سفارش طراحی کاراکتر : جان دادن به برند
هر برند میتواند یک کاراکتر داشته باشد که تمام هویت آن را نمایش بدهد. کاراکترسازی برای انیمیشن با شخصیتسازی برای برند تفاوتهای ویژهای دارند که دقت نکردن به آنها میتواند موجب دردسرهای زیادی شود. در مقابل، ساخت یک شخصیت برند مناسب، راهحلی ایدهآل برای ارتباط گرفتن مخاطب و مشتری با برند است. شخصیتها در برندسازی با کلمه مسکات Mascot هم شناخته میشوند. این کاراکترها در قالبها و موقعیتهای متفاوتی قرار میگیرند و به هویت برند، جان میدهند. در هنگام سفارش طراحی کاراکتر در مورد برند، باید به چند نکته ویژه دقت کرد. اینکه گروه طراحی بتواند انتظاراتی که از یک کاراکتر میرود را در طراحی خود بگنجاند، اهمیت زیادی دارد. تمام مزایایی که برای سفارش طراحی شخصیت گفته شده، فقط در صورتی درست از آب درمیآید که شخصیت بهدرستی طراحی شده باشد. آرت تول با توجه به تجربههایی که داشته، میتواند به شما در مورد این موضوع مشاوره هم بدهد. قبل از آن، ویژگیهای یک طراحی کاراکتر خوب را بررسی میکنیم.
کاربرد طراحی کاراکتر در برندسازی
کاراکترسازی برای هر برندی، میتواند تفاوتی ویژه ایجاد کند. این تفاوت در کجا ایجاد میشود؟ مهمترین و شاید بارزترین ویژگی یک کاراکتر خوب، بالا بردن میزان ارتباط بین برند و مشتری است. این شخصیت به ایجاد حس خوب در مشتری در هنگام استفاده از محصولات برند، کارساز است. به خوبی در ذهنها میماند و بهتدریج برند با آن شخصیت شناخته خواهد شد، مثل روباه در فایرفاکس یا میمون چی توز. ساخت یک کاراکتر ایدهآل و مناسب برای یک برند، جان دادن به یک اسم خشک و خالی است.
وقتی یک شخصیت برای برند طراحی میشود، دیگر دور از ذهن نیست که مخاطب با آن مثل یک موجود زنده برخورد کند، احساسش را درگیر خرید از برند کند و بخواهد که محصولی از آن را داشته باشد. مسیر به همین سادگی طراحی شده است.
تقویت ارتباط بین مشتری و برند
شخصیت برند مثل یک نخ نامرئی محکم بین مشتری و محصول است. فقط کافیست حس و حال شخصیت در هنگام استفاده از محصول تغییر کند. این یک پیغام روشن و شفاف به مشتری است تا رفتارش با محصول را بهبود ببخشد. البته این موضوع در مورد محصولات نرمافزاری و آنلاین بیشتر کاربرد دارد. با این حال، برای استفاده از شبکههای مجازی هم مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند حس یک برند را در مورد یک اتفاق، به خوبی نشان بدهد.
شخصیت طراحی شده میتواند در موقعیتهای مختلف تغییر حالت بدهد. با یک ابر بالای سرش، بهصورت کلامی مشکل را به مخاطب توضیح بدهد. حالت چهره و بدنش در مقابل رفتارهای کاربر عوض شود. حتی به کاربر به محض ورود به محصول، خوشآمد بگوید. خوشآمد گفتن اولین جایی است که کاربر با شخصیت طراحی شده در یک محصول روبرو میشود.
قدرت بالا در شخصیتسازی
تجربه نشان داده است که کسبوکارهای مختلف از شخصیت ساخته شده توسط برند خود، بیشتر از تبلیغات توسط افراد معروف و تأثیرگذار، موفق بوده است. عکسالعمل، گفتگو، شعار و تمام حرکاتش به سادگی توسط برند قابل هدایت است. در حالی که یک فرد معروف چندان با هویت برند آشنا نیست و ممکن است احساس اشتباهی به مخاطب منتقل کند. یک کاراکتر طراحی شده، افقهای یک برند را گسترش میدهد.
