اصول طراحی آناتومی و فیگور: طراحی انرژی و قدرت

Human Anatomy Fundamentals: Learning to See and Draw Energy

این نوشته یکی از اولین مقاله هایی است که در مورد طراحی انرژی با شما صحبت می کند. این آموزش به شما یاد می دهد تا همه چیز هایی که به آنها نیاز دارید را فرا بگیرید. قبل از شروع مباحث مربوط به این جلسه، شما باید به یک سری نکات خاص و ویژه توجه داشته باشید. این نکات مربوط به یادگیری دیدن و نحوه طراحی انرژی هستند. مطمئنا طراحی انرژی در طراحی آناتومی و طراحی فیگور می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. چرا که شما باید بتوانید به خوبی حس شخصیت را به کاربر نهایی منتقل نمایید. این کار شاید ساده به نظر برسد ولی به شدت دشوار است.

 

مقدمه ای بر مطالعات فنی در مورد طراحی انرژی

مطالعه بدن به صورت فنی می تواند برای هنرمندان یک مبحث ضروری به حساب بیاید. این مبحث در طراحی انرژی اهمیت زیادی دارد. جالب است بدانید که این مسئله باعث می شود تا شما به عنوان یک هنرمند بتوانید شکل های فوق العاده ای را ایجاد نمایید. جالب است بدانید که در این محیط دانش آموزان به معنای واقعی کلمه بدن را کنار هم می گذارند. برای طراحی آناتومی شما نمی توانید فقط از اطلاعاتی که درون کتاب ها خوانده اید استفاده کنید. شما باید نگاه کنید، درک کنید و از اطلاعات خود استفاده نمایید. با این حال آنچه که یک شخصیت مربوط به انسان را زنده می کند هیچگاه آموزش داده نمی شود. آن را نمی توان آموزش داد وگرنه همه اساتید در مورد آن صحبت می کردند.

 شما باید حس ها و انرژی های مختلف را انتقال دهید. شخصیت شما شاد است؟ ناراحت است؟ خشمگین است؟ چه انرژی دارد؟ شما باید این مباحث را از زندگی واقعی یاد بگیرید و چیزی که درک کرده اید را در محیط نقاشی به کار گیرید. به همین علت هم این مباحث می توانند اهمیت فوق العاده بالایی داشته باشند. یادگیری در این مقاله پر رنگ است. چرا که شما نباید انتظار یادگیری ذهنی مباحث ارائه شده در مقاله امروز را داشته باشید. شما باید آن را از درون خود فرا بگیرید. شما باید بتوانید آن را درک کنید. هنگامی که شما توانستید تا احساسات را به خوبی در بدن خود حس کنید، سپس شما می توانید نسبت به رسم آنها اقدام نمایید. پس مهم ترین مبحث، درک احساسات است.

 

درک احساسات در طراحی آناتومی

هنگامی که شما برای طراحی انرژی، احساسات را درک کردید، مراحل بعدی را می توانید دنبال نمایید. در تصویر زیر دو شخصیت در یک حالت یکسان قرار گرفته اند .تفاوت اصلی این دو شخصیت در طرز تفکر آنها قرار دارد. بیان این مبحث در نقاشی شاید کار ساده ای به نظر برسد. ولی در واقع هنرمندان با چالش های خاصی مواجه می شوند. برای اینکه شما بتوانید صورت را مشاهده کنید، باید احساسات بدنی خود را درک کنید.

در تصویر زیر چیز هایی وجود دارد که شما آنها را در هیچ مرجعی پیدا نخواهید کرد. این موارد مربوط به درونی کردن توانایی ها و ذهنیت کلی شما می باشد.

فکر نکنید که این مبحث در طراحی آناتومی سخت است و یا اینکه شما قدرت انجام آن را ندارید. اساتید سنتی همیشه به ما یاد داده اند که با ذهن خود یاد بگیریم و هیچ مانعی را برای ادامه راه ترسیم نکنید. این مسئله می تواند کمی دشوار باشد. چرا که گاهی اوقات شما باید بتوانید موانع موجود در سر راه را ترسیم کنید. به همین علت، شما باید افراد زنده را مشاهده کنید و انرژی و حس آنها را بر روی کاغذ رسم کنید. این مسئله اهمیت فوق العاده زیادی دارد.

 

فاز اول: ایجاد طرح های سریع و دائمی از زندگی واقعی

شما باید یک کتاب طراحی ارزان قیمت را به همراه خود داشته باشید. کتاب مورد نظر نباید بی کیفیت یا کوچک باشد. چرا که شما ایده های خود را بر روی آن رسم می کنید. شما باید یک ابزار طراحی خاص را نیز به همراه داشته باشید. یک توپ، نشانگر یا مداد رنگی درشت می تواند این ابزار باشد. البته، جالب است بدانید که برای تهیه این ابزار ها شما می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید.

در مرحله بعد، تنها کاری که شما باید انجام دهید نگاه کردن به مردم است. شما باید خیلی سریع، در عرض چند ثانیه تاثیری که بدن آنها روی شما می گذارد را ترسیم کنید. شما باید در عرض چند ثانیه بتوانید حسی که از افراد مختلف دریافت کرده اید را تحلیل نمایید و آن را بر روی کاغذ بکشید. جالب است بدانید که احساسات نقش کلیدی را در طراحی انرژی بازی می کنند. به صفحه زیر نگاه کنید، این صفحه در یک کافی شاپ پر شده است. نقاش به مردم نگاه کرده و حس خود نسبت به مسائل مختلف را به کاغذ آورده است.

همانطور که کاملا در این طراحی آناتومی واضح است، هیچ هنری وجود ندارد و افراد هم هیچ هویت خاصی ندارند. هیچ تلاشی هم برای تکمیل جزئیات صورت نگرفته است. بسته به چیزی که این افراد به نقاش وارد کرده اند، شخصیت آنها طراحی شده است. این خط ها فقط خطوط ساده ای هستند که حس را منتقل می کنند. البته که همه آنها یک چیز مشترک دارند. آن هم مربوط به ظاهر است. ظاهرا آنها برای رسیدن به یک جا عجله دارند. اما مقصد آنها یکی نیست. آنها انرژی های مختلفی دارند.

 

جزئیات بیشتر در مورد طراحی انرژی سریع و کلی

منظور ما از طراحی انرژی همین عکس بالا است. شما نباید هیچ تلاشی برای کشیدن جزئیات داشته باشید. شما خیلی راحت باید حس و انرژی که از یک فرد دریافت می کنید که بر روی کاغذ رسم کنید. این مسئله به شما کمک می کند تا دید باز تری را نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشید. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که ما چرا این فعالیت ها را قبل از طراحی آناتومی انجام می دهیم؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که این مهارت ها به عنوان یک مهارت پایه ای برای ترسیم بدن شناخته شده اند. این مهارت ها می توانند بدن های پر جنب و جوش و پر احساسی را طراحی کنند.

اگر افراد عادت کنند تا طراحی انرژی را کنار بگذارند و فعالیت های طراحی را به صورت فنی انجام دهند، احساس دادن به شکل ها کار به شدت مشکلی می شود. مردم می توانند در سندروم مانکن چوبی گیر کنند. هیچکس دوست ندارد تا در این حالت قرار گیرد. در نقشه های زیر شما می توانید طرح های مربوط به انرژی را در زیر خطوط مربوطه ببینید. هر کدام از آنها به نحوی خاص از یک آناتومی و احساسات ویژه استفاده می کنند تا فعالیت های مد نظر را به اتمام برسانند.

مشاهده مردم و طراحی انرژی آنها می تواند یک سری مزایای خاص دیگر را نیز به همراه داشته باشد. شما از مشاهده چیز های زیادی را یاد می گیرید. حتی بیشتر از مشاهده های فعال شما اطلاعات کسب می کنید. در حین ترسیم جمعیت در حجم های بالا، شما می توانید متوجه شوید که در یک جامعه خسته افراد خیلی کم راست راه می روند. خیلی از افراد از یک تلفن همراه استفاده می کنند.

 

چند نکته ساده برای طراحی آناتومی

در طراحی انرژی و طراحی آناتومی، شما باید به نکات زیر توجه کنید.

  • این کار را زیاد انجام دهید، مطمئن شوید که حداقل دو صفحه در روز پر کنید. آن را از کسی بگیرید که زندگی خود را به عنوان یک هنرمند محدود شروع کرده است: یادگیری نقاشی در مورد تمرین است، استعداد یک الزام نیست. شما هرگز نمی توانید بیش از حد بکشید، و هر چه بیشتر بکشید، بیشتر و سریعتر پیشرفت خواهید کرد. بنابراین با پشتکار تمرین کنید و بر این اساس پاداش خود را دریافت خواهید کرد. هنرمندان حرفه ای دائماً نقاشی می کشند و هرگز از طراحی کردن زندگی دست بر نمی دارند.
  • برای این کار از مداد استفاده نکنید. این یک ابزار بسیار محتاطانه است. به ایجاد خطوط گسترده و جسورانه عادت کنید که قابل بازگرداندن نیستند.
  • از روی تصاویر وسوسه نشوید که این کار را انجام دهید. ما انرژی زندگی را ترسیم می کنیم! یک عکس ثابت در این مورد به شما کمک نمی کند و زمان زیادی برای فکر کردن به شما می دهد. در صورت لزوم، کار از روی فیلم ها مشکلی ندارد، یا اگر با ورزش راحت می شوید و می خواهید قدرت خود را در حرکت های پویا تر امتحان کنید (مانند فیلم های ورزشی یا اکشن).

 

ادامه نکات مربوط به طراحی آناتومی

  • اگر شما فردی هستید که خیلی زود تحت تاثیر قرار می گیرید، خودتان را قضاوت نکنید. شما هرگز چیزی یاد نخواهید گرفت اگر این واقعیت را نپذیرید که شما نیز مانند بقیه افراد در حین یادگیری مهارت خود، حد وسط زیادی تولید خواهید کرد. علاوه بر این، نکته در اینجا این نیست که “درست کنید”، زیرا چیزی برای درست کردن وجود ندارد و کسی به شما نمره نمی دهد. نکته توسعه این مهارت است و این فقط با تمرین اتفاق می افتد. به جای ترسیم طرح هایی که احساس می کنند، دور آن هایی که احساس می کنید چیزی را گرفته اید دور بزنید و به خودتان ضربه بزنید!
  • اگر احساس ناامیدی می کنید و فکر می کنید به جایی نمی رسید، خوب است. شما فقط باید بر روی انجام کار تمرکز داشته باشید.  به بچه هایی فکر کنید که برای اولین بار تصمیم گرفتند پرواز کنند و سال ها با بال های چوبی که به بازوهای شان بسته شده بود از دامنه تپه ها سرازیر شدند.

 

فاز دوم: ایجاد طرح های سریع بدون منبع

وقتی که شما در انجام فعالیت های مربوط به طراحی انرژی به صورت اولیه راحت شدید، نوبت به فاز دوم می رسد. قبل از پرداخت به فاز دوم ما باید به این مسئله هم اشاره کنیم که تکرار و تمرین به شما کمک می کند تا طراحی های خود را بهبود ببخشید. به همین علت هم این مبحث اهمیت زیادی دارد. شما باید همواره در حال تلاش و تمرین باشید. شما باید تمرین های خود را در فاز 2 هم ادامه دهید ولی هیچ منبعی در جلوی شما نباید باشد. این همان جایی است که “احساس آن در بدن شما” شروع می شود.

این فعالیت مربوط به تجسم در ذهن نیست. نه اینکه این امر مستثنی شده است، بلکه به عنوان یک نتیجه طراحی می شود. شما باید از قدرت و دقت ذهنی خود استفاده کنید تا فرایند های مربوط به این مرحله را به اتمام برسانید. در طرح های زیر که خیلی سریع و کمتر از 3 دقیقه کشیده شده اند، شما می توانید تصاویر خاصی را ثبت کنید. نقاش سعی داشته تا تصویری که از مردم به خاطر داشته را ثبت کند. همان چیزی که در ذهن مانده بود. برخی از این تصویر ها خیلی هیجان انگیز نبوده و جذابیت زیادی ندارند. ولی تصاویر زیادی هستند که مطمئن می توانند نظر شما را جذب کنند. شما باید از قوه تخیل و خلاقیت های خود استفاده کنید تا طرح واقعی را مشاهده نمایید.

 

اطلاعات تکمیلی فاز دو طراحی انرژی

شما باید دو صفحه کامل را پر از عکس ها و اطلاعات مربوط به مردم خیالی کنید. شما باید قوه تخیل خود را به کار بیندازید و با استفاده از آن فعالیت های مربوط به طراحی آناتومی را به اتمام برسانید جالب است بدانید که این مسئله می تواند به شما در آینده کمک کند. برخی از حس ها را خیلی راحت می توان کشید. ولی، برخی از احساسات بدن انسان کمی دشوار بوده و برای طراحی آنها شما باید یک سری پروسه های خاص را پشت سر بگذارید. همین مسئله می تواند تحت شرایط مختلف اهمیت زیادی برای شما داشته باشد. بهتر است که هیچگاه دست از تمرین نکشید.

 

فاز سوم: در طراحی انرژی اشیا را نیز مد نظر قرار دهید

این تمرین دل خواهی بوده و در صورتی که شما صلاح ندیدید، می توانید آن را انجام دهید. ولی در کل برای طراحی انرژی و طراحی آناتومی، شما خیلی راحت می توانید از موجودات بی جان هم استفاده کنید.  هر دو فاز یک و دو را می توان به طور کامل برای حیوانات، طبیعت و اشیاء بی جان اعمال کرد! هر چیزی یک انرژی دارد، هر چیزی یک شخصیت دارد. حتی نداشتن شخصیت هم یک شخصیت است. حتی اگر در حال حاضر فقط آناتومی انسان را یاد بگیریم، با خیال راحت با هر چیز دیگری که علاقه شما را جلب می کند تمرین کنید.

 

نکاتی که شما باید به آنها توجه کنید

دقت در طراحی انرژی

به شکل های زیر برای طراحی انرژی توجه کنید. متوجه می شوید که چگونه یک طرح رسا می تواند با موضوع خود آزادی عمل داشته باشد.

این مسئله در طراحی فیگور اهمیت زیادی دارد. چرا که نقاش احساس را از یک فرد در حال کار با موسیقی طراحی کرده است. نقاش فقط به صورت مکانیکی هر چیزی که دیده است را به تصویر نمی کشد. بلکه به صورت دینامیت اشکال را به صفحه آورد هاست. این مسئله می تواند اهمیت فوق العاده زیادی داشته باشد. شاید در این مبحث این گونه به نظر برسد که موضوع عوض شده است ولی در واقعیت موضوع همان است! این مسئله در کلاس های آموزشی و کتاب های مختلف آموزش داده نمی شود. به همین علت هم خیلی از طراح های مطرح نقاشی هایی جالب و واقع گرایانه می کشند ولی نقاشی های این افراد پویا نیست و حس ندارد. دنبال کردن و ردیابی زندگی هیچگاه خود زندگی را جایگزین نمی کند.

هنگامی که ما در طراحی انرژی دنیا را به صورت خطوط در هم می کشیم، باید آن را با قرار دادن یک احساس جان دار کنیم. فرض کنیم که شما به خطوط بدهی دارید. جان دادن به طرح ها همین بدهی است که شما باید به آن توجه زیادی داشته باشید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید. در نتیجه، شما باید احساس را به خوبی درک کنید. نه اینکه فقط یاد بگیرید که چگونه در طراحی آناتومی پزشکی شکل را بکشید. یک نقش پس از حس خیلی بهتر از یک اثر واقع گرایانه بی جان است.

 

جزئیات بیشتر در این تعریف

ما می توانیم مباحثی که تا کنون به آنها اشاره کردیم را در کنار هم قرار دهیم. عنوان این داستان جدید می شود ترسیم ذهنی در مقابل ترسیم عینی. این معمار یا یک مهندس نقشه کش باید تصویر را بشناسد. باید بتواند به خوبی تصویر را رسم کند. یک هنرمند فقط باید از ذهن خود کار بکشد. یک هنرمند حرفه ای باید در ابتدا ذهن خود را آرام کند و همه چیز را درک نماید.

 

نکته ای در مورد سبک طراحی آناتومی

خیلی از هنرمندان جوان تازه وارد در زمینه طراحی آناتومی دوست دارند تا یک سبک خاص را برای خود انتخاب کنند. سبک چیزی نیست جز واقعی یکه از طریق فیلتر ارائه می شود. این فیلتر یک مسئله منحصر به فرد مخصوص خودتان است. سبک چیزی نیست که شما تصمیم به توسعه آن داشته باشید. سبک یک نوع تمرین به شدت مهم به حساب می آید. طراحی و کشیدن زیاد بدون هیچ فکری. این چیزی است که شما باید آن را دنبال کنید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید. جالب است بدانید که تا وقتی که شما از سبک دیگری کپی نکنید، سبک مخصوص خودتان به مرور زمان ظاهر می شود. البته، جالب است بدانید که پدیدار شدن سبک در بازه های زمانی مختلف می تواند صبر و حوصله زیادی نیاز داشته باشد. ولی بهتر است که در ابتدا فقط بر روی تمرین تمرکز داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
2 نظرات
  1. علی می گوید

    مقاله خیلی خوبی برای اصول طراحی آناتومیه 😍😍😍

    1. آرت‌تول می گوید

      ممنونم از توجهتون به آموزش طراحی فیگور

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.