قدرت خطوط چه نقشی در طراحی دارد ؟

با درس هفتم از سری دروه چگونه نقاشی کنیم در خدمت شماییم اگر آنچه را که در درس های گذشته آموختیم تمرین نکردهاید و به کار نگرفتهاید، پیشنهاد میکنیم قبل از شروع این درس آنها را مشاهده نمایید.
آیا طراحی های شما ساختار خوبی دارد اما مشکلات کمبود عمق ، وزن ، تکسچر و یا رئالیسم دارد؟ در این مقاله یاد میگیریم چگونه کیفیت خطوط میتوانید این مشکلات را برطرف نماید:
- برجسته کردن یک طراحی برای جذاب تر کردن آن
- جهت دادن چشمان بیننده به نقاطی که خودتان در نظر دارید
- چگونه میتوان اشیاء سه بعدی را واقعی تر نشان داد
- و بسیاری دیگر
قدرت خطوط
وزن یا ضخامت یک خط معرفی کننده کیفیت خط میباشد و میتواند نوع متریال ، نورپردازی ، وزن و موارد بسیار دیگری باشد! نشان دادن نوع وزن خط در طراحی خودتان باعث تقویت آن میشود. در مثال های زیر این موضوع برایتان واضح تر میشود.
تکسچر و متریال
در تصاویر زیر هنگام ترسیم تکسچر یک لباس یا رشته های مو، خطوط نازک نسبت به خطوط ضخیم نرم تر خودشان را نشان میدهند.
مثال سمت چپ دربردارنده طراحی بسیار ضعیف خطوط است. زیرا هر رشته پارچه ابریشم بسیار نازک است. حتی ممکن است با نگاه کردن به این تصویر بتوانید تصور کنید که جنس این پارچه چگونه است. در سمت راست تصویری از پارچه های کیسه ای است که متریالی ضخیم و خشن دارد، پس تمامی خطوط این تصویر صاف و ضخیم است.
نورپردازی
اگر صحنه ای را با کنتراست بالا طراحی کنید، برای سایه زنی محیط سعی کنید از خطوط سنگین تر استفاده کنید. تمامی قسمت هایی که در مقابل نور است باید از خطوط نازک استفاده شود. در بعضی مکان های خاص، خطور میتواند وجود نداشته باشد و بینندگان را به سمت پر کردن شکاف ها توسط خودشان هدایت کنیم.
خورشید و پیکان ها مسیر تابش نور خورشید را نشان میدهد. برای مثال جام شراب ترکیب خطوط نازک و متوسط و ضخیم به خوب اجرا شده است. همچنین ضخیم ترین خطوط میتواند نشان دهنده ضخیم ترین قسمت شیشه باشد. درحالیکه نازک ترین قسمت ها نشان میدهد شیشه دهانه این جام چقدر نازک است.
وزن
ببینید چگونه با تغییری کوچک در وزن خطوط میتوانیم وزن یک شی را از حالت سبک به سنگین تغییر دهیم!
این تکنیک برای چیزهای دیگر هم جوابگو است. اگر شما میخواستید یک بالون پر شده از گاز هلیوم را طراحی کنید چکار میکردید؟
بهبود بخشیدن نقاشی های 3 بعدی
شما میتوانید با استفاده از خطوط نازک برای اشیا در مسافت های دور و خطوط ضخیم تر برای مسافت های نزدیک مثل لبه ها و غیره درک بیننده از تصویر را کنترل کنید.
در ادامه چند نمونه از اشیا 3 بعدی که بهبود یافته اند و واقعی تر شده اند را مشاهده میکنید:
یک جسم که بسیار کشیده شده است و در فاصله دوری قرار دارد با نازک تر شدن خطوط نمایش داده شده است.
اگر بخواهیم در یک صبح مه آلود ، جاده ای طولانی را تا امتداد افق بکشیم ، به صورت تدریجی خطوط را نازک تر و سبک تر میکنیم تا زمانی که در مه ناپدید شود.
جذابیت ایجاد کنید و چشمان بیننده را هدایت کنید
اگر یک طراحی را با خطوطی که همگی دارای وزن یکسانی باشند تمام کنیم، ممکن است کمی کسل کننده به نظر برسد. خطوط با وزن یکسان میتواند باعث سردرگمی بینندگان شود، زیرا آنها نمیدانند که به کجای طراحی نگاه کنند.
برای اینکه چشم بیننده را به قسمتی که دوست دارید هدایت کنید، وزن خطوط را تغییر دهید.
چشم ما به طور طبیعی به سمت خطوط ضخیم تر کشیده میشود. با استفاده از این تکنیک میتواند از آن برای طراحی هایی که داستانی را روایت میکند استفاده کنید.
اگر صحنه ای را با افراد یا اشیا مختلف ترسیم میکنید، میتوانید موضوعات ثانویه را با خطوط متوسط یا نازک ترسیم کنید تا آنها مانند موضوع اصلی خود را با اهمیت جلوه ندهند. این نکته برای صحنه های شلوغ بسیار موثر است.
چالش و تکلیف خانگی
به اسکچ ها و طراحی های قدیمی خود بازگردید و با نکاتی که در این مقاله یاد گرفته اید آنها را تغییر دهید. سعی کنید 10 تا از طراحی های خود را در اینستاگرام پست کنید و با منشن کردن آرت تول (@ARtTool_ir) ما را در جریان بگذارید. در نمونه های زیر نمونه هایی از تغییر طراحی های قدیمی به جدید قرار دارد که میتوانید عکس های خود را مانند آنها ایجاد کنید.
اگر در حال تمرین با این دوره آموزشی هستید ، امیدواریم که پیشرفت خود را با ما و دیگران در قسمت دیدگاه در میان بگذارید، نظرات شما پاداش کاری است که ما انجام می دهیم.
لیست دروس آموزش طراحی
- درس اول: چگونه نقاشی را شروع کنیم
- قدم اول: وسایل طراحی
- قدم دوم: نحوه در دست گرفتن مداد در طراحی
- قدم سوم: کنترل فشار دست در طراحی
- درس دوم: چگونه سریع طراحی کنیم
- درس سوم: چگونه سه بعدی طراحی کنیم
- درس چهارم: نسبت طلایی در طراحی
- درس پنجم: اشتباهات رایج طراحی
- درس ششم: پرسپکتیو
- درس هفتم: کیفیت خطوط در طراحی
- درس هشتم: معرفی تکنیک های سایه زنی
- درس نهم: چگونه سایه بزنیم
- درس دهم: قرار دادن همه چیز در کنار یکدیگر
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام سایتتون واقعا خوبه من از اشناییی با سایت شما خوشحالم
سلام ممنونم بابت مطالب خوبتون
یک سوالی دارم
توی مرحله اسکیس زدن این مکعب مستطیلی که به پرسپکتیو رفته به تدریج خطوط کمرنگ تر شدن و دور بودن رو القا میکنه. ایا میتونیم دستمونو موقع نازک شدنش هی برداریم یا اینکه نباید اصلا دستمونو برداریم؟
سلام رضا جان
میشه خطوط رو نکشید ولی نباید طوری بشه که فرم اصلی شکل گم بشه و نشه فهمید چه شکلیه…میتونیم مقدار کمی فضای خالی ایجاد کنیم
سلام مطالبتون خیلی خوبه درس بعدی کی میزارید؟
سلام
خیلی ممنون
انشالله هفته بعد