طراحی یک کاراکتر پیکسل آرت ایزومتریک در فتوشاپ
اگر در زمان بچگی از لگو بازی کردن خیلی لذت بردهاید (یا اگر حتی بعد از اینکه بزرگ شدید هم باز به لگو بازی کردن ادامه دادید) ایزومتریک پیکسل آرت شاید بتواند نظر شما را جلب کند؛ این هنر میتواند بسیار فنی باشد، میتواند بیشتر از اینکه شبیه به طراحی جلوه کند به ساختن شبیه باشد، و از آنجایی که دیگر خبری از زوایه دید نیست میتوانید قسمتهای کارتان در محیط مربوطه به هر شکل که دوست داشته باشید تغییر دهید.
کار را با طراحی یک کاراکتر شروع میکنیم چراکه طراحی کاراکتر بهترین راه را برای شروع کار در ایزومتریک پیکسل آرت است و به ما این امکان را میدهد که بعدتر و به هنگام اضافه کردن جزئیات بیشتر کار راحتتری داشته باشیم. البته به هر صورت باید قبل از پرداختن به طراحی کاراکتر کمی مطالب پایه در رابطه با ایزومتریک پیکسل آرت را یاد بگیریم، البته اگر قصد شما صرفا طراحی کاراکتر باشد و نخواهید دوباره به سراغ کار برای اضافه کردن جزئيات بیشتر برگردید نیازی به این کار نخواهد بود، اگر قصد شما این باشد میتوانید مستقیما به سراغ بخش ۳ مقاله بروید.
نظرات شما در قسمت دیدگاه پاداش کاری است که ما انجام میدهیم.
1. خطوط پیکسل آرت
خطوطی که در تصویر زیر مشاهده میکنید رایجترین (و جالبترین) خطوط مورد استفاده در پیکسل آرت میباشند، سبکی که ما برای کارمان استفاده خواهیم کرد نیز از این خطوط استفاده میکند:
به ازای هر پیکسلی که به سمت پائین باشد دو پیکسل در اطرافش وجود دارد. این پیکسلها خیلی نرم جلوه میکنند و از آنها برای ساختن مربع سطوح استفاده میشود:
بیشتر خطوطی که شکلی این چنینی داشته باشند کار ما را راه میاندازند اما هر چقدر که تعداد پیکسلهای خطوط کمتر باشد خطوط ناهموارتری ساخته میشوند:
برای دیدن حالت عکس خطوط قبلی به خطوط هموار زیر دقت کنید:
خطوطی بسیار ناهموار و نامرتب، از این خطوط تا میشود دوری کنید.
2. حجمها
کاراکتر ما لزوما از تمام قواعد سبک ایزومتریک پیروی نخواهد کرد پس بیایید برای اول کار یک مکعب ساده برای مشخص کردن حجمها بکشیم.
در Adobe Photoshop یک New File ایجاد کنید، با روزولوشن 400 * 400 px.
سلیقه خود ما این است برای همین فایل یک پنجره دیگر باز کنیم، به این شکل میتوانیم یکی را در زوم ۶۰۰٪ و دیگری را در زوم ۱۰۰٪ داشته باشیم، اینگونه کار راحتتر میشود (Window > Arrange > New Window…) اینکه از Pixel Grid استفاده کنید یا نه تصمیم خودتان است، اما برای ما که حواس پرت کن است و به همین دلیل ما استفاده نمیکنیمش.
خب حالا بیایید زوم کنیم و یکی از دو خطمان را رسم کنیم:
ترجیح خود ما این است که از خاکستری ۵ درصدی به جای رنگ مشکی استفاده کنیم، به همین جهت بعدا سایه زنی را انجام خواهیم داد (با رنگ مشکلی و کدورت – opacity کم) و کماکان قادر خواهیم بود که هر رنگ را با استفاده از ابزار Magic Wand انتخاب کنیم.
چند راه برای رسم این خط وجود دارد:
۱. استفاده از ابزار Line Tool برای مشخص کردن پیکسلها، برداشتن تیک گزینه anti-alias و انتخاب 1px weight. در حین طراحی، نوک ابزاری که زاویه خط را نشان میدهد میبایست زاویه 26.6 درجه را نشان دهد. در رابطه با ابزار Line Tool البته، به عقیده خود ما که خیلی مطمئن نیست، میتواند باعث رسم خطوط شلخته شود و زاویه را هم خیلی درست از آب در نمیآورد.
