چگونه بال فرشته طراحی کنیم؟
در این آموزش، به شما نشان خواهیم داد که چگونه برای یک انسان، یک جفت بال به تصویر بکشید و یک فرشته را به زیبایی رسم کنید. فرشتگان، به عنوان موجودات روحانی، به صورت انسانهای بالدار نشان داده میشوند. بالها اما به سادگی یک عضو نیستند که به استخوانهای شانه متصل باشند؛ بلکه آنها بازوهای ویژهای دارند. بنابراین، یک فرشته معمولی با سه جفت عضو نمایانده میشود!
برای نقاشی بال یک فرشته، نیاز است کمی با آناتومی انسان و پرندگان آشنا شوید. این به معنای مخلوط کردن به صورت بصری استخوانها و عضلات نیست، بلکه نیاز به درک عملکرد و حرکت بالها دارید. در این آموزش، من تنها نحوه نقاشی بالها یا بالهای فرشته را نشان نمیدهم، بلکه به شما نشان میدهم چگونه یک فرشته واقعی را با در نظر گرفتن جزئیات آناتومیکی و عملکرد بالها به تصویر بکشید.
این آموزش میتواند توسط آموزشهای زیر تکمیل شود. این آموزشها عمیقتر به موضوع میپردازند و اصطلاحات و دانشهای پیشرفتهتری را فراهم میکنند.
البته، اگر شما فقط نیاز به نقاشی یک جفت بال فرشته دارید، میتوانید از این مرحله رد شوید و به آسانی از بخش مراحل گام به گام استفاده کنید!
1. مقایسه آناتومی بازوهای انسان و بالهای پرندگان:
آناتومی بازو های انسان
بیایید با آناتومی انسان شروع کنیم، زیرا که شما با آن به خوبی آشنا هستید. بازوها به یک ساختار معروف به حلقه سینه متصل هستند – دو تیغه شانه و ترقوه. این بازوها دارای دامنه وسیعی از حرکت هستند. عضله بزرگی به نام عضله سینه یا پکتورالیس، قدرت و قوا در شانه را فراهم میآورد؛ این عضله به استخوان سینه متصل میشود.
آناتومی بال های پرندگان
حالا نگاهی به پرندگان بیندازیم. پرندگان همچنین یک تیغه سینه دارند، اگرچه کمی پیچیدهتر است: ترقوه با یک ساختار به نام فورکولا یا استخوان آرزو (Wishbone) که همچون یک فنر عمل میکند، ادغام شده است. ترقوه دارای یک استخوان ویژه به نام کوراکوئید (که در انسانها وجود ندارد) است، آن هم به این دلیل که پرندگان به قدرت خیلی بیشتری در بازوهایشان نسبت به انسانها نیاز دارند. به همین دلیل، شانههای آنها توسط عضلات بزرگ سینه که به استخوان سینه ضخیم وصل است، قدرت میگیرد.
همانطور که مشاهده میکنید، بالها استخوانهای بازو نیستند؛ بلکه یک ساختار پیچیده از تیغه سینه، بازوها و عضلات سینه هستند. قسمتی که از شانه شروع میشود، بیشتر قابل رویت است، اما برای داشتن بالهای واقعی و کارآمد، بیشتر از این نیاز است.
در اینجا یک مقایسه سریع تصویری از هر دو ساختار آمده است:
آناتومی انسان بالدار
احتمالاً به دو چالش در اینجا پی بردهاید. یکی از مسائل این است که باید دو جفت عضو با شانهها و ترقوههای جداگانه را در یک سینه جای دهیم (اگر هر جفت بخواهد به طور جداگانه حرکت کند). چالش دیگر این است که استخوان سینه باید بسیار بزرگ باشد و فضای کافی برای جا گذاری عضلات بزرگ بال-سینه و عضلات کوچک شانه-سینه فراهم شود. پس، چه راهحلی میتوانیم برای این مسائل پیشنهاد دهیم؟
برای حل این مشکلات، راهحلهای مختلفی وجود دارد که هرکدام به قدرت تخیل فرد بستگی دارند. امکان پذیر و مفید نیست که دو جفت عضو را به هم نزدیک کنیم. بنابراین، هر راهحلی که پیشنهاد میدهیم، تنها یک تجسم شبه و غیر واقعی از آناتومی خواهد بود. اما باز هم بهتر از این است که به سادگی برخی بالها را به پشت بچسبانیم!
ایده ما این است: استخوان سینه به طور چشمگیری بزرگتر شده و دو لایه عضله پکتورال به آن متصل شدهاند. ترقوههای انسان به سمت پایین حرکت کرده و خمیدهتر شدهاند تا فضایی برای کوراکوئید بال ایجاد کنند. ترقوههای پرندگان از تصویر حذف شدهاند — به دلیل اینکه تمام پرندگانی که قابلیت پرواز دارند، آن را ندارند و میتوانیم در اینجا فرض کنیم که ترقوههای آنها برای پرواز لازم نیستند. عضله پکتورال در پرندگان همچنان بسیار بزرگ است و جلوی تنه را پوشش میدهد.
جفت اضافی از شانهها بین شانههای انسانی قرار گرفتهاند. خوشبختانه، شانههای پرندگان باریک هستند و میتوانند خم شوند تا در این مکان جای بگیرند. بالها از پشت شانههای اصلی شروع شده و کمی بالاتر از آنها قرار دارند.
در این طرح، هر جفت از اعضا میتواند به طور جداگانه حرکت کند، و کل ساختار به نظر معقول میآید، اگرچه در واقعیت برای یک پرواز قدرتدار کافی نیست!
2. چگونه آناتومی یک انسان بالدار را رسم کنیم؟
اگر میخواهید یک فرشته یا به طور سادهتر یک انسان بالدار را رسم کنید، میتوانید با تغییر قفسه سینه او، طرح نهایی را واقعگرایانهتر کنید. این کار اجباری نیست، اما باعث میشود که به تصویر نهایی واقعگرایانهتری برسید. در اینجا، از تصویر یک مرد بدون لباس و عضلانی به عنوان مدل استفاده کردم. او برای این کار عالی نظر میآید!
اولین کاری که انجام دادم، افزودن استخوانهای غیرواقعی درون قفسه سینه بود، که کوراکوئیدها جایی پشت عضلات گردن شانهای قرار گرفتهاند. سعی کردم جناغ سینه را بزرگ نگه دارم، اما به طور متعادل و بدون مبالغه (چرا که این رویکرد واقعگرایانهتر خواهد بود!).
حالا، من عضلات را به استخوانها وصل کردم، از عضلات واقعی به عنوان مرجع استفاده کردم. البته تا جایی که امکان پذیر بود.
پس از اینکه عکس را به طور کامل نقاشی کردم، آناتومی جدید به خوبی با آناتومی اصلی ادغام شد.
اگر نیاز به مرجعی برای دید از جلو و پشت یک مرد بالدار دارید، لطفاً از اینها استفاده کنید:
شما همچنین میتوانید این نقاشیها را به سادگی کپی کنید تا بقیه آموزش را دنبال کنید.
3. چگونه ساختار بال را رسم کنیم؟
گام اول
نواحی اصلی بالها را بکشید. برای یک لحظه فراموش کنید که به آناتومی فکر کرده اید – فقط یک سایه از آنچه که بالها در نهایت باید شبیه به آن باشند را نقاشی کنید.
گام دوم
ساعد و بازو را بکشید و یک مثلث زیر این منحنی اصلی ایجاد کنید.
گام سوم
“انگشت” را اضافه کنید. این انگشت جایی در میانهٔ بال خم میشود، بنابراین میتوانید از آن برای ایجاد حرکت مورد نیازتان استفاده کنید.
گام چهارم
یک خط برای جدا کردن پرهای اصلی از پرهای ثانویه بکشید. این خط باید کوتاهتر از بازو باشد.
گام پنجم
معمولاً ده پر اصلی وجود دارد. “انگشت” را نشانهگذاری کنید تا برای هرکدام فضا ایجاد شود. در نیمهٔ دورتر، نشانهگذاریها را بیشتر پخش کنید.
گام ششم
پر اصلی بلندترین را بکشید، از نقطه شماره 9 شروع کنید.
گام هفتم
یک منحنی بکشید که شکل اصلی پرها را ایجاد میکند. این منحنی باید مانند یک قسمت از دایره باشد و ناگهان به سمت مچ پیچیده شود.
گام هشتم
پنج پر اصلی اولیه را بکشید.
گام نهم
سه پر اصلی دیگر را بکشید – اینها میتوانند خارج از منحنی باشند و از نظر طول، بیشتر شبیه به بلندترین پر اولیه باشد.
گام دهم
پرهای ثانویه باید به سمت بدن خم شوند. آخرین پر را بکشید.
گام یازدهم
منحنی پرهای ثانویه را بکشید.
گام دوازدهم
پرهای ثانویه را بکشید. نیازی به شمارش آنها نیست – فقط آنها را با یک ریتم مشابه بکشید تا فضا را پر کنید. البته نیازی به نقاشی آنها به شکل خمیده رو به جلو نیست، چرا که در اینجا پرهای ثانویه پشت پرهای اصلی جلوهگر شدهاند.
4. چگونه پرهای یک فرشته را بکشیم؟
گام اول
نیمی از پرهای اصلی را برجسته کنید. قسمت داخل مرز منحنی باید گرد باشد و قسمت بیرونی باید باریکتر باشد. اینگونه به راحتی پرهای دارای شکاف خاص را ایجاد میکنید.
گام دوم
نیمی دیگر از پرهای اصلی را بکشید. این بخش باید نزدیکتر به ستون نخی باشد.
گام سوم
حالا پرهای ثانویه را به همین شکل برجسته کنید. اینجا نیازی به شکل دار کردن نیست!
گام چهارم
هم پرهای اصلی و هم پرهای ثانویه توسط ریشههای بزرگ پوشانده میشوند. برای طول آنها ابتدا برنامهریزی کنید. به یاد داشته باشید که ریشههای بزرگ به صورت جداگانه هم در جلو و هم در پشت قرار میگیرند!
گام پنجم
حد فاصل برای این ریشه های بزرگ را مشخص کنید. باید ریتم پرهایی که میپوشاند، را تقلید کند.
قدم ششم
پرهای ریشه های بزرگ را بکشید.
گام هفتم
همچنین ریشه های کمتری وجود دارند که ریشههای بزرگ را پوشاندهاند. آنها را به همان شیوه بکشید، با این تفاوت که این بار از پشت پرهای اصلی دوری کنید.
گام هشتم
علاوه بر این، یک ساختار به نام «آلولا» وجود دارد – یک گروه از پرها که به انگشت شست متصل شدهاند. این ساختار پشت بال را پوشش میدهد، اما یک قسمت از آن همچنین ممکن است در جلو مشاهده شود، آن هم زمانی که انگشت شست “باز” است.
گام نهم
فضای میان پرهای پرواز و بدن با پرهای زیرهشانهای (در پشت) و ترتیالها (در جلو) پر شده است.
گام دهم
سرانجام، باقی مانده بال را با پرهای ریشه های کوچک پر کنید.
گام یازدهم
زمانی که بالها باز نیستند، در پشت جمع میشوند – پرهایی که بخشی از بدن پرنده هستند. اگر بخواهید این عضلات پشتی شگفتانگیز را نشان دهید میتوانید این را حذف کنید، اما این میتواند به حالت دیداری بالها کمک کند.
5. چگونه بال یک فرشته را بکشیم؟
گام اول
آموزش به پایان رسید – حالا زمان نقاشی کردن است! ما قصد داریم این را در دقیقاً معکوس ترتیب نقاشی ساختار انجام دهیم. ابتدا پشت و ریشه های کوچک را بکشید. آنها را پشمالو کنید! نیازی به جداگانه کشیدن پرها نیست، چرا که به طور عادی این شکل ها قابل مشاهده نیستند.
گام دوم
نقاشی آلولا و کتف ها/ترتیالها را انجام دهید.
گام سوم
توجه کنید که به ترتیب نقاشی کردن پر های کوچک مهم است. در نقاشی از پشت، از سمت آرنج شروع کنید و در جلو از سمت انگشتان پیش بروید.
گام چهارم
نقاشی پرهای بزرگتر را انجام دهید. ترتیب را حفظ کنید.
گام پنجم
سرانجام، نقاشی ریشه های زیبا را انجام دهید. در آنها میتوانید ساقه را نسبتاً ضخیم نقاشی کنید، اما باید نوک آن نازکترباشد.
گام ششم
وقتی که کار تمام شد، میتوانید حاشیه پرها را بکشید. فقط دقت کنید: اگر خطوط خیلی پررنگ باشند، ممکن است به نظر ضخیم و سخت بیایند (مگر اینکه این سبکی باشد که به دنبال آن هستید، در این صورت ادامه دهید!).
پایان
اکنون شما میدانید چگونه بال فرشته و یا یک انسان بالدار را نقاشی کنید. اگر میخواهید بیشتر درباره نقاشی کردن انسان بیاموزید، به شما آموزشهای زیر را توصیه میکنم:
دیدگاهتان را بنویسید