اصول طراحی آناتومی و فیگور: طراحی چهره مقدماتی

Human Anatomy Fundamentals: Basics of the Face

پس از کاوش کامل طراحی آناتومی انسان و طراحی فیگور انسان، نوبت به طراحی چهره می رسد. دیگر زمان آن رسیده که ما هم طراحی چهره را شروع کنیم و جزئیات را با دقت بالایی بررسی نماییم. در هر محیطی چشم انسان به دنبال چهره افراد می گردد. این قضیه در مورد همه وسایل صادق است. اولین چیزی که بیننده در طراحی شما می بیند، صورت و چهره کاراکتر ها هستند.

در نتیجه، تسلط در طراحی آناتومی صورت یا طراحی صورت انسان یک مسئله به شدت مهم به حساب می آید. اگر شما در حال تلاش برای طراحی صورت های پر هیجان هستید، بهتر است که تمام سعی خود را بکنید. این قضیه مطمئنا ارزش تلاش را دارد. در این آموزش ما قصد داریم تا در مورد اصول اولیه صورت که شامل نسبت ها، ویژگی ها و کوتاه کردن هستند را یاد بگیریم. در جلسه بعد ما در مورد جزئیات صورت همچون تغییرات ایجاد شده در صورت تحت شرایط مختلف با شما صحبت می کنیم. پس با ما و این مقاله آموزش طراحی چهره همراه باشید.

 

1. نسبت های طراحی چهره

در هنگام طراحی چهره، ما می توانیم نسبت های مختلفی را برای شخصیت خود تعریف کنیم. از جمله این نسبت ها می توان به دیدن تمام رخ و نیم رخ اشاره کرد. شما باید برای هر کدام از این موارد به طور کامل آمادگی داشته باشید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید.

 

دیده شدن صورت تمام رخ

در طراحی آناتومی صورت، شما باید به این مسئله توجه کنید که جمجمه یک کره کمی پهن است که فک به آن ضمیمه شده است. به طوری که، از رو به رو، شکل تخم مرغی دارد، سمت نوک تیز به پایین. دو خط وسط عمود بر هم تخم مرغ را به چهار ربع برش می دهند. پس برای طراحی ویژگی های چهره شما باید به موارد زیر توجه کنید.

  • نقاط میانی نیمه چپ و راست صورت را علامت بزنید. چشم ها روی خط وسط قرار می گیرند. دقیقا در این نقاط میانی.
  • نیمه پایینی صورت را به پنج قسمت تقسیم کنید. پایین بینی از خط وسط دو نقطه پایین تر است. شکاف دهان از خط وسط سه نقطه پایین تر و از بینی فقط یک نقطه پایین است.
  • نیم بالایی صورت را به چهار قسمت تقسیم نمایید. از خط وسط دو تا سه نقطه عقب تر بروید، زمان طراحی مو است. البته، اگر مو ریزش داشته باشد شما باید خط را همچنان عقب تر نیز ببرید. گوش بین پلک فوقانی و نوک بینی قرار می گیرد، اما این تنها زمانی است که صورت صاف باشد. نگاه کردن به بالا یا پایین، موقعیت ظاهری گوش را تغییر می دهد. به شکل زیر نگاه کنید.

در طراحی چهره دانستن این قضیه که پهنای صورت انسان معمولا پنج چشم یا کمتر است، می تواند مفید واقع شود. فاصله بین چشم ها دقیقا برابر با یک چشم انسان است. البته، اینکه افراد چشم های دور تر یا نزدیک تر به هم داشته باشند هم مسئله عجیب یا دور از ذهنی نیست. بالاخره افراد می توانند ویژگی های ظاهری مختلفی داشته باشند .فاصله میان لب پایین و چانه انسان نیز به اندازه طول یک چشم می باشد.

 

دیده شدن صورت نیم رخ

در طراحی آناتومی صورت شما باید بدانید که از نمای نیم رخ هم جمجمه همچون تخم مرغ است. اما حالت گوشه ای دارد. خطوط میانی اکنون سر را به قسمت جلویی و پشتی تقسیم می کنند. قسمت جلویی همان صورت بوده و قسمت پشتی جمجمه است. بیایید تا هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه با هم بررسی کنیم.

قسمت جمجمه یا پشتی سر:

  • گوش درست پشت خط مرکزی قرار دارد. در اندازه و موقعیت عمودی، همچنان بین پلک بالایی و پایین بینی قرار می گیرد.
  • عمق جمجمه بین دو خط نقطه نشان داده شده در مرحله 4 متفاوت است.

قسمت صورت یا جلویی سر:

  • ویژگی ها به همان ترتیبی که در بالا قرار داده شده اند.
  • گودی در ریشه بینی یا با خط وسط منطبق است یا کمی بالاتر از آن است.
  • برجسته ترین نقطه در ابرو 1 نقطه به سمت بالا از خط وسط است.

 

2. ویژگی های سر در طراحی چهره

هر صورتی یک سری ویژگی ها و جزئیات خاص دارد. توجه به این ویژگی ها به شما کمک می کند تا فعالیت های مربوط به طراحی چهره را خیلی بهتر انجام دهید. در ادامه شما می توانید مهم ترین ویژگی های سر در طراحی چهره را مشاهده کنید.

 

چشم ها و ابرو

در طراحی صورت انسان شما باید به این مسئله توجه کنید که چشمان حالت بادامی دارند. یک چشم از دو قوس تشکیل شده است. طراحی چشم به هیچ قانونی نیاز ندارد. چرا که چشم افراد مختلف ویژگی های مختلفی هم دارد. شما می توانید به نکات زیر برای بهبود طراحی چشمان توجه کنید.

  • گوشه بیرونی چشم می تواند بالاتر از گوشه داخلی باشد. برعکس این قضیه امکان پذیر نیست.
  • اگر چشم با بادام مقایسه شود، قسمت گردتر به سمت گوشه داخلی و قسمت باریک تر در گوشه بیرونی خواهد بود.

 

جزئیات چشم در طراحی صورت

حال که مباحث مقدماتی مربوط به چشم را رد کردیم، نوبت توجه به جزئیات چشم است. جزئیات چشم در طراحی صورت انسان می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. چشم ها وظیفه انتقال احساسات را بر عهده خواهند داشت.

  • در حالت استراحت، عنبیه تا حدی در پشت پلک بالایی پنهان است. فقط در صورت نگاه کردن به پایین پلک پایینی را قطع می کند. اگر چشم به گونه ای تنگ شده باشد که پلک پایینی بالا بیاید باز هم می تواند عنبیه را قطع کند.
  • مژه ها به سمت بیرون کشیده می شوند. مژه ها در پلک پایین کوتاه تر هستند. کشیدن مژه های موجود در پلک پایین خیلی ضروری نبوده و افراد معمولا بیخیال آن می شوند.
  • توجه به دو عامل در طراحی چهره دلخواه است. اولین عامل نشان دادن بیضی کوچک مجرای اشک است و دومین عامل ضخامت پلک پایین. همه چیز به سبک شما بستگی خواهد داشت. شما حتما نباید به همه جزئیات توجه داشته باشید. چرا که توجه به همه جزئیات کار شما را خراب می کنند.
  • این مسئله در مورد چین خوردگی پلک ها هم صادق است. چین خوردگی پلک باعث می شود تا چشم ها خیلی کم هوشیار به نظر برسند. هنگامی که شما در حال کار بر روی پروژه های سبک هستید و یا اینکه در حال طراحی شخصیت هایی هستید که جزئیات زیادی ندارند، بهتر است که بیخیال این عامل شوید.

در طراحی چهره به صورت نیم رخ، چشم به شکل یک نوک پیکان بوده و با اندکی اشاره به پلک بالایی و پلک پایینی شکل می گیرد. در زندگی واقعی شما عنبیه را از پهلو نمی بینید، فقط یک چشم سفید می بینید. هنگامی که شما عنبیه را به نمایش نگذارید، آنقدر طراحی تان عجیب می شود که مجبور می شوید آن را تغییر دهید.

 

جزئیات ابرو

دیگر مسئله ای که در هنگام طراحی چهره شما باید به آن توجه داشته باشید ابرو ها هستند. ساده ترین و بهترین راه برای کشیدن ابرو استفاده از خطوط منحنی است. بهتر است که از انحنای پلک بالایی چشم پیروی نمایید. قسمت اعظم ابرو به سمت داخل بوده و دم بیرونی آن می تواند خیلی کوتاه تر باشد.

در حالت نیم رخ، ابرو ها کاملا تغییر شکل می دهند. آنها می توانند شکل ویرگول به خود بگیرند. به نظر می رسد که حالت ویرگول ادامه مژه ها قبل از فر شدن مجدد روی چشم باشد. گاهی اوقات طراحی ها به گونه ای علامت گذاری می شوند که انگار مژه ها به ابرو متصل شده اند. به طوری که می توانیم خط بالایی چشم را همچون یک منحنی بکشید تا به حالت فر تبدیل شود. این مسائل در هنگام طراحی ابرو پر اهمیت هستند ولی شما باید به نژاد، صورت و دیگر ویژگی های شخصیت خود توجه داشته باشید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید.

 

بینی در طراحی آناتومی صورت

در طراحی آناتومی صورت، بینی می تواند نقش مهمی را ایفا نماید. بینی می تواند یک شکل چند زاویه ای داشته باشد. طراحی و ترسیم این شکل به صورت سه بعدی قبل از پرداخت به جزئیات برای افراد تازه وارد خیلی راحت تر است. پل و کناره های اصلی بینی سطوح صافی هستند که می توانند فقط در نقاشی های اصلی مشخص شوند. البته که شما باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که استفاده از آنها در طراحی های اولیه هم می تواند مهم باشد. چرا که شما باید بتوانید جای این سطوح را در طراحی های اولیه مشخص کنید.

اولین سطح، سطح پایینی به سمت گوی است. مثلثی کوتاه که بال ها و نوک بینی را به هم متصل می نماید. بال ها به سمت داخل سپتوم خم شده و سوراخ های بینی را تشکیل می دهند. به عکس زیر توجه داشته باشید. در این عکس شما می توانید مشاهده کنید که چگونه خطوط کناری سپتوم را تشکیل داده اند. این خطوط در جلو هستند و از صورت شروع می شوند. شما نباید این خطوط را از بینی شروع کنید. سپتوم وقتی از جلو دیده می شود، معمولا پایین تر بال ها قرار گرفته است. در ضمن، این مسئله در طراحی چهره به این معناست که در نمای 4/3 سوراخ بینی نسبت به درجات آن پهن تر است.

در طراحی بینی، مشکل ترین مرحله ای که طراحان باید از آن گذر کنند، مربوط به تصمیم گیری نحوه طراحی است. شما باید انتخاب کنید که خطوط را زیبا طراحی کنید یا اینکه آنها را متوسط بکشید. شما همیشه نمی خواهید که بال های بینی به طور کامل کشیده شوند. چرا که آنها در قسمت های کناری بینی قرار گرفته اند.

 

جزئیات در طراحی بینی

قسمت جلوی بینی هم می تواند در طراحی چهره دشوار باشد. در قسمت جلویی چهار خط برای پل بینی و محل اتصال قرار گرفته است. اغلب اوقات اگر فقط قسمت پایین، بال ها، سوراخ های بینی و سپتوم را بکشید، طرح نهایی خیلی بهتر و قوی تر به نظر می رسد. بهتر است که خطوط را با انگشتان خود مخفی کنید تا شکل را بهتر ببینید. اگر بینید زاویه 4/3  قرار گرفته است، کشیدن خطوط اضافی بر روی پل بینی به یک مسئله به شدت مهم تبدیل می شود که شما باید به ان توجه ویژه ای داشته باشید. تلاش ها و خطا های زیادی نیاز است تا شما بتوانید یک بینی خاص را برای یک شخصیت خاص طراحی کنید.

برای اینکه شما یاد گیری خود را به سطح بعد هدایت کنید، بهتر است که به طراحی های طنز نگاهی بیندازید. هنرمندانی که در زمینه طراحی های طنز فعالیت می کنند، بر روی بینی حساسیت نشان می دهند. فقط کافی است که به بینی این شخصیت ها نگاهی بیندازید. با خود فکر کنید که این هنرمندان چه تصمیم هایی را برای خود گرفته اند. در جلسه بعد که ما بیشتر در مورد مباحث تخصصی صورت صحبت می کنیم، بر روی این مبحث بیشتر مانور می دهیم.

 

لب در طراحی چهره

دیگر مسئله مهمی که شما باید در هنگام طراحی چهره به آن توجه داشته باشید، طراحی و ساخت لب است. در ابتدا شما باید شکاف دهان را طرحای کنید. چرا که این شکاف طولانی ترین و تاریک ترین قسمت لب بوده و از 3 خط نسبتا موازی تشکیل شده است. این 3 خط می توانند دهان را تشکیل دهند. این منحنی یک منحنی خیلی ساده نیست. بلکه یک سری منحنی های ظریف است. در ادامه شما می توانید شکل دقیقی را برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لب ها مشاهده کنید. به شکل توجه کنید. متوجه می شود که چگونه طراح لب بالایی را منعکس کرده است. لب ها را می توان با استفاده از راه ها و روش های مختلفی نرم کرد.

همه چیز در طراحی لب توسط خود شما مشخص می شود. شما می توانید لب و دهان را به گونه ای طراحی کنید که ظاهر نوک تیزی داشته باشند، یا اینکه آنها را آنقدر گسترده بکشید که حضور کمی داشته باشند. حتی زمانی که لب پایینی شخصیت شما گوشتی است، شما می توانید آن را معکوس کنید. این کار می تواند باعث شود تا شخصیت شما یک حالت طبیعی و به شدت مناسب به خود بگیرد. اگر طراحی در این حد متقارن برای شما سخت است، بهتر است که از قسمت های میانی شروع کنید و سپس به قسمت های کناری بپردازید. هنگامی که یک طرف طراحی شد، به طرف بعدی بروید و آن قسمت را نیز طراحی نمایید.

 

جزئیات لب

معمولا لب بالایی در طراحی آناتومی صورت انسان از دو قله تشکیل شده است. ولی، شما می توانید لب ها را آنقدر گسترده طراحی کنید که قله ها از بین بروند و شما یک شکل ساده و معمولی را به دست آورید. شما حتی می توانید لب های بالایی را خیلی نرم کنید. لب پایین همیشه یک منحنی صاف است. گاهی اوقات در برخی از افراد این لب سفت بوده و طراحی جالبی دارد. همه چیز مربوط به شخصیتی است که شما در حال طراحی آن هستید. بهتر است که همیشه حتی با یک خط تیره لب پایین را علامت گذاری کنید تا با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوید.

تقریبا همیشه در طراحی چهره، لب بالایی خیلی نازک تر از لب پایینی کشیده می شود. معمولا این لب کمتر از لب پایینی بیرون می آید. اگر خط کشیده شده باشد، شما همیشه باید آن را ریز تر از لب پایینی طراحی کنید. چرا که طرح لب پایینی با سایه آن برجسته می شود. از دیدی بغل، لب ها حالت نوک پیکانی یا فلشی به خود می گیرند. بر آمدگی لب بالایی به وضوح نمایان می شود. شما باید به کنتراست لب هم توجه کنید. کنتراست بین شکل نیمرخ دو لب نیز اهمیت زیادی در طراحی چهره دارد. بهتر است که در لب بالا کنتراست صاف و مورب باشد و در لب پایین طراحی گرد تر باشد. اگر شما در حال طراحی از بغل هستید، شکاف دهان باید به گونه ای باشد که لب پایین به سمت پایین خم شود. هرگز دهان را به صورت مستقیم به سمت بالا نکشید. این اشتباه یکی از رایج ترین اشتباه های مربوط به طراحی لب است.

 

گوش ها

مهم ترین قسمت گوش در طراحی چهره، شکل آن است. گوش دو شکل C و U دارد. شکل سی مانند مربوط به قسمت بیرونی و شکل یو مانند برای معکوس داخلی آن است. جالب است بدانید که این دو قسمت می توانند لبه گوش بالایی را مشخص کنند. معمولا یک U کوچک تر در قسمت بالایی لوب قرار گرفته است. اگر انگشت خود را بر روی گوش بکشید، می توانید آن را احساس نمایید. این قسمت به قطر کوچک تر شکل C متصل شده و اهمیت خیلی زیادی دارد. اثر کلی این ساختار مربوط به شکل اصلی گوش است. گوش یک شکل متحد المرکز دارد. بهتر است که در هنگام طراحی گوش، شکل اصلی این قسمت از بدن را همچون کاراکتر @ تصور کنید.

وقتی صورت از جلو دیده می شود، گوش در نیمرخ قرار دارد پس شما باید به این نکات توجه کنید:

  • لبه ای که قبلاً توسط U معکوس مشخص شده بود اکنون به عنوان یک واحد جداگانه برجسته می شود. دقیقا همانطور که وقتی به ظرفی از کنار نگاه می کنید و ناگهان طرف پایین آن را در جلوی داخل می بینید اتفاق می افتد.
  • لوب همچنین می تواند تقریباً مانند قطره به نظر برسد و از گوش به طور کلی متمایزتر باشد.
  • اینکه گوش از این زاویه چقدر نازک است بستگی به نزدیکی آن به سر دارد و این به صورت جداگانه متفاوت است. با این حال، همیشه کمی به جلو متمایل می شود، زیرا این جهتی است که ما برای گوش دادن به آن تکامل یافته ایم.

از پشت، گوش جدا از سر به نظر می رسد. چرا که در طراحی چهره از عقب لبه ای که توسط یک قیف به سر وصل شده است جدا به نظر می رسد. در مورد اندازه قیف خجالت نکشید، باید گوش ها را به جلو کج کند!

 

کوتاه کردن سر در طراحی چهره

در هنگام طراحی صورت، شما باید به این مسئله توجه کنید که سر یک توپ است. در این توپ، ویژگی ها بر روی خطوط کانتور ترسیم می شوند. کوتاه تر کردن سر خیلی راحت تر از چیزی است که به نظر می رسد. با این حال، مشاهده سر از زوایای مختلف می تواند به شما کمک کند تا فعالیت های مد نظر خود را بهتر و سریع تر انجام دهید. بهتر است که به خیابان بروید و برای طراحی آناتومی صورت، به سر افراد دقت کنید. فرو رفتگی ها و برجستگی ها را به تصویر بکشید. به این قضیه دقت کنید که این قسمت ها چگونه یکدیگر را می پوشانند. بینی یک قسمت بیرون زده به حساب می آید اما قسمت هایی همچون ابرو، استخوان گونه، قسمت مرکزی دهان و چانه می توانند برجستگی کمتری داشته باشند. این قسمت ها، قسمت های برجسته توپ ما هستند.

از جمله قسمت های فرو رفته در سر می توان به چشم ها، دهان، کناره های دهان و … اشاره کرد. شما باید به این قسمت ها توجه کنید تا بتوانید طراحی خوبی داشته باشید. هنگامی که شما صورت را در حالت مستقیم و رو به بالا می کشید، آن را باید همچون یک سطح صاف و دو بعدی ساده در نظر بگیرید. خطوط مرجع فعالیت ها هستند. برای هر زاویه دیگری، شما باید از حالت دو بعدی تصور خود را به حالت سه بعدی تغییر دهید.  شما باید بدانید که این شکل تخم مرغ دیگر حالت صاف به خود نمی گیرد. بلکه واقعا همچون یک دایره سه بعدی یا یک تخم مرغ شده است. خطوطی که ما برای اندازه گیری در قسمت های قبل تعریف کردیم، حال همگی سه بعدی شده و انحنا پیدا می کنند.

 

جزئیات کوتاه کردن سر در طراحی چهره

در طراحی چهره و کوتاه کردن سر از سایر زوایا، شما باید خطوط را خیلی بهتر رسم کنید. بهتر است که خطوط اندازه گیری که در قسمت های قبل تر به آنها اشاره کردیم را همچون استوا و عرض های جغرافیایی در نظر بگیرید. ماهیت دایره ای همه این خطوط با کج شدن تخم مرغ مشخص می شود. بنابراین، قرار دادن ویژگی ها صرفاً به ترسیم خطوط میانی متقاطع در زاویه مورد نظر است. شما باید هر سه خط را در یک زمان طراحی کنید. سپس شما یم توانید قسمت های بالایی و پایینی را همچون قبل تقسیم نمایید و برش هایی را در تخم مرغ مورد نظر ایجاد کنید. با توجه به اینکه برش های نزدیک به ما ضخیم تر به نظر می رسند، این روند برای چهره ای که به پایین یا بالا نگاه می کند یکسان می باشد.

 

نگاه کردن به پایین

در لیست زیر، شما می توانید نکات مهم برای طراحی چهره رو به پایین را مشاهده کنید.

  • تمام ویژگی ها منحنی می شوند و گوش به سمت بالا حرکت می کند.
  • از آنجایی که بینی بیرون می آید، از خط خود فراتر می رود و نوک آن بسیار نزدیک تر به دهان به نظر می رسد. اگر صورت به اندازه کافی به سمت پایین برگردد، بینی کاملاً روی دهان قرار می گیرد. از این زاویه، دماغه هیچ جزئیاتی را نشان نمی دهد، فقط یک گوی با اشاره ای از بال ها.
  • انحنای ابروها صاف شده است، اگرچه برای ایجاد انحنای دیگر به چشم اندازی شدید نیاز است.
  • در چشم، پلک فوقانی بسیار برجسته تر می شود و به سرعت منحنی معمول خود را تغییر می دهد تا گوی چشم را بپوشاند.
  • لب بالایی تقریبا ناپدید می شود و لب پایینی بزرگتر به نظر می رسد.
  • توجه داشته باشید که از آنجایی که دهان از منحنی کلی پیروی می کند، به نظر می رسد که لبخند می زند، بنابراین ممکن است برای تنظیم بیان (در صورت تمایل) نیاز به تغییر واقعیت باشد.

 

نگاه کردن به بالا

همچون طراحی چهره رو به پایین، طراحی صورت انسان رو به بالا هم می تواند حاوی نکات خاصی باشد. در ادامه شما می توانید این نکات را به طور کامل مشاهده کنید.

  • تمام ویژگی ها به سمت پایین منحنی می شوند و گوش بر این اساس به سمت پایین حرکت می کند.
  • لب بالایی تمام سطح خود را نشان می دهد که معمولاً رو به ناظر نیست. انگار دهان شخصیت شما در حال باز شدن است.
  • ابرو انحنای بیشتری پیدا می کند. در عین حال پلک پایین به سمت پایین خم می شود و اثر چشم های باریک را ایجاد می کند.
  • پایین بینی به وضوح با هر دو سوراخ بینی بدون مانع نمایش داده می شود.

 

چرخش به طرفین در طراحی چهره

چرخش به پهلو یا چرخش به طرفین هم یک حالت رایج صورت در طراحی چهره به حساب می آید. هنگامی که شما در حال طراحی یک نفر از پشت هستید، فقط نقاط برآمدگی ابرو و استخوان گونه در طراحی مشخص است. خط کردن با خط چانه همپوشانی داشته و به گوش اشاره می کند. مژه بعدی با چرخش به طرفین در صورت نمایان می شود. در قسمت بعدی، تکه ای از ابرو نمایان شده و برآمدگی پلک پایین به عنوان نوک بینی از پشت گونه منحنی خارج می شود.

اگر شما در حال طراحی چهره در این حالت و از زاویه نزدیک هستید، کره چشم و لب ها ظاهر می شوند. در این حالت شکاف دهان همچنان کوچک بوده و خیلی قابل توجه نیست. خط گردن با خط چانه در یک منحنی ادغام خواهد شد. شما همچنان می توانید قسمتی از انحنای گونه را ببینید. این قسمت می تواند سوراخ بینی را پنهان کند. به عکس زیر برای دریافت اطلاعات بیشتر دقت کنید.

 

زمان تمرین

ما برای طراحی بدن و طراحی آناتومی بدن، تمرین های سریعی را به شما دادیم. شما می توانید از این تمرین ها برای طراحی صورت مقدماتی هم استفاده کنید. شما می توانید تصویر خود را از چهره هایی که در دنیای اطراف خود مشاهده می کنید، ثبت نمایید. البته که این تصور می تواند در هر جایی شکل گرفته باشد. هیچ نگرانی در مورد جزئیات یا ویژگی های اصلی طراحی نداشته باشید. در بسیاری از موارد این جزئیات کم اهمیت هستند. فقط سعی کنید تا طراحی خود را در زاویه ها و حالت های مختلفی بکشید.

اگر از نظر شما حالت سه بعدی و رسم سه بعدی یک فعالیت دشوار به حساب می آید، یک تخم مرغ واقعی را بردارید و آن را آب پز کنید. سپس سه خط وسطی را بر روی آن رسم کنید و قسمت های دیگر را به آن اضافه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
4 نظرات
  1. هانیه می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    آموزش هاتون مجازی یا حضوری؟؟

    1. آرت‌تول می گوید

      سلام اموزش ها به صورت مجازی هست

  2. فاطمه می گوید

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    آموزش نقاشی دیجیتال به صورت حضوریه یا مجازی؟

    1. آرت‌تول می گوید

      سلام به صورت مجازی و ویدیویی

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.