به یاد ماندنی و قابل شناسایی
بعد از سفارش طراحی کاراکتر برای برند، به راحتی میتوان با آن شناخته شد. کمتر کسی وجود دارد که با دیدن روباه نارنجی با دم درازش، یاد فایر فاکس نیفتد. یا میکی موس تا ابد نشانهای از شرکت دیزنی خواهد بود. حتی همان سنجاق قفلی که در نرمافزار آفیس حضور داشت و برای شروع به کاربر راهنمایی میکرد، همچنان در ذهن خیلی از کاربران باقیمانده است. چه چیزی میتواند اینقدر بهیادماندنی باشد به جز مسکات طراحی شده برای برند؟
صدا و تصویر برند
یک برند نمیتواند بدون طراحی مسکات، از خودش صدا یا تصویری داشته باشد. تصویر یک برند در بهترین حالت، محصولاتی است که ارائه میدهد. اما هر کدام از آنها به هر دلیلی میتوانند کیفیت ماندگاری خودشان را از دست بدهند. یک شخصیت با کارکرد درست، میتواند به راحتی نسبت به محصولات جدید برند واکنش نشان بدهد. در کنار محصول قرار بگیرد، طرز کار آن را توضیح بدهد و حس خوبی که از قبل به کاربر داده به محصول جدید هم منتقل کند.
با طراحی مسکات، خیلی ساده است که بتوانیم ویژگی یک محصول را معرفی کنیم. اهمیت محصول، جدی یا سرگرمی بودن، آرام یا سرزنده و حتی سادگی در استفاده را به کاربر منتقل کند. هر کارکردی را از این طریق میتوان بهسادگی به کاربر منتقل کرد.
جاذبه احساسی
هر کتاب بازاریابی را که باز کنید و بخواهید درباره فروش بدانید، این جمله را بالاخره پیدا خواهید کرد که «مشتری با احساسش خرید میکند». یک طراحی کاراکتر خوب مستقیماً به احساس کاربر وصل میشود و نه تنها باعث میشود که زودتر خرید کند، بلکه حس بهتری هم از خریدش دارد. کاربرها نسبت به مسکات راحتتر واکنش نشان میدهند و انگیزه بیشتری در آنها ایجاد میشود.
ابزارهای لازم برای سفارش طراحی شخصیت
اگر اهمیت یک مسکات یا طراحی شخصیت را درک کردهاید، الآن زمان فکر کردن به ابزارهای لازم است. بخشی از این ابزارها در اختیار کارفرما و بخش زیادی در اختیار تیم طراحی است. بنابراین هنگام سفارش طراحی کاراکتر باید به تیمی اعتماد کرد که توانایی خلق بخشهای مختلف یک شخصیت، احساسات و ویژگیهای یک برند را دارد. تیم طراحی آرتتول باتجربهای که دارد، میتواند در مورد شخصیت برند با توجه به محصولاتش مشاوره بدهد. قبل از آن بهتر است در مورد برند اطلاعاتی کسب و سلیقه کارفرما را درک کند.
ابزارهای کارفرما برای طراحی مسکات
بهترین کمکی که کارفرما میتواند به تیم سفارش طراحی شخصیت کند، ویژگی برند است. طرحهای فانتزی و جذاب برای تمام برندها مناسب نیستند. مثلاً نمیتوانیم برای برندی مثل مرسدس بنز، یک مسکات شوخ و شنگ و سرزنده طراحی کرد. یک چنین برندی نیاز به ابهت، وقار و شیک بودن دارد. شخصیت طراحی شده در نهایت قرار است که با مخاطبان و مشتریان یک برند در ارتباط باشد. پس بهترین گزینه، شخصیتی است که برای این مخاطبان جذاب باشد.
کمک بزرگ دیگر در بیان سلیقههای کارفرما است. مثلاً به جای میمون چیتوز میشد هر حیوان دیگری را انتخاب کرد. در این موضوع، سلیقه کارفرما تأثیر زیادی داشته است. با این حال بهتر است که تیم سفارش طراحی کاراکتر به طور مستقل در این مورد تصمیم بگیرد تا بتواند بهترین گزینه را پیشنهاد بدهد.
