اصول طراحی آناتومی انسان: نحوه طراحی دست

Human Anatomy Fundamentals: How to Draw Hands

حال که مباحث اولیه مربوط به طراحی فیگور و طراحی آناتومی را به اتمام رساندیم، نوبت به  طراحی دست می رسد. در طراحی آناتومی انسان، طراحی دست می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. در طراحی فیگور، سخت ترین قسمت ایجاد دست است. همه ما حداقل یک بار همه تلاش خود را کرده ایم که دست ها را در جیب قرار دهیم و یا اینکه کاراکتر را از پشت بکشیم تا از  طراحی آناتومی دست جلوگیری نماییم. اما با این حال دست ها مهم ترین مرجع یک شخصیت به حساب می آیند. دست ها همیشه در دید بوده و کاربران همیشه به آنها نگاه خواهند کرد. با استفاده از یک ابزار کوچک یعنی آینه، شما می توانید دست های شخصیت را از هر زاویه ای که دوست داشتید طراحی کنید. پس تنها چالش واقعی پیچیدگی این اندام مهم است. این مسئله همچون کشیدن یک شکل کوچک بر روی یک شکل بزرگ است. هیچکس دقیقا نمی داند که از کجا باید شروع کند.

 

مقدمات  طراحی دست

در ادامه شما می توانید نگاهی به ساختار استخوانی دست بیندازید. در قسمت آبی رنگ، هشت استخوان کارپ، در قسمت بنفش رنگ، پنج استخوان متاکارپ، و در قسمت صورتی رنگ، 14 فالانژ قرار دارند. البته که تعداد زیادی از این استخوان ها تحت هیچ شرایطی تکان نمی خورند. پس ما می توانیم ساختار دست را برای خودمان ساده تر کنیم. شکل سمت راست تنها چیزی است که شما باید آن را به خاطر داشته باشید.

آناتومی دست

به خاطر داشته باشید محیط اصلی یا Actual base که بر روی انگشتان قرار گرفته است، یک ویژگی خاص دارد. در  طراحی دست این قسمت از Apparent base یا محل نمایش پایین تر است. این محل با استفاده از پوست ایجاد شده است. در هنگام طراحی انگشتان خمیده، این مسئله می تواند به شدت پر اهمیت باشد. بر اساس همین موارد گفته شد، یک راه خیلی سریع برای کشیدن دست، شروع از مقدمات دست است. شما می توانید با یک شکل صاف خرمایی شکل شروع کنید. یک استیک را در نظر بگیرید، آن را در ذهن خود صاف کنید و کمی زاویه به آن بدهید. سپس شما می توانید دست را طراحی نمایید. برای کشیدن دست شکل استیک را فراموش نکنید.

طراحی دست

اگر در  طراحی دست، شما با انگشتان مشکل دارید، بهتر است که به آنها فکر کنید. بهتر است که انگشتان را سه سیلندر یا استوانه متصل به هم تصور کنید. استوانه ها تحت هر شرایطی به راحتی طراحی می شوند. استفاده از این روش می تواند به شما در صرفه جویی در وقت کمک کند. در شکل پایین شما می توانید نحوه طراحی شدن این استوانه ها و اتصال آنها را مشاهده کنید. این مرحله اهمیت فوق العاده بالایی دارد.

در  طراحی دست شما باید به این نکته هم توجه کنید که قسمت اتصال انگشتان هم راستا نیستند.

 

نکات مهم در مقدمات طراحی دست

به علاوه همه نکات گفته شد، انگشتان صاف هم نیستند. آنها انحنای خاصی دارند. در ضمن بین انگشت وسط و انگشت حلقه هم یک انحنای خاص قرار گرفته است. به عکس زیر برای  طراحی دست توجه داشته باشید. این مسئله می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

هیچوقت در  طراحی دست ناخن را فراموش نکنید. نیازی نیست که همیشه  آنها را طراحی کنید. وقتی که شما در حال  طراحی دست از نزدیک هستید، توجه به آنها می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. جالب است بدانید که اکثر استادان نحوه  طراحی دست ناخن را به دانشجویان آموزش نمی دهند. به همین علت هم خیلی از افراد برای مدت زمان طولانی نمی توانند آنها را درست طراحی کنند. در ادامه شما می توانید یک سری نکات در مورد ناخن را مشاهده کنید.

آناتومی انگشت دست

1. ناخن از نوک انگشت شروع شده و تا وسط استوانه بالای انگشت ادامه دارد.

2. نقطه جدا شدن ناخن از گوشت انسان در هر فرد متفاوت است. برخی ها فقط تا لبه ناخن را می توانند کوتاه کنند و برخی ها هم تا خط چین مشخص شده در عکس اجازه کوتاه کردن دارند. در این افراد ناخن پهن تر بوده و نسبتا بلند دیده می شود.

3. ناخن ها صاف نیستند. بهتر است که آنها را همچون سرامیک مخصوص سقف طراحی کنید. خمیدگی و ظاهر آنها نسبتا ویژه است. به دست های خود نگاه کنید. مطمئنا یک راه ویژه برای طراحی هر ناخن پیدا خواهید کرد. البته که این مرحله از واقعی بودن برای اکثر پروژه ها غیر ضروری است. خوشبختانه فقط افرادی که بر روی پروژه های خاص کار می کنند باید بر روی این مسائل حساسیت داشته باشند.

 

نسبت در  طراحی دست

در طراحی دست، نسبت ها و اندازه ها اهمیت زیادی دارند. اندازه FF یا انگشت اصلی را به عنوان واحد اولیه در نظر می گیریم. سپس ما می توانیم نسبت های ارائه شده در شکل زیر را داشته باشیم. توجه داشته باشید که معمولا انگشت اشاره به عنوان انگشت اصلی انتخاب می شود.

فیگور دست

1. حداکثر اندازه موجود میان انگشت شصت و انگشت اشاره: 1.5

2. حداکثر اندازه میان انگشت اشاره و انگشت حلقه: 1. توجه داشته باشید که انگشت وسط می تواند به هر کدام از این دو انگشت نزدیم باشد.

3. حداکثر اندازه موجود میان انگشت آخر و انگشت حلقه: 1

4. حداقل زاویه بین انگشت شصت و انگشت آخر 90 درجه است. بهتر است که از ساختار خود انگشت شصت استفاده کنید.

همه نکات گفته شده مربوط به دست در باز ترین حالت ممکن می باشد. شما می توانید دست خود را باز کنید و ابعاد را با هم مقایسه نمایید. گاهی اوقات طراحی های خاص بر روی کاغذ می تواند اشتباه های زیادی داشته باشد. اگر شما در اندازه گیری شک دارید، استفاده از این موارد می توانند اهمیت زیادی داشته باشند.

 

جزئیات

شکل اولی در  طراحی دست فقط اولین مورد چالش برانگیز به حساب می آید. دیگر مسئله سخت و چالش برانگیز کشیدن خطوط و رسم اشکال مختلف بر روی دست می باشد. بعید است که طراحی از کشیدن دست و خطوط و ویژگی های اصلی آن خسته نشده باشد .چرا که واقعی کردن  طراحی دست و شکل آن یک فعالیت سخت به حساب می آید. بیایید تا در ادامه نگاهی به خطوط مخصوص خم شدن دست و جزئیات اندازه گیری بیندازیم.

 

جزئیات شکل در  طراحی دست

طراحی دست انسان

1. خط فرضی موجود در امتداد مچ دست می تواند انگشت شست و سایز قسمت های بدن را جدا نماید. یک تاندون کوچک می تواند جزئیات را مشخص کند.

2. هنگامی که انگشتان مانند بالا به هم نزدیک هستند، انگشت شست کمی زیر کف دست قرار می گیرد و تا حدی پنهان می شود.

3. انگشت اشاره و انگشت حلقه گاهی اوقات به اندازه انگشت میانی طولانی هستند.

4. چین هایی که بند انگشتان را مشخص می کنند بیضوی بوده یا فرم پرانتز به خود می گیرند. اما وقتی دست مانند بالا صاف است آنها حساب نمی شوند. مگر اینکه کسی از دستش خیلی کار کشیده باشد و بند های انگشت بیرون زده داشته باشد.  و می توان آن ها را به صورت فرورفتگی صرف کرد.

5. چین‌های مفاصل انگشتان به‌صورت بیضی در پشت ظاهر می‌شوند، اما با خم شدن انگشتان محو می‌شوند. آنها به صورت خطوط موازی در سمت کف دست خود را نشان می دهند، اما در مفصل تحتانی بیشتر مشخص شده اند.

6. از پشت، خطوط انگشتان به سمت پایین تا حد کف دست کشیده می شود که باعث می شود انگشتان از پشت بلندتر به نظر برسند.

7. خطوط انگشتان معمولا به طرف یک خط خاص با نام خط درگ در دو طرف خم می شوند. در هر دو طرف این خطوط از انگشت میانی دور هستند.

به خاطر داشته باشید که در  طراحی دست و در نمودار بالا ناخن ها به طور کامل کشیده نمی شوند. اما آنها با استفاده از روش های مربوط به نمایش جزئیات مشخص شده اند. دست شخصیت شما هرچه کوچک تر باشد، به جزئیات کمتری نیاز دارد. مگر اینکه شما در حال طراحی یک عکس و یک استایل قدیمی باشید. در چنین شرایطی ساختار به طور کامل تغییر پیدا می کنند.  در ادامه شما می توانید نگاه دقیقی به خطوط مورد نظر بیندازید.

 

جزئیات خطوط در  طراحی دست

1. مشخص ترین خطوط در کف دست: خط قلب، خط سر و خط زندگی. اگر شما نیازی به طراحی فوق العاده پیچیده ندارید، فقط کافی است که این سه خط را به خاطر دا شته باشید.

2. خط زندگی را با خط جدا کننده انگشت شست اشتباه نکنید. این خط می تواند در زاویه های خاص و در موقعیت های ویژه نمایان شود. خط زندگی می تواند با خط انگشت شصت ارتباط نزدیکی داشته باشد.

3. از طرفین، فاصله اصلی هر انگشت به عنوان یک سری خطوط و فاصله های خمیده نمایان می شود.

4. این خصوص خمیده می توانند دور انگشت پیچیده شده باشند. هنگامی که انگشت خم می شود، آنها نیز خمیده تر شده و خود را تنظیم می کنند.

5. در انگشت کشیده شده یک خمیدگی و برجستگی خاص وجود دارد. هنگامی که انگشت جمع می شود، این خمیدگی هم به طور کامل از بین می رود. علت ایجاد آن پوست دست است.

 

جزئیات در طراحی از بغل

حال بیاید تا به سراغ دست در حالت صاف از بغل برویم. قبل از  طراحی دست در این حالت، شما باید به یک سری نکات خاص توجه کنید. از خود بپرسید وقتی که دست در حالت صاف قرار دارد و ما از بغل به آن نگاه می کنیم، چه چیزی را مشاهده می کنیم؟

1. از خارج، خطوط مچ دست به سمت کف دست خم می شوند. پس اتصال مچ به کف دست با یک برآمدگی خاص صورت می گیرد.

2. قسمت پایینی دست از بیرون صاف تر از داخل به نظر می رسد. البته که خط شست همچنان دیده می شود.

3. از بیرون، اتصال انگشت حلقه به طور کامل دیده می شود. چرا که انگشت آخر کمی به سمت عقب قرار گرفته است.

4. از داخل، خط مچ دست با انگشت شست کامل پوشیده شده است. پس اتصال در این حالت کمی پیچیده بوده و برجستگی انگشت شست نقش مهمی را ایفا می کند.

به خاطر داشته باشید که در  طراحی دست از حالت بیرون، کف دست می تواند چند خط جدید داشته باشد. این خط از مچ شروع شده و می تواند به انگشت کوچک متصل شود. این اتفاق تا وقتی رخ می دهد تا محل شست را بپوشاند.

 

بازه حرکتی

در  طراحی دست شما باید به بازه حرکتی توجه ویژه ای داشته باشید. جزئیات زیاد در ساختار دست می تواند نشان دهنده حرکت باشد. البته که دست دائما در حال حرکت است. این فعالیت فقط برای عملکرد های خاص همچون نگه داشتن یک لیوان صورت نمی گیرد. بلکه برای واکنش به دیگر افراد و ابراز احساسات و بیان بهتر کلمات هم ما از دست استفاده می کنیم. به همین علت هم برای کشیدن بهتر دست شما باید یاد بگیرید که انگشتان چگونه حرکت می کنند.

 

شست و انگشت های بدن

بیایید تا بررسی بازه حرکتی در  طراحی دست را با شست و انگشت ها شروع کنیم. شصت تنهایی عمل می کند. شصت مرکز حرکات بوده و یک موقعیت واقعی دارد. موقعیت آن نزدیک به مچ و خیلی پایین تعیین شده است.

1. حالت آرامی داشته و با دیگر انگشتان یک فاصله خاص دارد.

2. شست می تواند تا جایی که ریشه آخرین انگشت را لمس کند تا شود اما این کار به کشش نیاز داشته و می تواند خیلی سریع دردناک شود.

3. شست می تواند به اندازه عرض کف دست امتداد یابد. اما این فعالیت کمی دردناک بوده و می تواند نشان دهنده تنش در بدن باشد.

چهار انگشت مانده می توانند حرکات جانبی داشته باشند و معمولا به سمت جلو خم می شوند. دقیقا همراستا با یکدیگر. جالب است بدانید که انگشتان این فعالیت را با یک آناتومی خاص به اتمام می رسانند. ولی آنها همیشه بر روی نزدیک ترین انگشت تاثیر گذار هستند. مثلا تلاش کنید تا انگشت میانی خود را به تنهایی خم کنید. ببینید که چه اتفاقی برای سایر انگشت های شما می افتد؟ فقط شست به تنهایی عمل می کند.

در طراحی دست هنگامی که دست ما حالت مشت به خود می گیرد، همه انگشت ها با هم جمع می شوند. کل دست شکل دایره ای به خود خواهد گرفت. انگار که دست جلوی یک توپ بزرگ قرار گرفته است. فقط در این مرحله عضلات سفت تر شده و توپ هم کوچک تر خواهد شد.

هنگامی که دست به طور کامل باز شده است، انگشت ها یا به طور کامل صاف شده اند و یا اینکه کمی به سمت عقب خم شده اند. این مسئله بستگی به انعطاف پذیری بدن شما دارد. دست برخی از افراد می تواند 90 درجه به عقب برگردد. این مسئله فقط در صورتی رخ می دهد که به شصت و انگشتان فشار وارد شود. بیایید تا به جزئیات یک مشت بسته نگاهی بیندازیم.

 

جزئیات یک مشت بسته در طراحی دست

در این قسمت از  طراحی دست، شما می توانید اطلاعات کاملی در مورد حالت دست در هنگام مشت شدن را مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک می کنند تا در طراحی بتوانید به نکات مربوط به کشیدن مشت از جلو و  عقب توجه داشته باشید.

طراحی مشت

1. چین اول و سوم انگشت کاملاً خم شده به هم می رسد و یک ضربدر ایجاد می کند.

2. به نظر می رسد چین دوم امتداد خط انگشت باشد.

3. بخشی از انگشت توسط فلاپ پوست و شست پوشانده شده است. این مسئله یادآور این است که کل ساختار انگشت شست بیرونی ترین است. شما می توانید  انگشت اشاره خود را به بیرون بلغزانید و فلاپ پوست را بپوشانید، از نظر تشریحی امکان پذیر است، اما یک روش طبیعی برای تشکیل مشت نیست.

4. بند انگشت میانی بیشتر بیرون زده و سایر بند انگشت ها از آن دور می شوند، به طوری که از زاویه ای که در اینجا نشان داده شده است، انگشتان موازی از سمت بیرونی قابل مشاهده هستند نه از سمت داخلی.

5. تا های 1 و 3 به هم می رسند و دوباره یک ضربدر ایجاد می کنند.

6. شست خم می شود به طوری که آخرین بخش آن کوتاه می شود.

7. چین پوستی در اینجا بیرون زده است.

8. وقتی دست مشت می شود، بند انگشتان بیرون زده و پرانتز نمایان می شود.

 

جزئیات کلی دست در طراحی حرکت

هنگامی که دست شما شل شده است، انگشتان کمی خم شده اند. این حالت به علت جاذبه ایجاد می شود. هنگامی که دست به سمت بالا قرار دارد، جاذبه کمی آنها را خم می کند. در هر دو مورد باز هم انگشت اشاره مستقیم ترین حالت را به خود گرفته است. بقیه انگشتان به آرامی خم شده و می افتند. جالب است بدانید که آخرین انگشت بیشتر از همه انگشت های بدن خم شده است. از نمای کناری درجه بندی در انگشتان باعث می شود تا 2 یا 3 نمای بیرونی بین شصت و انگشت اشاره ایجاد شود.

در طراحی دست انگشت آخر معمولا فرار کرده و جدا از سایر انگشتان قرار می گیرد. راه دیگری که برای طبیعی تر جلوه دادن دست ها وجود دارد، توجه به همین مسئله است. از سوی دیگر انگشت اشاره و انگشت میانی یا انگشت حلقه و انگشت میانی معمولا جفت شده و به هم چسبیده اند. در حالی که سایر انگشت های بدن شما شل می مانند. این مسئله باعث می شود تا دست شما سر زنده تر به نظر برسد. جفت شدن انگشت آخر و انگشت حلقه هم زمانی رخ می دهد که انگشت های دست به طور کامل شل یا خم شده اند.

از آنجایی که در طراحی دست انگشت ها طول یکسانی ندارند، همیشه یک جفت را ایجاد می کنند. ما باید یک فرض را در نظر بگیریم. به شکل زیر توجه کنید. انگشت میانی دور لیوان را به طور کامل گرفته است. ولی انگشت آخر خیلی کم معلوم است. هنگامی که ما یک ابزار همچون مداد را در دست می گیریم، انگشت میانی، انگشت حلقه و انگشت آخر به سمت کف دست خم می شوند. چرا که مداد یا خودکار فقط توسط انگشت اشاره و شست نگهداری می شود. اگر فشار بیشتری به محصول وارد کنیم، انگشت میانی وارد کار می شود و ارتفاع و زاویه کلی مداد را تنظیم می کند. فشار کامل می تواند یک تاثیر منفی بر روی فعالیت های مد نظر داشته باشد. چرا که انگشتان از هم جدا می شوند و بین آنها فاصله ایجاد می شود.

 

چرا نیاز به جزئیات در طراحی دست خیلی ضروری نیست؟

همانطور که مشاهده کردیم، دست و مچ به طرز جالبی هماهنگ هستند. هر انگشت تقریبا یک زندگی خاص دارد. به همین علت هم طراحی دست یک فعالیت پیچیده به حساب می آید. اما وقتی که ما نحوه درست طراحی کردن دست را یاد می گیریم، دقیقا وارد یک تله می شویم. آن هم طراحی دست به صورت منطقی است. انگشتان با ظرافت طراحی شوند، همه چیز سر جای خود باشد، خطوط دقیق باشند و همه چیز مرتب باشد. نتیجه این کار می تواند خیلی خاص باشد. چرا که شما در حال طراحی قسمتی هستید که همچون چشمان شخصیت حرف می زند. این ریزه کاری ها می تواند برای یک سری شخصیت های ویژه کاربرد داشته باشد.

همچون شخصیت های بی احساس و سخت. اما وقتی شما می توانید یک شخصیت پر جنب و جوش را طراحی کنید، باید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید. شما یا باید نگرش را اضافه کنید و یا اینکه به دنبال طبیعی بودن باشید. نگرش یعنی اضافه کردن درام به ژست شخصیت. در این حالت دست ها پویا می شوند. این فعالیت در زندگی عادی رخ نمی دهد. طبیعی بودن هم یعنی به دست های افراد عادی توجه کنید. به دنبال یک دست بی نظیر و فوق العاده عالی نباشید. یک دست معمولی را طراحی کنید. ما نمی توانیم همه پوزیشن هایی که دست در آن قرار می گیرد را به شما نشان دهیم ولی در ادامه شما می توانید یک سری مثال در این زمینه مشاهده کنید.

به خاطر داشته باشید که در موقعیت های خاص، طراح های حرفه ای برای طراحی دست و طراحی آناتومی دست انگشتان خود را همراستای یکدیگر قرار می  دهند. چرا که این مسئله به نگهداشتن مداد کمک می کند و از شکسته شدن نوک جلوگیری می نماید.

 

تنوع در طراحی دست

در طراحی دست، شما باید به این نکته توجه کنید که دست ها به صورت جداگانه می توانند ویژگی های خاصی داشته باشند. دست آقایان و بانوان و افراد پیر و بچه ها تفاوت های زیادی با هم دارند. در ادامه شما می توانید برخی از این دسته بندی ها را مشاهده کنید ولی آنها همه تیپ های شخصیتی را به نمایش نمی گذارند. شخصیت باید به گونه ای باشد که همه اجزای آن با هم همخوانی داشته باشند. وگرنه شما با مشکل مواجه می شوید. برخی ها دست های ظریف دارند، برخی خشک، برخی بی احساس، برخی بلند و … .

 

شکل دست ها

شما باید نسبت انگشتان به دست را در طراحی آناتومی دست حفظ کنید.

شکل دست ها در طراحی آناتومی

 

شکل انگشت ها

در طراحی دست شما باید به شکل انگشت ها توجه کنید.

شکل انگشتان در طراحی دست

حتی ناخن ها هم در طراحی دست یکسان نیستند. طبیعت به ما ناخن های مختلفی داده است. هر کدام از آنها نیز یک سری ویژگی های خاص و منحصر به فرد دارند.

شکل ناخن ها در طراحی آناتومی

 

زمان تمرین

به دست مردم نگاه کنید. در ابتدا به دنبال آناتومی دست افراد باشید. سپس شما باید به دنبال تنوع باشید. دست هر فرد از چه نظری با دیگری تفاوت دارد؟ این مسائل می تواند به شما در طراحی دست های مختلف کمک کند. شما می توانید از مکان های عمومی استفاده کنید.

برای پیشرفت در طراحی دست، در خیابان و محیط های عمومی طرح های دقیقی از دست افراد بکشید. حتی می توانید این کار را در خانه هم بکنید. عکس دست افراد مختلف را باز کنید و از روی آنها بکشید.

دست خود را در موقعیت ها و پوزیشن های مختلف بکشید. برای اینکه کار دقیق تر شود شما می توانید از یک آینه هم استفاده کنید. آینه به شما کمک می کند تا زاویه را دقیق طراحی کنید و بتوانید از هر زاویه ای که دوست داشتید طراحی را به اتمام برسانید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.