۲. سلکت کردن یک مستطیل به اندازه 40 * 20 px، سپس با استفاده از ابزار Pencil Tool (که همیشه باید در اندازه 1px تنظیم باشد) در گوشه پائینی تصویر یک پیکسل رسم کنید، سپس کلید Shift را نگه دارید و یک پیکسل در گوشه بالایی و سمت راست تصویر بکشید. فوتوشاپ به صورت خودکار بین این دو نقطه یک خط رسم خواهد کرد، اگر تجربه کافی داشته باشید میتوانید این خطوط را درست در بیاورید (یا حداقل زمانی که دارید درستشان میکنید درست شوند)، بدون آنکه از سلکت کردن مستطیلی استفاده بکنید.
۳. با استفاده از ابزار Pencil دو پیکسل پشت سر هم رسم کنید، همزمان با اینکه کلید Alt را نگه داشتهاید این دو پیکسل را با استفاده از کلیدهای پیمایشی سلکت کنید و در نهایت آنها را به گوشه تصویر ببرید. سپس با سلکت کردن این دو پیکسل و تکرار همین پروسه اینبار به طرف پائین باعث خواهد شد تا دو خط کامل رسم شود.
حالا خط اولمان را رسم کردهایم. بیایید آنرا انتخاب کنیم و با استفاده از کلید Alt جای آنها را تغییر دهیم، و یا اینکه جای سلکت شده را کپی پست کنیم و به این ترتیب لایه پائین را رسم کنیم. سپس این لایه را به شکل افقی در میآوریم (Edit > Transform > Flip Horizontal)، ما خودمان آنقدر از این روش استفاده کردهایم که مجبور شدهایم یک کلید میانبر برای اینکار در صفحه کلیدمان تعریف کنیم.
حالا بیایید این دو خط را به هم وصل کنیم:
سپس، مجددا، این شکل را سلکت کنید و با استفاده از کلید Alt جای آنرا تغییر دهید و با به هم وصل کردن دو شکل شکل نهایی را بسازید:
وقت آن است یک بعد سوم به کار اضافه کنیم. با استفاده از کلید Alt و یا کپی پست کردن یک مربع دیگر 44 px زیر مربع اولی رسم کنید.
نکته: اگر زمانی که کلید shift را نگه داشتهاید کلید پیمایشی را فشار دهید شکل سلکت شدهتان را به میزان ده پیکسل در مسیر انتخاب شده تکان خواهد داد، به جای اینکه فقط یک پیکسل تکان داده باشد.
برای اینکه یک مکعب تمیزتر رسم کنید، بیایید با حذف کردن گوشهترین پیکسل در چپ و راست مکعب، یک گوشه نرمتر به آن بدهیم. پس از انجام این کار، خطوط عمودی را به مکعب اضافه میکنیم:
حالا خطوط پشتی را از قسمت پائینی مکعب حذف میکنیم. و رنگ آمیزی را شروع میکنیم، هر رنگی که دوست دارید را انتخاب کنید (ترجیحا یک رنگ روشن انتخاب کنید) و مکعب بالایی را با آن رنگ کنید.
حالا بر طبق رنگی که انتخاب کردهاید Brightness را به میزان ۱۰٪ افزایش دهید (پیشنهاد ما این است که در پنل رنگها از HSB Sliders استفاده کنید) تا گوشههای کم رنگ را نیز رنگ کنید. به خاطر طوری که مکعبمان را رسم کردهایم، گوشههای کم رنگ اگر در بالای رنگ مشکی قرار بگیرند بهترین جلوه را خواهند داشت (بهتر از این روش به جای عوض کردن جای رنگهای مشکی با قسمتهای هایلایت شده استفاده کنید):
حالا باید آن خطوط سیاه زیر خط روشن تر را حذف کنیم. ترفند Shift-Pencil برای ایجاد خطوط با پاک کن نیز کار می کند (که باید روی ابزار معمولی Eraser Tool، حالت مداد و اندازه 1 پیکسل تنظیم شود).
رنگ را از مربع بالایی با قطره چشم انتخاب کنید (که می توانید با نگه داشتن Alt در حالی که ابزارهای مداد یا پر انتخاب شده اند) سریعتر به آن برسید و از آن برای پوشاندن خط عمودی در وسط مکعب استفاده کنید. سپس روشنایی آن رنگ را 15 درصد کاهش دهید و سمت چپ مکعب را با رنگ جدید پر کنید. کاهش 10٪ روشنایی اضافی برای صفحه سمت راست مکعب:
رسم مکعب ما تمام شد! میبایست در زوم ۱۰۰٪ کاملا تمیز و خوب جلوه کند. ادامه میدهیم.
