آموزش طراحی آناتومی گربه
نیاز به اشاره ندارد، نمیتوانید امروز گشتی در اینترنت بزنید و چیزی از گربه نبینید. این فسقلی های با نمک صادقانه کل اینترنتمان را تسخیر کردهاند، اگر دوباره کل دنیایمان را تسخیر نکنند البته! اما عاقبت هر چه شود، هیچوقت که کار از محکم کاری عیب نمیبیند. بهتر است با رقیبمان از الان آشنا شویم. و لازمه اول این آشنایی این است که بدانید آنها شکل گرفتهاند. یک مداد بردارید تا در ادامه این مقاله به پاسخ این سوال برسیم. در این مقاله به شما طریقه طراحی یک گربه را گام به گام آموزش میدهیم.
در این آموزش شما چه چیز هایی را یاد خواهید گرفت:
- طراحی اسکلت گربه
- طراحی بافت ماهیچه گربه
- طراحی پنجه های گربه
- طراحی نسبت چهره گربه
- طراحی چشم های گربه
- طراحی گوش های گربه
- طراحی بینی گربه
- طراحی سیبیل گربه
- طراحی پشم های گربه
فاز اول: طراحی اسکلت گربه
گام ۱:
قدم اول طراحی آناتومی گربه را با طراحی شمای کلی آن شروع میکنیم. طراحی یک اسکلت بندی خوب، قدم اول برای کشیدن طراحی هایی است که واقعی به نظر میرسند. استخوانها محافظ ماهیچهها هستند و حد فاصل بین آنها نوع حرکت را تعیین میکند.
گام ۲:
امروز رو شانس هستید، برای کشیدن استخوانها نیازی نخواهید داشت شکل دقیق آنها را به خاطر بسپارید. تنها چیزی که باید بدانید طول آنها، و اینکه چگونه به هم وصل میشوند است. از آنجایی که هنوز روز شانس شما است، خبر خوب این است که تقریبا تمام حیوانات چهارپا مدل استخوان بندی یکسانی دارند. و طول بلندتر و کوتاهتر و مدل وصل شدنشان به یکدیگر تنها نقاط تفاوت آنها خواهد بود. یک بار آنرا خوب یاد بگیرید، و تا ابد خیالی آسوده داشته باشید.
سعی کنید اینطور اسکلت بندی را به خاطر بسپارید. مفاصل، جمجه، سینه و ران و پاها را به شکل بیضی، و استخوانها و ستون فقرات را به شکل خط. اگر به این شکل به خاطر بسپارید، تقریبا هر مدل اسکلت بندی را به راحتی میتوانید طراحی کنید. طراحی اسکلت بندی گربهها را حتی راحتتر.
گام ۳:
یک نقطه را باید به خاطر داشته باشید. آن هم این است که هر مفصلی، رنج حرکتی محدود و مخصوص خودش را دارد. اگر این رنج را رعایت نکنید، حیوانتان اصلا شبیه چیزی که فکر میکنید نمیشود. برای اینکه بتوانید درک بهتری از چیزی که میگوییم بدست بیاورید، به یک انیمیشن دویدن گربه نگاه کنید؛ خواهید دید که در حین دویدن دقیقا کدام عضلات و مفاصل گربه بیشتر از بقیه کشیده میشوند. یک امتحان بکنید تا مدل طبیعی حرکت مفاصل را درک کنید.
در آناتومی و حرکت گربه، باید به چیزهایی توجه کنید:
- قبل از انجام پرش و در حال خیز بودن: پاهای عقب به زمین میچسبند.
- زمانی که پاهای عقب عقبتر میروند، پاهای جلو جلوتر میروند.
- زمانی که پاهای عقب به زمین فشار میآورند، قسمتی از بدن که به سمت پاهای عقب متصل است ثابت میماند، و قسمت دیگر به سمت بالا کشیده میشود.
- اگر دقت کنید متوجه میشوید که پاهای عقب هیچوقت صاف نمیشوند، حتی زمانی که به طور کامل کشیده میشوند.
- حالتی شبیه به نیمه در پرواز بودن است؛ [تقریبا] پاها دیگر زمین را لمس نمیکنند، و بدن هیچگاه حالت کشید و صاف به طور نمیگیرد.
