطراف چشم می‌بینیم. مردمک‌ها حالتی غیر منقبض دارند و دهان به سمت پایین متمایل شده است. باز هم شدت ناراحتی را از شدت این تغییرات می‌توان مشاهده کرد.

طراحی فیگورهای مختلف، بسیار بیشتر از مواردی است که ذکر شد. اکثر این فیگورها با ادغام انواع حالات چهره نمایان می‌شوند که با دیدن حالات افراد واقعی می‌توانید آن‌ها را هم طراحی کنید.

 

 

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

طراحی چهره کاری است هنرمندانه که با دانستن نکات مربوطه به آن می‌توانید به‌راحتی در طراحی فیگور و صورت موفق باشید. نکات طراحی اجزای مختلف صورت و حالات چهره در این زمینه به شما کمک زیادی می‌کند. به‌طور کلی به‌عنوان یک هنرمند می‌توانید در حالت چهره افراد دقیق شوید و از آن برای طراحی صورت ایده بگیرید. باید دقت کنید که انسان‌ها دارای چهره‌های متفاوتی هستند و این تفاوت‌ها باید با ظرافت طراحی شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.