فصل 4 دوره جامع آموزش طراحی کاراکتر آپدیت شد

مشاهده آموزش

درس پنجم: اشتباهات رایج در طراحی و نحوه برطرف کردن آنها

فرقی نمی‌کند که شما یک طراح، گرافیست، طراح دیجیتال و یا… باشید، تمام شاخه‌های طراحی و طراحی دیجیتال و دیگر سبک‌های هنری نیازمند آن هستند که از پایه و با اصول نقاشی آشنا باشند. در مقالات قبلی در مورد روش‌ها مختلف طراحی صحبت کردیم روش‌هایی که باعث می‌شد شما خطاهای خودتان را پیدا کرده و اصلاح کنید. چگونه نقاشی کنیم ؟ طراحی کردن کاری بسیار آسان است اگر به اندازه کافی تمرین داشته باشیم، زمان آن است که با مداد طراحی خود بیشتر دوست شوید ذهن و دست خود را هماهنگ کنین، شما را مطالعه ادامه آموزش طراحی دعوت می‌کنم.

اگر درس های گذشته مطالعه نکردید توصیه میکنیم ابتدا انها را مطالعه نمایید.

درس اول: از کجا طراحی را شروع کنیم ؟

درس دوم: چطور متفاوت ببینم؟

درس سوم : تبدیل طراحی دو بعدی به سه بعدی

درس چهارم: چگونه با نسبت های دقیق طراحی کنیم؟

اشتباهات رایج در طراحی و نحوه برطرف کردن آنها

در این مقاله آموزشی کوتاه در مورد اهمیت توجه بیشتر به طراحی های خودتان و جلوگیری از اشتباهات رایجی که اکثر هنرمندان مرتکب می‌شوند صحبت خواهیم کرد. شکل نگارش این مقاله به صورت پرسش و پاسخ و راه حل آن است. این فرمت به این دلیل انتخاب شده که ذهن شما را به چالش بکشیم. پس سعی کنید حدس بزنید چه مشکلاتی در مثال‌های زیر وجود دارد. این مثال ها بر اساس اشتباهات خیلی کوچک اما مرسوم اکثر طراحان انتخاب شده است. اشتباهاتی که پشت سر هم تکرار می‌شود.

توجه: سعی کنید به آرامی صفحه را اسکرول کنید تا پاسخ سوالات برای شما نشان داده نشود. بعد از حدس زدن پاسخ سوالات توسط خودتان، پاسخ اصلی را مشاهده کنید.

اتصالات

یک اشتباه بزرگ که اکثر طراحان مبتدی مرتکب می‌شوند عدم توجه کافی به روند خطوط در طراحی هایشان است. آیا می‌توانید در مثال‌های زیر این اشتباه را پیدا کنید؟

مثال 1

مشکل این طرح چیست؟

اشتباهات رایج در طراحی و نحوه برطرف کردن آنها

پاسخ:
نگه دارنده شمشیر یا همان دسته شمشیر صاف نیست. اگر شما یک خط کش در مقابل آن یا در وسط آن قرار دهید، متوجه خواهید شد که دسته شمشیر هم راستا با تیغه شمشیر نیست و کمی کج است.

اشتباهات رایج در طراحی شمشیر و نحوه برطرف کردن آنها

راه حل:

وقتی می‌خواهید جسمی را طراحی کنید که توسط دست نگهداری می‌شود، اول تمامی جسم را در یک خط صاف بکشید. سپس خطوط اضافه ای که در زیر دستان قرار دارد را پاک کنید.

اشتباهات رایج در طراحی شمشیر و نحوه برطرف کردن آنها

ویدیو پیشنهادی :آموزش نحوه گرفتن مداد در طراحی

مثال 2:

مشکل صحنه زیر چیست؟

اشتباهات رایج در طراحی صحنه و نحوه برطرف کردن آنها

پاسخ:
خط سطح میز و روبان افقی صاف نیستند. اگر شما یک خط کش برای بررسی این موضوع استفاده کنید کاملا متوجه می‌شوید که خطوط نامنظم و کج هستند.

اشتباهات رایج در طراحی صحنه و نحوه برطرف کردن آنها

اشتباهات رایج در طراحی صحنه و نحوه برطرف کردن آنها

راه حل:
در وهله اول به آرامی میز را رسم کنید. سپس مابقی اشیا را ترسیم کنید.
برای حل مشکل روبان جعبه کادو، اول روبان‌ها را بدون اینکه کدام یک باید در بالا یا پایین باشد رسم کنید. سپس خطوط اضافه ای که نیاز ندارید را پاک کنید.

راه حل دیگر این است که از خط کش استفاده کنید. در این صورت دیگر نیاز نیست خطوط را کامل رسم کنید. خط کش تمامی خطوط را کاملا صاف رسم می‌کند.

اشتباهات رایج در طراحی صحنه و نحوه برطرف کردن آنها

آموزش پایه نقاشی دیجیتال

مثال 3:

چه چیزی در این جعبه دستمال اشتباه است؟ (نکته: دو اشتباه وجود دارد)

اشتباهات رایج در طراحی دستمال کاغذی و نحوه برطرف کردن آنها

پاسخ:
در محل خارج شدن دستمال از جعبه، یک مستطیل مناسب رسم نشده است. زیرا اگر دقت کنید عرض دو طرف مستطیل با هم برابر نیست.

گوشه بالایی جعبه که در پشت دستمال مخفی شده است، جعبه دستمال را کمی کشیده نشان می‌دهد که کاملا غیرعادی است.

اشتباهات رایج در طراحی دستمال کاغذی و نحوه برطرف کردن آنها

راه حل:

اول جعبه را رسم کنید تا مطمئن شوید تمامی خطوط هم اندازه و درست ترسیم شده است. سپس دستمال را طراحی کنید.

اشتباهات رایج در طراحی دستمال کاغذی و نحوه برطرف کردن آنها

طراحی دیجیتال درخت

در نظر داشتن ساختار اصلی طراحی

در این موضوع اشتباهات فراوانی را از سمت طراحان مشاهده می‌کنیم.

مثال 4:

آیا می‌توانید مشکل این پرتره را پیدا کنید؟

اشتباهات رایج در طراحی پرتره و نحوه برطرف کردن آنها

پاسخ:
در بالای سر سمت راست به اندازه کافی مو وجود ندارد که باعث شده سر این پرتره را مخروطی شکل نشان دهد. این اشتباه نتیجه کشیده شدن موها در اولین مرحله است.

چشم راست از چشم چپ بسیار بزرگتر است. این هم اشتباه رایجی است که وقتی قسمت هایی از چشم پشت موها پنهان شده باشد اتفاق می‌افتد.

اگر صورت را به دو نیمه تقسیم کنیم، زاویه فک سمت راست از فک سمت چپ بیشتر است. زمانی که قسمتی از فک پشت موها پنهان شده باشد این اتفاق می‌افتد.

اشتباهات رایج در طراحی پرتره و نحوه برطرف کردن آنها

راه حل:

وقتی که می‌خواهید انسان ها را طراحی کنید، در مورد ساختار اسکلتی آنها فکر کنید. می‌توانید خطوط راهنمای سبکی قبل از شروع به طراحی به منظور اشراف بیشتر بر روی طراحی خود رسم کنید.

مو وسیله‌ای برای مخفی کردن چیزها نیست. حتی اگر قرار باشد که صورتی که قسمت هایی از آن فقط قابل دیدن است را بکشید. همیشه به این فکر کنید که چه چیزهایی را نمی‌توانید ببینید و اگر طراحی شما صورت کامل و قابل رویت بود چگونه می‌شد. می‌توانید صورت را به صورت سبک طراحی کنید تا متوجه شوید قسمت های قابل رویت صورت در پایان مناسب است یا خیر. اگر اینطور نبود حتما قبل از پرداختن به جزئیات و سایه زدن، اصلاحات لازم را انجام دهید.

ویدیو پیشنهادی : آموزش مرحله به مرحله طراحی گیلاس

مثال 5:

چه چیزی در این پسر اشتباه است؟

اشتباهات رایج در طراحی پرتره و نحوه برطرف کردن آنها

پاسخ:

اگر دقت کنید در ادامه بازوهای او مفاصل اضافه دیده می‌شود. این اشتباه زمانی رخ می‌دهد که لباس کاراکتر را قبل از بدن او طراحی می‌کنند.

اشتباهات رایج در طراحی پرتره و نحوه برطرف کردن آنها

راه حل:

اول بدن را طراحی کنید، سپس به سراغ طراحی لباس بروید.

اشتباهات رایج در طراحی پرتره و نحوه برطرف کردن آنها

ویدیو پیشنهادی : طراحی کاراکتر حلزون

مثال 6:

مشکل طراحی این ماشین چیست؟

اشتباهات رایج در طراحی ماشین و نحوه برطرف کردن آنها

پاسخ:

چرخ‌ها بسیار بزرگ هستند. هر دو چرخ را به طور کامل رسم کنید تا بفهمید چه اتفاقی می‌افتد. خطوط قرمز نشان می‌دهد که چرخ ها برای قرار گرفتن در بدنه این ماشین باید کوچکتر باشند.

اشتباهات رایج در طراحی ماشین و نحوه برطرف کردن آنها

راه حل:

اول شکل کامل چرخ ها را طراحی کنید تا مشخص شود ابعاد ساختار ماشین باید چقدر باشد.

پس خطوط اضافه قسمت های پنهان چرخ را پاک کنید.

اشتباهات رایج در طراحی صحنه و نحوه برطرف کردن آنها

مثال 7 (برای شما):

پاسخ و راه حل آخرین مسئله را قرار نمی‌دهیم و بر عهده خود شما قرار داده ایم. پاسخ و راه حل آن را در قسمت کامنت ها برای ما ارسال کنید.

مشکل این چشم چیست؟

اشتباهات رایج در طراحی چشم و نحوه برطرف کردن آنها

نتیجه گیری
هدف اصلی در تمام مثال های بالا این است که شما را وادار کند آثار هنری خودتان را نقد کنید و ساختارهای اصلی طراحی را رعایت کنید. مهم نیست که حیوان یا انسان و هر چیز دیگری طراحی کنید. شما می‌توانید تمامی این نکات را برای تصحیح اشتباهات خودتان که تا به الان رخ میداد انجام دهید.

همچنین پرسش سوال های زیر از خودتان، در هنگام طراحی به شما کمک می‌کند

  • تراز بندی عمودی/افقی ……….. چگونه است؟
  • آیا طراحی من از لحاظ مکانیکی معنا دار است؟
  • آیا از لحاظ ظاهری درست هست؟ اگر نه چرا؟
  • آیا متقارن هست؟
  • اگر آن را در یک آینه ببینیم باز هم متقارن هست؟
  • و غیره …

تمرین برای شما

حتما شما هم مثل من طراحی های قدیمی زیادی دارید. دوباره به آنها نگاه کنید و تمامی اشخاص و اشیا و صحنه هایی که خلق کرده‌اید را آنالیز کنید. آیا اشتباهات جدیدی تا که قبلا ندیده بوده اید را الان مشاهده می‌کنید؟ اشتباهات خودتان را با ما در اینستاگرام آرت تول به اشتراک بگذارید. بیان کردن اشتباهات خودتان به شما شجاعت بسیار زیادی برای خلق آثار بهتر و قوی تر می‌دهد.

همچنین باعث می‌شود این موارد ملکه ذهنتان شود و در آثار بعدی خودتان آنها را مرتکب نشوید.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید، اگر مطلبی هست که من اشاره نکردم یا اطلاعات و نکته ای را میدانید که برای ما و دیگر هنرجویان آرت تول مفید است، لطفا در بخش نظرات آن را با ما و دوستان در میان بگذارید.

همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفا برای همکاری با واحد آموزش آرت تول مطلب فوق را در شبکه‌های اجتمایی‌تان به اشتراک بگذارید.

دوره طراحی و خلق کاراکتر

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید، اگر مطلبی هست که من اشاره نکردم یا اطلاعات و نکته ای را میدانید که برای ما و دیگر هنرجویان آرت تول مفید است، لطفا در بخش نظرات آن را با ما و دوستان در میان بگذارید.

همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفا برای همکاری با واحد آموزش آرت تول مطلب فوق را در شبکه‌های اجتمایی‌تان به اشتراک بگذارید.

2 نظرات
  1. مژگان سلمانی می گوید

    عالی

    1. آرت‌تول می گوید

      مژگان جان از اینکه با دیدگاه ارزشمندتون مارو همراهی میکنید خرسندیم . موفق باشید

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.