- پاهای جلو سعی میکنند در دورترین جای ممکن زمین را لمس کنند.
- در این مرحله دیگر پاهای جلو تا آخرین حد کشیده میشوند، اما باز صاف نمیشوند.
- دوباره تکرار این مراحل را ببینید و تفاوتها را تشخیص دهید.
- پاهای عقب به زمین فرود میآیند، و سعی میکنند دقیقا در همان حالت روی زمین قرار گرفته باشند.
- به این مرحله دقت کنید، حرکت گربه بدون کشیدن سینهاش تقریبا تقریبا اتفاق نمیافتد.
- جهتی که دم گربه نشان میدهد، هم راستا با جهتی که نوک پنجههایش نشان میدهند.
- زمانی که هر چهار پا روی زمین قرار گرفتهاند، هر چهار دقیقا یک حالت یکسان دارند.
گام ۴:
چند نکته در رابطه با طراحی پنجههای گربه:
شاید تصورتان این است که اینکار زیادهروی است و حساسیت زیادی است، نیاز نیست انقدر به جزئیات توجه ویژه داشت. اما واقعیت این است که چند اشتباه وجود دارد که غالبا فقط از سر یک بی توجهی اتفاق میافتد.
در تصاویر زیر مورد قبولترین تفسیر از اسکلت بندی حیوانات را مشاهده میکنید. دلیل اینگونه بودن آن هم قاطی کردن پاهای عقب با پاهای جلو است. پاهای عقب و پاهای جلو با هم یکی نیستند، خودتان یک نگاه بکنید تا متوجه شوید.
تصویری که مشاهده کردید یک تفسیر جامع است، و همینطور غلط. بله، شاید در موقعیتهایی بتوانید این موضوع را نادیده بگیرید، مثلا در کارتونها که پاهای حیوانات به پره هلیکوپتر تبدیل میشوند. اما در دنیای واقعی، پاهای عقب حیوانات میتوانند تا ۱۲۰ درجه خم شوند (حتی در یوز پلنگها). گربهها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و همانطور که مشاهده کردید، هنگام دویدن سعی میکنند سرشان را ثابت نگه دارند. (مگر الا گربه، زامبی چیزی باشد که هیچ چیزاش سر جایش نباشد، مثل تصویری که در پائین مشاهده کنید.)
بینظیر است! این واقعا یک اسکلت بندی بینظیر است. به تصویر پائین توجه کنید، این حالت بدن و اسکلت بندی گربه به خاطر جمع شدن هرچه بیشتر استخوانهای گربه به داخل بدنش اتفاق میافتد. البته طرز قرار گیری استخوانها تنها علت این حالت بدن نیست، ماهیچهها دخیلاند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت. در حالت اول مشاهده میکنید که پاهای جلو گربه بیشتر شبیه به حالت دولا نشتن است، پاهای عقباش کامل نشستهاند. گربههای کوچک با این حالت بدن غذا میخورند، البته با این تفاوت که هنوز کوچکاند و در این حالت کف سینهشان سطح زمین را لمس نمیکند.
یک حالت بدنی دیگر گربهها از یک عادت عجیبشان میآید. و آن هم این است که گربهها به هنگام راه رفتن پاهایشان موازی است. به زبان سادهتر، در قدم اول از یک سمت (چپ یا راست)، یک پای عقب و یک پای جلو همزمان با هم حرکت میکنند، و در قدم بعدی از سمت دیگر (اولی از چپ بود این یکی از راست خواهد بود)، آن پای دیگر جلو با آن پای دیگر عقب، به طور همزمان به جلو حرکت میکنند. این نکتهای است که افراد زیادی متوجه آن نمیشوند و در طراحیهای خود دچار اشتباه میشوند. درست است اشتباه، اشتباه کوچک و جزئی است، اما کماکان یک اشتباه است. در هنگام دویدن نیز حالت حرکت پاها از موازی به قطری عوض میشود. (قطری یعنی به حالت ضربدری، مثلا پای عقب سمت چپ با پای جلو سمت راستی حرکت میکند، و برعکس همین برای دو پای دیگر.)