ابزارهای لازم برای تیم سفارش طراحی کاراکتر
در طراحی کاراکتر، تنها گزینه پیدا کردن شخصیت نیست. شخصیت باید بتواند احساسات مختلف را در زمان مشخص از خودش بروز بدهد. طراحی نسخه دوبعدی، عمق دادن به شخصیت، ساخت بخشهای اغراقآمیز، شیوه رنگآمیزی متفاوت و اسمگذاری خاص، تأثیر زیادی در ساخت یک شخصیت خاص و منحصربهفرد دارند. ساخت یک چنین شخصیتی است که برند را تکان میدهد و باعث میشود بین بقیه رقبا قد بلند کند. موفقیت در تمام این مراحل، وظیفهای است که به دوش تیم طراحی شخصیت قرار میگیرد.
طراحی نسخه دوبعدی
بیشتر شخصیتهایی که میشناسیم، در نسخههای دوبعدی هم دیدهایم. طرحهایی که روی دفترچهها، کتابها، تیشرت و لباسهای مختلف چاپ میشوند، همگی دو بعدی طراحی شدهاند. یک طراحی مسکات خوب باید بتواند در حالت دو بعدی هم جلوه خوبی داشته باشد. معروفترین طراحی مسکات دوبعدی که در یادها مانده، سوپر ماریو است. به نظر میرسد یک شخصیت دو بعدی که به صورت پیکسلی طراحی شده نتواند در بین بقیه رقبا بماند، اما ماریو هنوز هم مثل یک خاطره نزدیک در ذهنها به یاد میآید.
طرح دوبعدی برای ساخت محصولات جانبی به کار میآید. تیم سفارش طراحی شخصیت باید بتوانند این ویژگی را در طراحی خودشان جا بدهند.
عمق دادن به مسکات و جان بخشیدن
طرح دوبعدی یک شخصیت هم به اندازه کافی جذاب و خواستنی هست. با این حال عمق دادن به شخصیت اجتنابناپذیر است. تکنیکهای سهبعدی کردن باید بهدرستی روی کاراکتر ایجاد بشوند که جان بگیرد. یک رندر سهبعدی ساده به همراه اضافه کردن سایه، عمیق دادن به شخصیت نیست. اینها وظیفه تیم طراحی است که عمق دادن را بهدرستی انجام بدهد. اضافه کردن لباسهای خاص، ساخت شخصیت در موقعیتها و احساسات مختلف، فعالیتهایی هستند که در جان بخشیدن به شخصیتها تأثیرگذارند.
آرتتول با استفاده از مهارتهای نقاشی و با استفاده از ابزارهای حرفهای، حالتهای مختلف را برای یک شخصیت میسازد. ویژگی شخصیت در تمام این طراحیها حفظ میشود و حس مورد نظر را القا میکند.
بخشهای اغراقآمیز و به یاد ماندنی
مگر میشود کمی اغراق به شخصیت اضافه نکرد که جذابتر بشود؟ شخصیتی در ذهن باقی میماند که یک ویژگی خاص و غیرتکراری داشته باشد. مثلاً به گوشهای میکی موس دقت کنید. هر چیزی که کمی شبیه به گوشیهای میکی موس باشد، ما را یاد او میاندازد. یا پوزه پلنگ صورتی که کمی درازتر به نظر میرسد. دندانهای باگز بانی را خوب یادتان هست؟ سبیل سوپرماریو را هم در ذهن داشته باشید. اینها ویژگیهای اغراقشدهای هستند که باعث شدهاند ما هنوز آنها را به یاد بیاوریم. اگر این ویژگیها را حذف کنیم، تمام شخصیت را کنار گذاشتهایم.
تیم طراحی باید بتواند بخشی از طراحی خودش را کمی اغراقآمیز و متفاوت کند که در ذهن و حافظه جا بگیرد. حتی اگر قرار باشد موهای فرفری خاص و بلند، لباس خاصی مثل لباس تَن تَن، یا هر ویژگی دیگری که به این کار کمک بکند. یا تکههای بدن میشلین که مانند یک پهلوان پنبهاش کرده است.
رنگآمیزی غیرمنتظره
همه چیز در شکل و قیافه و طراحی دوبعدی خلاصه نمیشود. یک رنگآمیزی غیرمنتظره جان دوباره به شخصیت میدهد. مخصوصاً اگر قرار باشد شخصیت بخواهد بدون هیچ کلامی، مفهومش را منتقل کند. امکان استفاده از یک کاراکتر تک رنگ هم وجود دارد. حتی میشود به رنگ پوست طبیعیاش قناعت کرد. اما پلنگ صورتی بدون رنگی که دارد، هیچ تفاوتی نمیتواند داشته باشد.
استفاده از طیف رنگ هم یکی از گزینههاست. از طیف آبی به سبز و رنگهای دیگر هم میشود استفاده کرد. اگر این رنگها اغراقآمیز، متفاوت و دور از انتظار باشند، ماندگاری بیشتری در ذهن خواهند داشت.
حرکت دادن کاراکتر
مهمترین کاری که بعد از سفارش طراحی شخصیت باید منتظرش بود، حرکت دادن کاراکتر است. حالتهای مختلف یک شخصیت است که میتواند در کارهای گرافیکی به کار بیاید. موشن گرافیک، انیمیشن، طراحی محصول و فعالیتهای دیگر گرافیکی نیاز به کاراکتری دارند که بتواند حرکت کند.
تیم طراحی باید بتوانند این حرکتها را به شخصیت بدهند تا جان تازهای به آن داده باشند. مثلاً اگر این طراحی مسکات بخواهد در یک موضوع غمانگیز نقش داشته باشد، باید بتوان غم را در چهرهاش ایجاد کرد. سکوت، نگرانی، خوشحالی، لبخند، هیجان و تمام احساسات را باید بتوان در شخصیت ایجاد کرد. هرکدام از اینها برای طراحی محصولهای مختلف و القای احساسات از طریق آنها را به کار میآید. بنابراین شخصیت طراحی شده باید بتواند این انتظارات را برآورده کند.
چطور روی طراحی سفارش کاراکتر قیمت میگذارند؟
با توجه به توضیحاتی که در این یادداشت ارائه شد، قیمت و تعرفه کاراکتر میتواند بسیار متنوع باشد. مسلماً با انتخاب یک طرح دوبعدی، میتوانیم در زمان دریافت طراحی کاراکتر صرفهجویی کنیم. کاراکتر دوبعدی را حتی در سه تا شش روز هم میتوان تحویل داد. با اضافه شدن پیچیدگیها، این زمان افزایش هم پیدا خواهد کرد. قبل از هر انتخابی، به این موضوع فکر کنید که طراحی کاراکتر درست و متناسب، چه تاثیر عمیق و ماندگاری روی فروش یک برند خواهد داشت. عجله کردن برای طراحی شاید به فروش امروز کمک کند، اما میتواند در ادامه تمام مزایای بهدستآمده را از بین ببرد. برای تخمین قیمت و ارائه تعرفه سفارش طراح کاراکتر باید چند موضوع را بررسی کرد.
مسکات به مرور روی تمام طرحها و بسته بندیها قرار بگیرند. رنگ و شکل و اندازه و تناسب آن با لوگو اهمیت دارد. این مسکات بعدها به صورت دوبعدی یا سهبعدی در موشنها و ویدئوهای مختلف استفاده بشود. بنابراین طراحی باید متناسب با تمام این برنامههای بازاریابی هماهنگ بشود.
قیمت و تعرفه طراحی کاراکتر
راهکار شرکتها برای کاهش هزینههای تعرفه و قیمت سفارش طراحی کاراکتر میتواند خلاقانه باشد. بعد از برگزاری چند اتاق فکر با همکاران دستاندرکار طراحی کاراکتر، میتوان به تصمیم درستی رسید تا روند طراحی و اجرای آن سرعت بگیرد. با این مسیر، نیازی به هزینههای چندباره در مورد طراحی نیست.
