رسم یک خانه به سبک ایزومتریک پیکسل آرت در فتوشاپ
تا به اینجا شما یک کاراکتر به سبک ایزومتریک پیکسل آرت طراحی کردهاید، اما خب آن کاراکتر در کجا زندگی میکند؟ زمان آن است که برای این کاراکتر یک خانهای بسازیم. درست بمانند ساختن آن با لگو، سازهها اصل مطلب در سبک ایزومتریک پیکسل آرت هستند. ساختن آنها گرچه میتواند متحمل زمان باشد، اما لذت بخش خواهد بود!
1. ابعاد
گام 1
باید یک روشی پیدا کنیم که بوسیله آن بتوانیم اجزاء را برای ساختمان اندازه بگیریم. نیازی نیست خیلی درگیر بحث فنی بشویم (خود کاراکتر ما هم خیلی قسمت بندی بی نقصی ندارد). ما از خود کاراکتر به نحوه به عنوان یک معیار – واحد استفاده میکنیم، و اینکه ارتفاع درها چقدر باشند، پنچرهها و سقف چه شکلی باشند را خودمان تصمیمشان را میگیریم تا بدین وسیله محیطی که طراحی میکنیم ابعادی متناسب با هم داشته باشد.
خب، کار ما از اینجا مانده است:
حالا بیایید یک نگاهی به کاراکترمان بکنیم و تعدادی از ارتفاعها را مشخص کنیم.
در یک لایه جدید یک دیوار با استفاده از خطوط ۲:۱ رسم میکنیم، هر خط میبایست نسبت به خط قبلی 4 px بالاتر باشد (با یک بیان دیگر، بین خطوط اندازه ۳ پیکسل خالی بگذارید). اگر ما آن ارتفاعهایی که مناسب با چیزی که میکشیم باشند را رسم کنیم، بعدتر زمانی که بافتهایی نظیر چوب و آجر طراحی میکنیم کار راحتتری پیش رو خواهیم داشت.
گام 2
میتوانید در تصویر زیر ارتفاعهایی که ما برای در، طبقه دوم و سقف انتخاب کردهایم را مشاهده کنید:
بیایید به ساختن ساختمانمان ادامه دهیم، اما زیادی روی هم نکنیم! اگر قصدتان این نباشد که یک نمای ۳ بعدی از دکور داخلی ساختمان طراحی کنید، بهتر است ساختمان را فقط تا حدی بزرگ طراحی کنید که ایده یک خانه معمولی بودن را به مخاطب برساند. به این طریق ما میتوانیم در فضای کم جزئیات بیشتری بگنجانیم، و این نکته در طراحی سوژهای مثل یک شهر شلوغ خیلی میتواند کمک کننده باشد، فارغ از اینکه اصلا از اضافه کاری بی جهت کردن هم جلوگیری میکند.
گام 3
برای اینکه به خانه کمی پیچیدگی بدهیم کف آنرا L شکل طراحی میکنیم، بدین وسیله خانه خیلی زیباتر جلوه میکند، و البته ما فضای بیشتری گیرمان میآید.
پس برای الان فقط نیاز داریم که خانه را در یک جهت طراحی کنیم. در با طول اضافه شده به سمت راستش یک چنین شمایلی خواهد داشت: از گوشه در به میزان 40 px به طرف گوشه اتاق.
جا برای یک یا دو پنجره داریم. اما بعدتر به سراغ آن خواهیم آمد.
گام 4
حالا بیایید تعدادی از این خطوط را سلکت کنیم، با استفاده از ترکیب کلید پیمایشی و کلید Alt (یا Copy / Paste) اینکار را بکنید و خط را به صورت افقی بچرخانید و سپس آنرا طوری که قرار دهید که رو به روی دیوار قرار بگیرد. سپس این خطوط را آنقدر طولانی کنید که به عرض 50 px برسند.