گام ۵:
اگر فکر میکنید تمام نکاتی که باید در رابطه با طراحی حالت و ژست بدن یاد بگیرید را یاد گرفتهاید، مدادتان را بردارید و شروع به طراحی کنید.
فاز دوم: طراحی بافت عضلانی گربه
گام ۱:
چیزی که به آناتومی گربه شکل میدهد، بافت عضلانی آن است. شما میتوانید بدون طراحی بافت عضلانی بدن طراحی کنید، اما شاید خودتان هم حدسش میزنید، که بلد بودن بافت عضلانی اصلا بیهوده نخواهد بود. غالبا اینطور به نظر میرسد پیچیدهتر از آن است که بشود اصلا یادش گرفت، اما ساده است.
گام ۲:
طراحی که در پائین مشاهده میکنید، طراحی یک گربه با بافت عضلانی معمولی کشیده شده است.
گام ۳:
برای آن دسته از افرادی که دوست دارند طراحیهایی با جزئیات زیاد بکشند – به عنوان مثال طراحی گربههایی با مو های کوتاه – نیاز به تمرین بیشتری خواهد بود. اما باز با این حال، میتوان سادهترش کرد. در تصویر زیر بافتهای عضلانی را مشاهده میکنید که در زیر پوست گربه قرار دارند. اگر دوست دارید طراحیهایتان این گونه جزئیاتی داشته باشد، میتوانید از همین آموزش استفاده کنید. با تمرین رفته رفته قلمتان بهتر میشود.
گام ۴:
در تصویر میتوانید ببینید بافت عضلانی گربه، بهتر، واقعیتر و زیباتر است.
گام ۵:
یک نکته، پوست گربهها در همه جای بدنشان جذب نیست، و در بعضی نقاط کاملا بافت عضلانی را نمیپوشاند. اگر شما گربه داشته باشید، پشت رانش را لمس کنید. خواهید دید که فقط پشم و پوست است. بخاطر این پوست گشاد است که به هنگام نشستن گربه شما متوجه پای او نمیشوید.
گام ۶:
قسمت پوست گشادتر گربه را نیز طراحی کنید.
فاز سوم: طراحی پنجههای گربه
گام ۱:
در این بخش کمی در رابطه با آناتومی پنجههای گربه میگوییم. دستهای گربه با پاهایش متفاوت است، درست مثل انسان. میتوانید با تصور این تشابه تصویری از مدل پنجه گربه در ذهن خود بسازید. گربهها روی پنجه راه میروند، و از آن بخش نرم و صورتی رنگ پنجهشان برای محافظت از پایشان به هنگام راه رفتن استفاده میکنند. گربهها انگشت شصت نیز دارند، اما فقط در پاهای جلویشان. پاهای عقب گربه خیلی شبیه به پاهای ما انسانها است.
گام ۲:
آناتومی بدن گربه در دنیای حیوانات منحصر به فرد است. پنجههای گربهها قابلیت تا شدن دارد، اما طوری که ما از این گفته تصور میکنیم نه. پنجه گربه به آخرین استخوان انگشت متصل است. نکته جالب این است که همین استخوان به استخوان قبلی خود متصل است، اما نه به آخرش!. فقط زمانی که پنجه گربه خم میشود این فاصله به آن نزدیکی میرسد.
خب اما این موضوع چه فرقی باید به حال ما طراحان داشته باشد؟ پنجهها و آن استخوانهای کوجکی که به آن متصلاند، در قسمت بیرونی هر انگشت قرار گرفتهاند. به زبان سادهتر آنها متقارن در کنار هم قرار نگرفتهاند. در پائین تصاویری برای توضیح بصری این موضوع قرار دادهایم، اما اگر تصاویر پائین چیز بیشتری برایتان آشکار نکرد، یک دوری در اینترنت بزنید و از تصاویر مشابه که گویاتر هستند کمک بگیرید.
زمانی که بتوانید متوجه بشوید قضیه از چه قرار است، خودتان میفهمید که چرا پنجه و مدل آن مسئله حائز اهمیتی برای ما است.
گام ۳:
در تصویر زیر ما تصویر پای چپ و راست جلویی گربه را داریم، که پنجه هر دو خم شده است. با دست خودتان این حالت را امتحان کنید تا بهتر متوجه بشوید دستتان تا کجا است و بازوتان از کجا است.
گام ۴:
در ادامه به شما آموزش میدهیم چگونه پنجه گربه را طراحی کنید. برای اینکار ابتدا:
- برای دید از جلو، چهار خط بکشید که روی یک سنگ تمام میشوند.
- برای دید از کنار، از پایین کاغذ، یک نیم دایره بکشید، بعد با دو خط یک یک پله بکشید، در آخر، انتهای خط پله را با زاویه نسبتا کج (یک زوایه ۴۵ درجه که با چشمتان روی کاغذ تصور میکنید) به بالا بکشید. سعی کنید پلهتان تا حد ممکن صاف باشد (صاف مثل زاویه قائم مثلث قائم الزاویه)
گام ۵:
و در این مرحله:
- برای دید از جلو، در انتهای هر کدام از آن چهار خطی که در اول «قدم ۴» کشیدید، یک تخم مرغ بکشید، طوری که آن چهار تخم مرغ به نحوی داخل آن سنگ قرار میگیرند.
- برای دید از کنار، یک تخم دیگر بکشید طوری که آخرین نقطه باقی مانده رو پوشش دهد. مثل شکل زیر. دست آخر تخم مرغها را از اول هر خط به هم وصل کنید.
گام ۶:
در کشیدن پاهای جلو، باید استخوان «pisiform» (یک استخوان کوچک که در بغل و جایی که مچ دست به بازو وصل میشود قرار دارد) را نیز بکشید. با یک شکل سنگ مانند کوچک بمانند شکل زیر.
گام ۷:
حالا نوبت آن است که کل شکل کشیده را با پشم بپوشانید. پنجههای گربهها پشم متفاوتتری نسبت به بقیه بدن دارند. پشم پنچه گربه نازکتر است و تقریبا فقط کمی از قسمت جلویی و کناری پنجه را میپوشاند.
گام ۸:
در تصاویر زیر طراحیهای پنچههایی با ظاهر هایی صمیمانه و آرام را مشاهده میکنید. اما اگر بخواهیم کمی خشنتر باشد چی؟ اگر آناتومی را خوب یاد گرفته باشید، برایتان کاری نخواهد داشت.
گام ۹:
در طراحی که در زیر مشاهده میکنید، میبینید که طراحی پنجههای گربه تمام شده است.
فاز چهارم: طراحی صورت گربه
مرحله بعدی، طراحی صورت گربه است. گربهها بسته به نژادشان صورتهای متفاوتی دارند، اما اصول و قواعدی است که برای چهره تمام گربهها صدق کند.
گام ۱:
دو دایره بکشید، یک دایره بزرگ و یک دایره کوچک. این شکل قرار است سر و صورت گربه باشد.
گام ۲:
دایره کوجکتر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید.
گام ۳:
خط وسط در دایره کوچک را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید. به این طریق بهتر میتوانیم جای درست برای دماغ و دهان گربه را تعیین کنیم.
گام ۴:
به تصویری که در زیر قرار دادیم نگاه کنید، بمانند آن یک مثلث بین نقطههای مساوی که تعیین کردید بکشید. از اینجا کم کم میتوانید فرم دهان گربه را تشخیص خواهید داد.
گام ۵:
الباقی تصویر را بمانند شکل زیر بکشید.
گام ۶:
حالا نقاط قرار گیری چشمها را مشخص میکنیم. با توجه به تصویر راهنمایی که در زیر قرار دادهایم، چهار خط را به طور نشان داده شده بکشید.
گام ۷:
حالا در این مرحله میتوانید جای چشمهای گربه را تعیین کنید.
گام ۸:
اگر بخواهید تصویر یک توله گربه را بکشید، باید ابعاد چشم را کمی بزرگتر بگیرید، چرا که توله گربه چشمهای گردتری دارد.
گام ۹:
برای اتمام طراحی چهره این گربه، گوشها و فرمی که برای فک گربه در نظر گرفتهایم را، بمانند شکل زیر بکشید.
گام ۱۰:
اگر اصول قرار دادن و در نظر گرفتن جای هر قسمت از سر گربه را یاد بگیرید، عملا دیگر طراحی هر سر و صورت به هر شکل و از زوایه، دیگر برایتان سخت نخواهد بود.
گام ۱۱:
خب، تا اینجا دیگر باید بدانید که سر و صورت گربه به چه شکل کشیده میشود. اما این تازه آغاز کار است و مفاهیم پایهای که باید فراگیرید. در ادامه این آموزش به جزء به جزء قدمهای بعدی طراحی توجه ویژهای خواهیم داشت.
فاز پنجم: طراحی چشمهای گربه
گام ۱:
در این قسمت کمی طراحی چشم گربه را تمرین میکنیم. اگر نکتههایی که در قسمتهایی قبلی گفتیم را به یاد داشته باشید، الان باید بدانید که یک بیضی (سنگ) باید بکشید.
گام ۲:
در اطراف چشم گربه متوجه ۳ بخش میشویم: گوشه پلک پائین، گوشه مژه پلک بالایی، و یک نقطه سیاه در کنج چشم. میتوان به پلک دومی که حیوانات دارند نیز اشاره کرد.
گام ۳:
حالا مردمک چشم را بکشید.
- گربههای کوچکتر مردمکهای کشیدهتر دارند، و در نور کم گرد میشوند
- گربههای بزرگتر مردمکهای گردتر دارند، در نور زیاد کوچکتر میشوند البته، کشیدهتر نمیشوند.
اندازه مردمکها میتوانند مسئله حائز اهمیتی برای اهراز هویت در تصاویر داشته باشند. برای مثال اگر شما یک گربه بکشید، با مردمکهای گرد و درشت، که در یک ساحل آفتابی است (یا در جلوی آتش یا هر منبع نور) غیر عادی به نظر خواهد رسید.
گام ۴:
در دور مردمک رگهای تیره بکشید، و رگهای با رنگ و غلظت کمتر در باقی محیط چشم. از وسط چشم شروع کنید و دایرهوار ادامه دهید.
گام ۵:
تنها حدقه چشم نیست، که چشم را تشکیل میدهد. اگر شما بخواهید چهره یک انسان را طراحی کنید، به غیر از حدقه چشم قطعا پلک، مژه و شاید ابروها را نیز طراحی کنید؛ تا که طراحی کاملتر داشته باشید. اما برای چشم گربه، میتوانیم نقاطی روشنتر برای دور چشم طراحی کنیم، همینطور یک حاشیه بیضی شکل تیره برای دور و بر چشم.
گام ۶:
زمانی که چشم گربه بسته باشد، یک خط تیره بجای حدقه چشم درست میشود. و بالا و پایین چشم به هم نزدیکتر میشوند.
گام ۷:
نمای دید از کنار البته، میتواند کمی سخت باشد. با دید از کنار، یک تصویر شفاف از تخم چشم قابل مشاهده خواهد بود، و باقی قسمتهای چشم صافتر به نظر خواهد رسید.
گام ۸:
زمانی که شما دانستید چشمها چگونه باید جلوه کنند، میتوانید آنها را به طراحیتان اضافه کنید.
فاز ششم: طراحی دماغ گربه
گام ۱:
یک الماس دراز بکشید. پایین الماس را تیرهتر طراحی کنید.
گام ۲:
به بالای الماستان دو بال اضافه کنید. این بالها قرار است سوراخهای بینی گربه شوند.
گام ۳:
حالا طراحی سوراخهای بینی گربه را تمام کنید. در طراحیتان دقت داشته باشید که سوراخهای بینی گربه متفاوت از سوراخهای بینی انسان است.
گام ۴:
حالا قسمت روی بینی گربه را طراحی کنید. از طرف بالا باید کمی گردی داشته باشد. همچنین کنارههای بینی کمی تیرهتر باید باشند. پشم روی بینی گربه نیز کوتاه است.
گام ۵:
حالا توله گربه بامزه ما دماغ خود را کامل دارد.
فاز هفتم: طراحی گوشهای گربه
گام ۱:
گوشهای گربه اصلا آنقدر که به نظر میآید باید راحت باشد، نیست. گوش گربه فقط یک مثلث یا مخروط نیست، یک ساختار پیچیده است، که شما باید آنرا خوب درک کنید تا بتوانید طراحی واقعگرایانه رسم کنید.