3. بیایید کاراکتر را طراحی کنیم
استایل یک کاراکتر میتواند بسته به سلیقه شخصی شما تعیین شود، به همین ترتیب اگر قسمتی از کار بود که دوست داشتید متفاوت باشد حتما متناسب با سلیقه خودتان آنرا تغییر دهید. سلیقه خود ما این است که اندام لاغر و سر بزرگ طراحی کنیم. اندام لاغر میتواند به ساده و صاف نگه داشتن خطوط طراحیمان کمک کند.
خوب است که با چشمها کار را آغاز کنیم. اگر بخوهیم در رابطه با زوایای ایزومتریک سفت و سخت باشیم، میبایست یک چشم را در مقایسه با چشم دیگر پائینتر طراحی کنیم، اما در طرح و اندازه کوچکی که ما با آن کار میکنیم هیچ ایرادی نخواهد داشت اگرکه بخواهید تقلب کنید و چهره کاراکترتان را طوری که خودتان میخواهید طراحی کنید.
ما کاراکتری که طراحی میکنیم را کوچک طراحی میکنیم به این دلیل که شاید بعدتر برای آن ماشین، خانه، یک مربع مجزا و یا حتی یک شهر طراحی کنیم. در یک چنین مواردی، کاراکترها میبایست به اندازه کوچکترین بخشهای طراحی کوچک باشند تا بتوانند جزوی از طرح کلی قلمداد شوند. از این حرفها که بگذریم میبایست حواسمان به بهینگی گرافیکی کاراکتر باشد، به این شکل که بتوانیم با کمترین تعداد پیکسل کاراکتری که میخواهیم را رسم کنیم (فقط آنقدری که کار را بزرگ رسم میکنیم که چهره کاراکتر جای داشتن جزئیات چهره را داشته باشد). علاوه بر این موضوع، طراحی کردن در مقیاس کوچک خیلی راحتتر از طراحی در مقیاس بزرگ است. فقط در حالتی که تمرکز اصلی شما در طراحی خود کاراکتر، احساساتی که ابراز میکند و یا موارد این چنینی باشد قاعده فوق صادق نخواهد بود.
بیایید یک لایه جدید ایجاد کنیم. برای طراحی چشمها خیلی ساده با دو پیکسل اینکار را انجام میدهیم؛ یکی برای یک چشم، به همراه جای یک پیکسل خالی در بیناش. و یک پیکسل دوتر از آن با یک خط عمودی.
حالا یک لایه جدید ایجاد کنید و یک خط افقی دو پیکسلی زیر چشمها رسم کنید، این خط افقی دهان کاراکتر خواهد بود. با استفاده از کلید پیمایشی این خط افقی پائینتر بیاورید و زمانی که جای مناسباش را پیدا کردید دو لایه را با هم ادغام – merge کنید. میتوانید همین کار را خط فک هم انجام دهید، صرفا باید این خط افقی را کمی طولانیتر رسم کنید.
همین کار را برای خط رویش مو و قسمت رویی سر کاراکتر انجام دهید، سپس گوشهها و لبههای طرح را نرم و صاف کنید، حالا باید به یک شکل این چنینی رسیده باشید:
حالا در کنار چشم دیگر، جای یک پیکسل را خالی بگذارید و سپس خط ریش کاراکتر را رسم کنید (اضافه کردن خط ریش به کاراکتر در اضافه کردن گوشها کمک کننده خواهد بود)، و بعد از آن موهایی بیشتری در کنار خط ریش کاراکتر رسم کنید، اینکار را تا جایی انجام بدهید تا به خط رویش مو سر برسید. سپس یک پیکسل خالی دیگر در جایی که گوش قرار خواهد گرفت قرار دهید و یک خط که نشانگر گوشه سر باشد رسم کنید. گوشهها و لبههای طرحتان را نرم و صاف کنید تا در نهایت به یک شکل این چنینی برسید:
در بالای گوش جای یک پیکسل را خالی بگذارید و در صورت خواست خودتان شکل سر کاراکتر را تغییر دهید؛ سرها معمولا در اطراف گردن نحیفتر میشوند.
از چانه به طرف پائین یک خط رسم کنید، این خط سینه کاراکتر خواهد بود. به این ترتیب گردن از جایی که گوش قرار دارد شروع خواهد شد، به طول چند پیکسل به طرف پائین خواهد آمد و سپس به طول چند پیسکل دیگر با زوایه ۴۵ درجه تمام خواهد شد، تا در نهایت شانه کاراکتر رسم شود:
حالا در جایی که شانه تمام میشود یک خط عمودی به طول ۱۲ پیکسل رسم کنید تا یک گوشه دست را رسم کرده باشید، گوشه دست دیگر را نیز به فاصله دو پیکسل آن طرفتر رسم کنید. در قسمت پائین خطوط را با فاصله چند پیکسل از هم به هم وصل کنید تا دست / مشت را رسم کرده باشید (برای دستها واقعا هیچ جزئیاتی نیست که بخواهیم اضافه کنیم، و البته این یک خبر بد نیست، روال طبیعی است)، و سپس دقیقا در جایی که دست تمام میشود یک خط ۲ در ۱ رسم کنید تا قسمت مچ دست رسم شود، سپس رسم خط سینه را کامل کنید تا رسم بالا تنه کاراکتر را تمام کرده باشید. یک دست کاراکتر هست که قابل مشاهده نیست ولی همینطوری خوب است، به زبان ساده سینه جلوی دید ما به دست را گرفته است.
طرحی که کشیدهاید باید چیزی شبیه به این باشد:
قطعا، اگر بخواهید میتوانید قسمت بندیهای متفاوتی امتحان کنید. سلیقه خود ما این است که قبل از اتخاذ تصمیم نهایی کلی روش متفاوت را آزمون و خطا کنیم تا سر منزل مقصود را پیدا کنیم.
حالا به پائین تنه چند خط عمودی اضافه میکنیم. خوب است اگر کف پاها و مچ دستها را در اندازه ۱۲ پیکلسی بکشید. رسم پاها بسیار آسان است، فقط کمی نسبت به رانها باید عریضتر باشند و به سبب زاویه دید ایزومتریک یک پا نسبت به پای دیگر پائینتر جلوه میکند:
حالا وقت رنگ آمیزی است. رنگ آمیزی با رنگ پوست همیشه کار راحتی نیست، پس اگر شما قصدتان این باشد که را رنگی که ما رنگ آمیزی کردهایم رنگ آمیزیتان را بکنید، کد هگزادسیمال رنگی که ما استفاده کردهایم را به خاطر بسپارید: #FFCCA5. پیدا کردن رنگهای مناسب برای قسمتهای دیگر طرح نباید کار سختی باشد. بعد از رنگ آمیزی میبایست طول آستین کاراکترتان را تعیین کنید، چنانچه بخواهید کاراکترتان پیراهنش آستین کوتاه باشد یک خط تیرهتر برای سوا کردن پوست از پیراهن اضافه کنید. سلیقه خود ما این است که خطوط داخلی را روشنتر از رنگ سیاه انتخاب کنیم (به خصوص در مواردی که قسمتهای متفاوت در یک جای مشترک قرار داشته باشند، بمانند پیراهن، پوست و یا شلوار)، با این کار کنتراست بین خطوط خیلی خشن نمیشود و حجمهای متفاوت از هم قابل تشخیص میشوند.
تقریبا روی هر قسمتی که آنرا رنگ آمیزی کرده باشید میتوانید نور و سایه اضافه کنید. از خطوط کج به هنگام سایه زنی و سایه زنی بیش از حد خودداری کنید؛ چند قلم زدن با قلمی ۱۰ تا ۲۵ درصد روشنتر میتواند سایهای برای طرحتان ایجاد کند که بواسطه آن قسمتهای کار برجسته شوند و تخت و ۲ بعدی جلوه نکنند. چنانچه بخواهید برای رنگی که Brightness صد درصدی دارد هایلایت بزنید، Saturation آنرا کاهش دهید. در بعضی موارد (مثلا در مو) میتواند ایده خوبی باشد که رنگ بین سایهها را با سایه بپوشانید.
برای مو کاراکترتان میتوانید از مدلهای متفاوتی استفاده کنید. به چند تا از این مدلها در تصویر زیر نگاهی بیاندازید:
اگر کاراکترهای بیشتری رسم کنید، میتوانید در قسمتهای کاراکترتان نظیر رنگ پیراهن، مدل پیراهن، طول آستین پیراهن، طول پاهای شلوار، زیورآلات، لباسها و رنگ پوست تغییرات بدهید.
حالا تمام کاری که باید بکنیم این است که تمام طرحهایی که کشیدهایم را کنار هم بگذاریم و از طرحی که کشیدهایم لذت ببریم:
اگر بخواهید طرحتان را Export کنید، PNG بهترین فرمت خواهد بود.
نظرات شما در قسمت دیدگاه پاداش کاری است که ما انجام میدهیم.
همین، تمام شد!
امیدواریم از این مقاله آرت تول بهره کافی را ببرید. تمرین مداوم داشته باشید و آموزش های دیگر آرت تول را مطالعه بفرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید