درس پنجم: اشتباهات رایج در طراحی و نحوه برطرف کردن آنها

فرقی نمیکند که شما یک طراح، گرافیست، طراح دیجیتال و یا… باشید، تمام شاخههای طراحی و طراحی دیجیتال و دیگر سبکهای هنری نیازمند آن هستند که از پایه و با اصول نقاشی آشنا باشند. در مقالات قبلی در مورد روشها مختلف طراحی صحبت کردیم روشهایی که باعث میشد شما خطاهای خودتان را پیدا کرده و اصلاح کنید. چگونه نقاشی کنیم ؟ طراحی کردن کاری بسیار آسان است اگر به اندازه کافی تمرین داشته باشیم، زمان آن است که با مداد طراحی خود بیشتر دوست شوید ذهن و دست خود را هماهنگ کنین، شما را مطالعه ادامه آموزش طراحی دعوت میکنم.
اگر درس های گذشته مطالعه نکردید توصیه میکنیم ابتدا انها را مطالعه نمایید.
اشتباهات رایج در طراحی و نحوه برطرف کردن آنها
در این مقاله آموزشی کوتاه در مورد اهمیت توجه بیشتر به طراحی های خودتان و جلوگیری از اشتباهات رایجی که اکثر هنرمندان مرتکب میشوند صحبت خواهیم کرد. شکل نگارش این مقاله به صورت پرسش و پاسخ و راه حل آن است. این فرمت به این دلیل انتخاب شده که ذهن شما را به چالش بکشیم. پس سعی کنید حدس بزنید چه مشکلاتی در مثالهای زیر وجود دارد. این مثال ها بر اساس اشتباهات خیلی کوچک اما مرسوم اکثر طراحان انتخاب شده است. اشتباهاتی که پشت سر هم تکرار میشود.
توجه: سعی کنید به آرامی صفحه را اسکرول کنید تا پاسخ سوالات برای شما نشان داده نشود. بعد از حدس زدن پاسخ سوالات توسط خودتان، پاسخ اصلی را مشاهده کنید.
اتصالات
یک اشتباه بزرگ که اکثر طراحان مبتدی مرتکب میشوند عدم توجه کافی به روند خطوط در طراحی هایشان است. آیا میتوانید در مثالهای زیر این اشتباه را پیدا کنید؟
مثال 1
مشکل این طرح چیست؟
پاسخ:
نگه دارنده شمشیر یا همان دسته شمشیر صاف نیست. اگر شما یک خط کش در مقابل آن یا در وسط آن قرار دهید، متوجه خواهید شد که دسته شمشیر هم راستا با تیغه شمشیر نیست و کمی کج است.
راه حل:
وقتی میخواهید جسمی را طراحی کنید که توسط دست نگهداری میشود، اول تمامی جسم را در یک خط صاف بکشید. سپس خطوط اضافه ای که در زیر دستان قرار دارد را پاک کنید.
مثال 2:
مشکل صحنه زیر چیست؟
پاسخ:
خط سطح میز و روبان افقی صاف نیستند. اگر شما یک خط کش برای بررسی این موضوع استفاده کنید کاملا متوجه میشوید که خطوط نامنظم و کج هستند.
راه حل:
در وهله اول به آرامی میز را رسم کنید. سپس مابقی اشیا را ترسیم کنید.
برای حل مشکل روبان جعبه کادو، اول روبانها را بدون اینکه کدام یک باید در بالا یا پایین باشد رسم کنید. سپس خطوط اضافه ای که نیاز ندارید را پاک کنید.
راه حل دیگر این است که از خط کش استفاده کنید. در این صورت دیگر نیاز نیست خطوط را کامل رسم کنید. خط کش تمامی خطوط را کاملا صاف رسم میکند.
چه چیزی در این جعبه دستمال اشتباه است؟ (نکته: دو اشتباه وجود دارد)
پاسخ:
در محل خارج شدن دستمال از جعبه، یک مستطیل مناسب رسم نشده است. زیرا اگر دقت کنید عرض دو طرف مستطیل با هم برابر نیست.
گوشه بالایی جعبه که در پشت دستمال مخفی شده است، جعبه دستمال را کمی کشیده نشان میدهد که کاملا غیرعادی است.
راه حل:
اول جعبه را رسم کنید تا مطمئن شوید تمامی خطوط هم اندازه و درست ترسیم شده است. سپس دستمال را طراحی کنید.
در نظر داشتن ساختار اصلی طراحی
در این موضوع اشتباهات فراوانی را از سمت طراحان مشاهده میکنیم.
مثال 4:
آیا میتوانید مشکل این پرتره را پیدا کنید؟
پاسخ:
در بالای سر سمت راست به اندازه کافی مو وجود ندارد که باعث شده سر این پرتره را مخروطی شکل نشان دهد. این اشتباه نتیجه کشیده شدن موها در اولین مرحله است.
چشم راست از چشم چپ بسیار بزرگتر است. این هم اشتباه رایجی است که وقتی قسمت هایی از چشم پشت موها پنهان شده باشد اتفاق میافتد.
اگر صورت را به دو نیمه تقسیم کنیم، زاویه فک سمت راست از فک سمت چپ بیشتر است. زمانی که قسمتی از فک پشت موها پنهان شده باشد این اتفاق میافتد.
راه حل:
وقتی که میخواهید انسان ها را طراحی کنید، در مورد ساختار اسکلتی آنها فکر کنید. میتوانید خطوط راهنمای سبکی قبل از شروع به طراحی به منظور اشراف بیشتر بر روی طراحی خود رسم کنید.
مو وسیلهای برای مخفی کردن چیزها نیست. حتی اگر قرار باشد که صورتی که قسمت هایی از آن فقط قابل دیدن است را بکشید. همیشه به این فکر کنید که چه چیزهایی را نمیتوانید ببینید و اگر طراحی شما صورت کامل و قابل رویت بود چگونه میشد. میتوانید صورت را به صورت سبک طراحی کنید تا متوجه شوید قسمت های قابل رویت صورت در پایان مناسب است یا خیر. اگر اینطور نبود حتما قبل از پرداختن به جزئیات و سایه زدن، اصلاحات لازم را انجام دهید.
چه چیزی در این پسر اشتباه است؟
پاسخ:
اگر دقت کنید در ادامه بازوهای او مفاصل اضافه دیده میشود. این اشتباه زمانی رخ میدهد که لباس کاراکتر را قبل از بدن او طراحی میکنند.
راه حل:
اول بدن را طراحی کنید، سپس به سراغ طراحی لباس بروید.
مثال 6:
مشکل طراحی این ماشین چیست؟
پاسخ:
چرخها بسیار بزرگ هستند. هر دو چرخ را به طور کامل رسم کنید تا بفهمید چه اتفاقی میافتد. خطوط قرمز نشان میدهد که چرخ ها برای قرار گرفتن در بدنه این ماشین باید کوچکتر باشند.
راه حل:
اول شکل کامل چرخ ها را طراحی کنید تا مشخص شود ابعاد ساختار ماشین باید چقدر باشد.
پس خطوط اضافه قسمت های پنهان چرخ را پاک کنید.
مثال 7 (برای شما):
پاسخ و راه حل آخرین مسئله را قرار نمیدهیم و بر عهده خود شما قرار داده ایم. پاسخ و راه حل آن را در قسمت کامنت ها برای ما ارسال کنید.
مشکل این چشم چیست؟
نتیجه گیری
هدف اصلی در تمام مثال های بالا این است که شما را وادار کند آثار هنری خودتان را نقد کنید و ساختارهای اصلی طراحی را رعایت کنید. مهم نیست که حیوان یا انسان و هر چیز دیگری طراحی کنید. شما میتوانید تمامی این نکات را برای تصحیح اشتباهات خودتان که تا به الان رخ میداد انجام دهید.
همچنین پرسش سوال های زیر از خودتان، در هنگام طراحی به شما کمک میکند
- تراز بندی عمودی/افقی ……….. چگونه است؟
- آیا طراحی من از لحاظ مکانیکی معنا دار است؟
- آیا از لحاظ ظاهری درست هست؟ اگر نه چرا؟
- آیا متقارن هست؟
- اگر آن را در یک آینه ببینیم باز هم متقارن هست؟
- و غیره …
تمرین برای شما
حتما شما هم مثل من طراحی های قدیمی زیادی دارید. دوباره به آنها نگاه کنید و تمامی اشخاص و اشیا و صحنه هایی که خلق کردهاید را آنالیز کنید. آیا اشتباهات جدیدی تا که قبلا ندیده بوده اید را الان مشاهده میکنید؟ اشتباهات خودتان را با ما در اینستاگرام آرت تول به اشتراک بگذارید. بیان کردن اشتباهات خودتان به شما شجاعت بسیار زیادی برای خلق آثار بهتر و قوی تر میدهد.
همچنین باعث میشود این موارد ملکه ذهنتان شود و در آثار بعدی خودتان آنها را مرتکب نشوید.
اگر در حال تمرین با این دوره آموزشی هستید ، امیدواریم که پیشرفت خود را با ما و دیگران در قسمت دیدگاه در میان بگذارید، نظرات شما پاداش کاری است که ما انجام می دهیم.
لیست دروس آموزش رایگان طراحی
- درس اول: چگونه نقاشی را شروع کنیم
- قدم اول: وسایل طراحی
- قدم دوم: نحوه در دست گرفتن مداد در طراحی
- قدم سوم: کنترل فشار دست در طراحی
- درس دوم: چگونه سریع طراحی کنیم
- درس سوم: چگونه سه بعدی طراحی کنیم
- درس چهارم: نسبت طلایی در طراحی
- درس پنجم: اشتباهات رایج طراحی
- درس ششم: پرسپکتیو
- درس هفتم: کیفیت خطوط در طراحی
- درس هشتم: معرفی تکنیک های سایه زنی
- درس نهم: چگونه سایه بزنیم
- درس دهم: قرار دادن همه چیز در کنار یکدیگر
15 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با سلام و احترام، مطالب و راهنمایی های شما بزرگواران نشانه عشق و علاقه ی است که از نگاه صرف مادی به هنر جو بر نمی تابد بلکه از حقیقت گویی ، امید واهی ندادن و عدم فریب انها نشات میگیرد که این خود مایه مباهات و سربلندی برای آرت تول است.
اما به ضعم بنده حضور استاد بر سر کلاس درس موجب کوتاهی مسیر و دل گرمی هنر جو است و این امر میسر نمیگردد مگر اینکه با باز نگری در میزان هزینه ها این شرایط تجربه شده و پر بار شامل دوست داران این هنر فاخر گردد و گرنه روز به روز به میزان محرومان افزوده خواهد شد.
با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما و موفقیت همه ی علاقمندان این هنر اصیل و راهگشا ، امیدوارم با تدابیری که می اندیشید هر روز به تعداد مراجعه کنندگان جهت آموزش افزوده شود. با سپاس فراوان . محمد امیر مرزبان کارشناس ارشد پژوهش هنر
ممنون از توجهتون جناب مرزبان
مطلب مفید و عالی بود سپاس از زحماتتون
راهنماییهاتون خیلی مفید و عالی بود، سپاسگذارم
خیلی مفید و عالی بود، سپایگذارم
بســـــــــــیار مفید
ممنون از آموزش خوبتون?
لطف دارین ممنون از توجهتون سبا جان
ممنونم خیلی به دردم خورد
سپاس از توجهتون رضا جان
در ارتباط با پاسخ مثال هفتم باید بگم اشکال در شکل و حالت گردی چشم هست که در طراحی چشم زیاد اتفاق میوفته. راه حل اینه که ابتدا دایره ی چشم رو رسم کنیم و بعد از اون خطوط مرز چشم رو بکشیم و در نهایت قسمت اضافی دایره رو حذف کنیم تا مشکل اندازه و حالت برطرف بشه.
بابت مثال ها و راه حل هاتون سپاسگزارم
ممنون از توضیحاتِ عالی تون…پایدار و موفق باشید
ممنون از توجهتون پیوسته موفق باشید
عالی
مژگان جان از اینکه با دیدگاه ارزشمندتون مارو همراهی میکنید خرسندیم . موفق باشید