گام ۲:
برای کشیدن گوش گربه از زاویه دید از جلو، با کشیدن یک دایره شروع کنید. سپس دایره را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید.
گام ۳:
از تصویر زیر کمک بگیرید تا فضای دور و ور گوش گربه را طراحی کنید.
گام ۴:
گربهها در قسمت بیرونی گوششان ساختار عجیبی دارند؛ در انگلیسی به آن «tragus» گفته میشود. کشیدناش از زاویه دید از جلو سخت است، اما غیر از چارهای نیست و باید از این زاویه کشیده شود.
گام ۵:
حالا میتوانید موهای گوش گربه را بکشید. اینگونه موی گوش گربه به چه شکل و مدل است بسته به نژاد گربه متفاوت خواهد بود، اما غالبا انتخاب ایدهآل این است که موها در قسمت داخلی گوش بکشید و قسمت بیرونی را خالی بگذارید.
گام ۶:
اما هنوز تمام شده است. گربهها میتوانند گوشهایشان را بچرخانند، پس ژست ایستادن گوش نیز مهم خواهد بود. در طراحیتان با همین متدی که تا اینجای گوش را کشیدیم پیش برید، منتها این را مد نظر داشته باشید که گوشهای گربه معمولا اندازه بزرگتری از آنچه ما فکر میکنیم، دارند. در نهایت میتوانید قسمت پایینی گوش را نیز با طراحی پشم نرم کامل کنید.
گام ۷:
حالا گربه ما دو گوش کامل برای شنیدن دارد.
فاز هشتم: طراحی سیبیلهای گربه
گام ۱:
سیبیلهای گربه به نوعی حس ششم گربه هستند. گربه بر روی دهان، بالای چشمها، زیر چانه و پشت پنجههایشان سیبیل دارند. سیبیلهای گربه از سوراخهای تیره کوچکی در زیر پشم گربه میرویند. تا به اینجای آموزش سیبیلهای بالای چشم گربه را کشیدهایم، الان فقط طراحی سیبیلهای پوزه گربه باقی مانده است.
گام ۲:
معمولا گربهها در هر طرف پوزه ۱۲ سیبیل دارند، اما نیاز نیست روی این عدد حساس باشید. گربه شما میتواند در سمت چپ پوزه خود ۱۳ سیبیل و در سمت راست ۱۵ سیبیل داشته باشد، و این اصلا چیز عجیبی نباشد. فقط حواستان باشد که نازک و روشن طراحیشان کنید. طول آنها نیز باید نطف قطر سر گربه بیشتر باشند.
فاز نهم: طراحی پشم گربه
گام ۱:
زیاد و کم بودن پشم گربه، ظاهر سر گربه را متفاوت میکند. سر گربه بدون پشم مثلثی شکل است. اگر به این سر مثلثی کمی پشم کوتاه اضافه کنید، کمی گردتر ميشود. باز پشم بیشتری اضافه کنید و سر گردتر میشود. اگر باز پشم بیشتری اضافه کنید سر گربه ذوزنقهای شکل خواهد بود.
گام ۲:
سوای از سر گربه، مدل بدن گربه بسیار وابسته به میزان بلندی و کوتاهی پشم آن دارد. پشم کوتاه یا صاف شده گربه را لاغرتر نشان میدهد، این در حالی است که پشم بلندتر و کلفتتر گربه را هیکلیتر نشان میدهد. همیشه برای شروع کار یک گربه لاغر بکشید، بعد رفته رفته بسته به نیاز و خواست خودتان پشم گربه را بیشتر کنید.
پایان
خسته نباشید، الان همهچیز را در رابطه با طراحی جزء به جزء گربه میدانید، همینطور طراحی اسکلت گربه و بافت عضلانیاش و هر قواعدی که لازم است باشد تا یک گربه، گربه شود. حالا که شما رقیبتان را شناختهاید، میتوانید هر گربهای که دوست دارید را طراحی کنید. در پایان پیشنهاد میکنیم دیگر نوشته های سایت آرت تول در مورد آموزش طراحی را مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید