اصول و مفاهیم اولیه طراحی آناتومی و فیگور

مطمئنا طراحی آناتومی انسان فعالیتی نیست که همه افراد بتوانند خیلی راحت آن را انجام دهند. برای طراحی آناتومی افراد باید با یک سری نکات به شدت مهم آشنا باشند. این نکات به شما کمک می کنند تا بتوانید فعالیت های مربوط به طراحی آناتومی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در هر صورت، اگر شما هم دوست دارید تا در زمینه طراحی فیگور یا طراحی بدن انسان فعالیت کنید، در ادامه با ما همراه باشید. امروز ما قصد داریم تا در مورد نکات طراحی فیگور با شما صحبت کنیم.
نحوه مشاهده و کشیدن انرژی
اولین ایستگاه شما برای ورود به دنیای طراحی آناتومی، کشیدن انرژی است. این جمله کمی گیج کننده به نظر می رسد. یک طراح آناتومی، باید بتواند زبان بدن را مطالعه کند. تکنیک مطالعه بدن برای همه افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، یک امر ضروری به حساب می آید. چرا که با مطالعه زبان بدن، شما می توانید انرژی و حس را به آناتومی و فیگور طراحی شده تزریق کنید. مطمئنا طراحی بدن انسان فقط کشیدن آناتومی و عضلات نیست. شما باید بتوانید به خوبی حس را به کاربر مورد نظر خود منتقل کنید. این آموزش معمولا توسط دنیای واقعی پشتیبانی نمی شود. ما نمی توانیم عامل زنده کردن فیگور و حس دادن به آن را درون نمودار ها قرار دهیم. انرژی چیزی نیست که مشاهده شود یا لمس شود. حواسی همچون خوشحالی، ناراحتی، غم، عصبانیت، کودکی و … مواردی هستند که شما باید بتوانید آنها را به خوبی در طراحی های خود نشان دهید.
شما نمی توانید برای طراحی آناتومی این حواس را از طریق مطالعه کتاب یا از طریق دوره های دانشگاهی به دست آورید. شما باید آن را در بدن خود حس کنید و به یک سری نکات خاص توجه داشته باشید. بیایید تا یک مثال را با هم بررسی کنیم. به عکس زیر دقت کنید. در عکس زیر دو شخصیت اصلی یک حالت بدنی را به خود گرفته اند. ولی یکی از آنها مضطرب به نظر می رسد. علت این امر چیست؟ طراح به خوبی توانسته تا احساس و انرژی را در شخصیت نشان دهد. این مسئله می تواند به شدت پر اهمیت باشد.
نسبت های پیشرفته در طراحی آناتومی
دومین مبحثی که شما باید آن را فرا بگیرید، نسبت های اولیه می باشد. نسبت های اولیه بدن به شما کمک می کنند تا بتوانید به خوبی یک آناتومی نسبتا کامل را طراحی کنید. در این نسبت ها شما می توانید تکنیک های مربوط به طراحی آناتومی را به خوبی یاد بگیرید. هنگامی که شما مباحث مربوط به طراحی انرژی را به اتمام رساندید، باید بتوانید وارد این مبحث آموزشی شوید. در این قسمت از آموزش طراحی آناتومی، شما نحوه کار با چشمان، نسبت های بدنی و طراحی اولیه بدن انسان را یاد میگیرید.
بدن انسان، یک ماشین پیشرفته است که شگفتی های زیادی را در خود جای داده است. در این قسمت از آموزش شما می توانید شگفتی های قرار داده شده در این ماشین را کشف کنید و از آنها در جهت طراحی آناتومی استفاده نمایید. مطمئنا این مسئله می تواند اهمیت فوق العاده زیادی برای افراد داشته باشد. پس، قبل از رفتن به سراغ مباحث پیشرفته تر، اصول طراحی آناتومی انسان را از دست ندهید.
نسبت های پیشرفته در طراحی آناتومی انسان
در سومین مرحله آموزش طراحی فیگور، ما به سراغ نسبت های بدنی می رویم. هنگامی که شما یاد گرفتید که چه مواردی در طراحی آناتومی مهم هستند و چه مواردی را باید در اولین مرحله به کار گیرید، نوبت به مباحث پیشرفته می رسد. شما در این آموزش می توانید تفاوت های موجود میان یک زن و یک مرد را درک کنید. جدا از فیزیک بدنی، از نظر ساختار استخوانی و آناتومی هم مرد و زن تفاوت های خیلی زیادی با هم دارند. شاید در نگاه اول تنها تفاوت آنها در مدل مو، باسن و سینه آنها باشد. ولی در واقع شما باید به آناتومی هر دو آنها توجه داشته باشید.
در حالی که در بدن مردان از شکل های ذوزنقه ای بیشتر استفاده شده است، بدن بانوان حاوی شکل های گرد بوده و نسبت های تیز خیلی کم در بدن آنها دیده می شود. این مباحث، همگی نکات مهمی هستند که در طراحی های خود شما باید آنها را مورد استفاده قرار دهید.
تعادل و حرکت در طراحی آناتومی انسان
هنگامی که شما نسبت های بدنی در طراحی فیگور را به خوبی یاد گرفتید، نوبت به بالانس و تعادل می رسد. شما باید یاد بگیرید که چگونه گوشت بدن کشیده شده و حرکت می کند. مرکز ثقل بدنی که تقریبا در پشت ناف قرار گرفته است، می تواند در طراحی این نحو اهمیت زیادی داشته باشد. شما باید شکل های خود را با توجه به این نقطه طراحی کنید. در حالت تعادل، بدن می تواند توسط هر قسمتی که با زمین در تماس است، پشتیبانی شود. منظور از پشتیبانی حفظ تعادل می باشد. هنگامی که شما ایستاده اید، پشتیبان دو پای شما است.
هنگامی که شما وارد حالت بالانس می شوید و به جای پاها از دست های خود استفاده می کنید، دستان شما پشتیبان بدن هستند. این مسئله در طراحی آناتومی اهمیت زیادی دارد. برای طراحی تعادل و حرکت در بدن، شما باید بتوانید به خوبی نقطه پشتیبان و نسبت آن به نقطه شکمی را رسم کنید. این مسئله بر روی کیفیت کلی طراحی های شما تاثیرات خیلی زیادی می گذارد. چرا که این مبحث می تواند باعث شود تا شکل های شما خیلی واقعی به نظر برسند. دو نقطه مرکز ثقل بدن یا CoG و مرکز پشتیبانی بعد یا CoS از جمله مواردی هستند که شما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. تعادل این دو نقطه هم در دنیای واقعی و هم در دنیای طراحی، می تواند تعادل را ایجاد کند. فرقی ندارد که فیگور شما در چه حالتی قرار دارد. در هر صورت این مبحث اهمیت زیادی خواهد داشت.
عضله و توده بدنی در طراحی آناتومی انسان
در این مرحله از آموزش طراحی آناتومی شما باید به سراغ عضلات و حجم های بدنی بروید. مسلما شما نمی توانید یک کاراکتر یا شخصیت را بدون استفاده از عضله طراحی کنید. تا کنون شما نسبت ها و ساختار کلی بدن را به خوبی یاد گرفته اید و متوجه شده اید که نقاط مختلف موجود درون بدن، چگونه عمل می کنن د. حال نوبت به پوشاندن استخوان با استفاده از عضلات است. خیلی از افراد هنگامی که به طراحی عضلات فکر می کنند، ناخواسته به یاد نمودار های پزشکی و جزئیات ترسناک میفتند. اما شما نیازی به طراحی به این شکل ندارید. شما فقط باید متوجه شوید که چه مواردی از طریق پوست بدن خود را به نمایش می گذارند. این تنها عاملی است که ما آن را ترسیم می کنیم. ما نیازی به کشیدن رشته های عضلانی به طور کامل نخواهیم داشت.
برای طراحی آناتومی اگر شما به دنبال کشیدن عضلات به صورت دقیق باشید، باید به دنبال کسی باشید که بدن خشکی داشته و چند ده سال در زمینه بدن سازی فعالیت می کند. مسلما این فعالیت نسبتا بیهوده است. چرا که خیلی از افراد این وضعیت بدنی را ندارند. فقط طراحان شخصیت های ابر قهرمانی باید به این مباحث توجه داشته باشند و بدن هایی را با توده عضلانی خیلی زیاد طراحی کنند. این مسئله برای دیگر افراد اهمیت زیادی ندارد.
انعطاف پذیری و اتصال های بدن
مطمئنا بدون انعطاف پذیری، یک طراحی فیگور کامل نمی شود. شما باید بتوانید به خوبی نسبت های مربوط به انعطاف پذیری بدن را طراحی کنید و از این مبحث در موقعیت های مختلفی هم استفاده نمایید. بیایید تا نگاهی به تعریف اصلی انعطاف پذیری بیندازیم. انعطاف پذیری یعنی توانایی کشش یک مفصل خاص تا نهایت دامنه حرکتی. این مبحث در طراحی آناتومی و طراحی فیگور می تواند اهمیت خیلی زیادی داشته باشد. شما این مباحث را باید به صورت عملی فرا بگیرید. یعنی این مباحث در کتاب های مربوط به آموزش هنر های رزمی دیده نمی شود. البته که در این قسمت از آموزش طراحی آناتومی و فیگور انسان، ما این مبحث را به طور کامل به شما انتقال می دهیم. یعنی تجربه چند ده ساله خود را در اختیار شما قرار خواهیم داد. این مسئله می تواند برای مفصل بندی بدن به صورت طبیعی ضروری باشد.