سه طرح خلاقانه به صورت اتود در زمان مشخص به مشتری تحویل داده خواهد شد. بعد از تایید توسط سفارش دهنده، رنگ سازمانی و نوع کاراکتر تعیین میگردد. در حین انجام کار، حتماً باید به اسم، رنگآمیزی، شخصیت مخاطبان یک برند و… توجه کرد.
انتخاب یک اسم خوب
شناسنامه کاراکتری که طراحی شده فقط با اسمش ثبت میشود. وقتی یک اسم برایش شد، هویت او ساخته میشود. اسم برند قرار نیست روی شخصیت طراحی شده قرار بگیرد. لازم است که در مورد این موضوع تجدیدنظر کنید. البته که انتخاب یک حیوان از اسم گذاشتن روی آن سادهتر است. روباه فایرفاکس برای همیشه در ذهنها میماند. البته که برای داشتن یک حیوان برای برند، بهتر است روباه و شخصیتهای کارتونی شده دیگر را استفاده نکنیم.
بدون داشتن یک اسم مناسب، ارتباط بین مشتریها و برند ایجاد نمیشود. کسی نمیداند این کاراکتر خلقشده را به چه اسمی صدا بزند. اسم میتواند از بخشهای مختلفی بیاید. مثلاً میتواند از اسم خالق برند استفاده بشود. مثل کلنل سندرز برای KFC که روی شخصیت ساختهشدهاش قرار گرفت. یا از روی اسم اعضای تیم یا حتی همسر، حیوان خانگی یا بخشی جذاب از زندگی استفاده بشود.
به هر حال وقتی اسمی برایش انتخاب شد، ارتباط هم برقرار میشود. بهتدریج محصولات در کنارش معرفی میشوند و مخاطبان از داشتن چنین کاراکتری در برند مطلع خواهند شد. صدا کردن این شخصیت هم دیگر کار سختی نیست. همین که بدانیم باید «میمونک»، «میکی موس»، «مینیون» یا هر اسم دیگری صدایش کنیم، کافی است تا روند انس گرفتن شروع بشود.
دوراسل با «پینک بانی»، موسینکس با «آقای موکوس»، پیلسبوری با «پاپین» و دیگر برندها هم با کاراکترهایشان تلاش کردهاند که جای خودشان را در دل مخاطبها باز کنند.
سفارش طراحی کاراکتر بدهیم یا نه؟
ادامه حیات یک برند، بدون داشتن شخصیت و کاراکتری برای خودش کم کم به فراموشی سپرده میشود. نام یک برند هر چه قدر هم زیبا و کارآمد باشد، نیاز به تصویری دارد که بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. ضرب المثلی چینی هست که میگوید: «یک تصویر بیشتر از هزار کلمه است.». تصویر شخصیت یک برند، بیشتر از هزاران کلمه و جمله کارساز است.
شرکتی که برنامهای طولانی مدت برای بازاریابی و خدمات خود دارد، یا به جایی رسیده که به اندازه کافی شناخته شده، برای ماندگاری نیاز به طراحی کاراکتر دارد. موقعیتی که در آن قرار گرفتهایم، ثابت نخواهد ماند و بدون داشتن کاراکتر، بیثباتتر هم خواهد شد. اصل ماندگاری با یک شخصیت جذاب، ایجاد خواهد شد.
برای رسیدن به اهداف بازاریابی طولانی مدت، نیاز به طراحی کاراکتر داریم. اگر سقف درآمد ثابت مانده و خیلی وقت است که تعداد مشتریها تغییر چشمگیری نداشته است، نیاز به کاراکتر دارید. شخصیت یک برند، محصولات جدید را معرفی و ارائه میکند. بدون آن، معرفی محصولات جدید با هزینه بالا و تاثیر کمتری به دست خواهد آمد. طراحی کاراکتر، حتی هزینههای تبلیغات را کاهش میدهد. انتخاب با شماست. ادامه دادن مسیر یا ماندن در وضعیت آخر.
دیدگاهتان را بنویسید