طراحی اولیه صورت در طراحی آناتومی
حال که مباحث مقدماتی مربوط به بدن را پشت سر گذاشتیم، نوبت به طراحی صورت می رسد. در این مرحله شما باید با جزئیات صورت آشنا شوید و بتوانید مواردی همچون چشم ها، گونه ها، بینی و لب را به خوبی طراحی کنید. شما در این مرحله از آموزش طراحی آناتومی نسبت های صورت را درک می کنید. درک نسبت های اولیه صورت برای پروژه های خاص اهمیت خیلی زیادی دارد. دیگر شما همه مباحث مربوط به آناتومی و بدن را درک کرده اید. شما باید به جزئیات بیشتری در مورد طراحی آناتومی توجه داشته باشید. اولین چیزی که چشم مخاطبان را به خود خیره می کند، صورت است. هنگامی که کاربران برای اولین بار با کاراکتر شما مواجه می شوند، به جز صورت چیز دیگری را مشاهده نمی کنند. هنگامی که تجزیه صورت تمام شد، به سراغ دیگر قسمت ها می روند.
طراحی پیشرفته صورت
پس از اتمام آموزش طراحی آناتومی صورت، شما باید بتوانید نسبت های پیشرفته تر را طراحی کنید. همچون آموزش نسبت های بدنی در طراحی آناتومی، تفاوت های خاصی میان صورت زن و مرد وجود دارد. شخصیت و جنسیت فرد بر روی چشمان تاثیرات خیلی زیادی خواهد گذاشت. شما باید صورت کاراکتر خود را طبق شخصیتی که قرار است به او بدهید طراحی کنید. این مسئله می تواند بر روی احساسات و نظر مخاطبان تاثیر گذار باشد.
ایجاد احساسات در صورت طراحی شده
هنگامی که شما نسبت های اولیه و پیشرفته مربوط به طراحی آناتومی انسان را فرا گرفتید، نوبت به طراحی حالت های صورتی می باشد. یک صورت می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. اگر شما نتوانید به خوبی احساسات را منتقل کنید، همه زحماتی که تا کنون برای طراحی آناتومی مورد نظر کشیده اید به هدر خواهد رفت. پس حتما شما باید با اصلی ترین نکات مربوط به این مسئله آشنا باشید.
نحوه کشیدن دست در طراحی آناتومی
هنگامی که مباحث مربوط به طراحی فیگور، طراحی آناتومی و طراحی صورت به پایان رسید، نوبت به اعضای بدن می رسد. شما باید به خوبی بتوانید دست ها، پا ها و نحوه حرکات را طراحی کنید. مسلما طراحی دست در آناتومی انسان می تواند دشوار باشد. یک دست حالت های مختلفی را به خود گرفته و هر کدام از آنها بیانگر یک حالت خاص هستند. شما باید با حالت های اصلی طراحی دست آشنا باشید و بتوانید به خوبی طراحی را به اتمام برسانید.
نحوه کشیدن پا
پس از یادگیری مباحث مربوط به طراحی دست و طراحی آناتومی، شما باید بتوانید پا های شخصیت را بکشید. اکثر طراح ها به پا های شخصیت توجهی ندارند. از همین رو، پا ها شاید نا دیده گرفته شده ترین قسمت بدن به حساب بیایند. معمولا پا ها درون یک کفش پنهان شده و افراد نیازی به توجه به جزئیات آن نخواهند داشت. افراد به علت آشنا نبودن به مباحث مربوط به طراحی پا آن را پشت سر می گذارند. البته که در موقعیت هایی شما مجبور هستید تا پا ها را نیز طراحی کنید. در چنین موقعیتی، شما باید بتوانید خیلی راحت پا را بکشید.
نکات اضافی در طراحی آناتومی انسان
به عنوان جمع بندی دروس آموخته شده، شما باید به یک سری نکات خاص توجه داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند تا نحوه طراحی بدن، طراحی آناتومی و طراحی شکل های خود را به مرحله بعد انتقال دهید. البته که توجه به جزئیات در این مرحله اهمیت فوق العاده بالایی خواهد داشت.
ترسیم شخصیت به طور مداوم برای تمرین
همه هنرمندان از مبتدی ها گرفته تا افراد حرفه ای، گاهی اوقات در طراحی و کشیدن شخصیت دچار مشکل می شوند. در آخرین مرحله آموزشی، شما باید به یک سری نکات در مورد طراحی چهره و شخصیت به صورت کامل توجه داشته باشید. شما باید توانایی کشیدن یک شخصیت به صورت مکرر را پیدا کنید. شما باید بتوانید یک شخصیت را از زاویه های مختلف طراحی کنید بدون اینکه چهره فرد تغییر پیدا کند. این مسئله کمی دشوار است ولی غیر ممکن نیست.
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خیلی ممنون از مقالتون و خسته نباشید واقعا برای من خیلی مفید بود
مقاله ای عالی و کاربردی💖💖😍😍
ممنونم از نگاهتون آیلار جان