گام 5
حالا کل دیواری چپ و 10 px از دیوار راستی را سلکت کنید (کل چیزی که سلکت میکنید باید مجموعا عرضی 60 pxای داشته باشد)، با استفاده از ترکیب کلید پیمایشی و کلید Alt آنرا به صورت افقی بچرخانید، و سپس L شکل در طرف دیگر دیوار قرارش دهید:
برای تکمیل کردن شکل L تنها خطوط سیاه را کم داریم، اما برای خطوط بالایی نیاز به انجام این کار داریم:
حالا بیایید شکلها را به هم وصل کنیم و به همان شکلی که در مقاله قبلی مکعب را رنگ کردیم رنگشان کنیم، درها را با علامتهایی که دارند باقی بگذارید، اما علامتهایی که روی سقف هستند را پاک کنید.
گام 6
میتوانید به بخش Saturation / Hue < Adjustments < Images بروید تا به راحتی هر رنگی که میخواهید را انتخاب کنید. اگر که میخواهید خانه آجری بسازید از رنگهای خاکی استفاده کنید، اگر هم که دوست دارید خانهای با بافت چوبی و یا بافتهای متفاوتتر بسازید از هر رنگی که میخواهید استفاده کنید.
یک چیزی که قبلا با آن مواجه نشدهایم را با علامت قرمز مشخص کردهایم: کنج گود. تمام گنجهایی که در مکعب داشتیم صاف بودند، و استفاده از رنگهای روشن روی آنها خیلی خوب میشد. اما برای کنجهای گود رنگهای روشن خیلی خوب نمیشود، رنگ مشکی هم زیادی خشن میشود، پس بهترین راه این خواهد بود که با ۱۰٪ یا ۱۵٪ تیرگی تیرهترین دیوار آنرا رنگ کنیم:
به نظر میآید که توانستهایم بعضی از شکلهای اصلی را رسم کنیم، اما هنوز هم یک بخش مهم و نسبتا پیچیده از کار باقی مانده است.
2. زاویهها
گام 1
کاراکتر ما هنوز بالای سرش یک سقف ندارد. زمان آن است که یک سقف روی سرش بگذاریم.
یک لایه جدید ایجاد کنید و آنرا روی خانهای که کشیدهاید تخت و L شکل قرار دهید. انگار باید از اینی که هست کمی گستردهتر باشد، کما اینکه در واقعیت هم سقفها از خانهها گستره بیشتری دارند. به این ترتیب این خطوط میبایست یک خط خالی متشکل از پیکسلهای خالی را بین خطوط سیاه و دو دو پیکسل زیر گوشههای روشنتر بسازد:
این خطوط پائینی قسمت زیرین سقف خواهند بود.
گام 2
یک لایه جدید ایجاد کنید و از گوشههای L شکل تعدادی خط عمودی رسم کنید:
(به نظر میآید که راستترین خط دقیقا روی گوشه قرار نگرفته، این به این خاطر است ما ترجیح میدهیم بعد از تمام کردن رسم شکلها پیکسلهای اضافی را پاک کنیم، دقیقا مثل کاری که با مکعب کردیم).
گام 3
حالا یک جا بین این دو خط پیدا کنید و خط سوم را اضافه کنید. میتوانید با استفاده از ابزار اندازه گیری اندازه گیری کنید، یا هم اینکه قسمت مد نظرتان را سلکت کنید و تعداد حرکتی که با هر کلید پیمایشی مشاهده میکنید را بشمارید (به خاطر داشته باشید که اگر کلید Shift را نگه دارید و با استفاده از کلید پیمایشی حرکت کنید، به جای 1 px، 10 px حرکت میکنید).
حالا میدانیم در چه نقطهای خطوط میبایست به یکدیگر وصل شوند و کنج سقف را بسازند. الان تنها کاری باید بکنیم این است که خطوط را به وصل کنیم. میتوانید از هر زاویهای بخواهید استفاده کنید، ولی پیشنهاد ما این است که تنها از زاویههایی استفاده کنید که از خطوط شلخته جلوگیری میکنند.
یکی از خطوط یک خط قطری ۱:۱ است، و دیگری یک خط ۲:۱ و آخری یک خط ۱:۱.
فعلا با خط طویلتر کار را پیش میبریم. خطوط راهنما را پاک کنید و فقط خطوط آبی رنگ را نگه دارید. سپس خطوط باقی مانده را مشکی رنگ کنید. در این مرحله از کار فعلا نیازی به ادغامهای لایهها نیست.
گام 4
خط طویلی که پشت سقف L شکل را میسازد را انتخاب و کپی کنید، و آنرا روی سقف پست کنید، به شکلی که سه خط روی سقف را به هم وصل کند.
به این شکل:
و حالا خط سقف عالی شد. اگر بخواهید میتوانید نکتهای که در ادامه میگوییم را نادیده بگیرید. کمی سخت گیرانه خواهد بود، میدانیم. اما سلیقه ما این است که تیرهترین خطوط ۲:۱ را در یک چهارچوب خیالی تصور کنیم، جایی که فاصله پیکسلی بین آنها همیشه یک عدد زوج است. ما این کار را به جهت حفظ ثبات کار انجام میدهیم و به همین سبب میتوانیم در آینده و به هنگام انجام تغییرات اضافی کار جلوه اصلی کار را حفظ کنیم.
بدین ترتیب اگر بخواهید با این روشی که گفتیم پیش بروید، بهتر است آن خطی که کار کردیم تنها به میزان یک پیسکل پائینتر و یا بالاتر باشد.
در صورتی که این تغییر را به کارتان اعمال کنید، میبایست خط قطری ۱:۱ سقف را کمی جا به جا کنید.
گام 5
حالا بیایید آن خطوط سقف را با هم ادغام کنیم (البته هنوز با شکل L مانند سقف ادغامشان نمیکنیم)، سپس با استفاده از ترکیب کلید پیمایشی و کلید Alt آنها را به صورت افقی بچرخانید و در سمت چپ شکل L مانند قرارشان دهید:
ما نمیخواهیم این خطوط همینطور روی سقف باقی بمانند، پس خطوط اضافی را پاک کنید و یک خط افقی روی سقف اضافه کنید تا کنج گود سقف را ساخته باشید. روی لایه L شکل سقف، دو خط پشتی را پاک کنید (دو خطی که در قسمت بالای صفحه قرار دارند) و سپس خطوط سقف را با شکل L مانند پایینش ادغام کنید:
گام 6
حالا اگرچه ما قسمتهایی از کار را حذف میکنیم، بیایید سقف را رنگ میکنیم. سعی کنید از آنچه که تا به اینجا یاد گرفتهایم روی مکعبها استفاده کنید، فارغ از اینکه مکعبهای شما ممکن است متفاوت از مال ما باشند.
در این شکل روی گوشه بالایی یک هایلایت وجود دارد که به نظر ما طرح را زیباتر میکند.
گام 7
حالا این دو مثلث را با رنگی شبیه به سفید رنگ کنید (مثلث سمت راستی باید کمی تیرهتر باشد) و دو مثلث وسط سقف را با یک رنگ متفاوت و تیره رنگ کنید، تقریبا بمانند رنگی که در کنج سقف قابل مشاهده است:
گام 8
حالا بیایید با رسم چند خط موازی روی سقف کمی جلوه تزئینی به آن بدهیم. با خالی گذاشتن جای یک پیکسل در وسط، یک خط با رنگی کمی تیرهتر از سفید به به آن اضافه کنید (مجددا جای یک پیکسل را در وسط خالی بگذارید) و در نهایت یک خط مشکی رنگ، باید به چنین چیزی برسید:
گام 9
حالا میباست خطوط سفید رنگ در وسط و خطوط سیاه رنگ در زیر را پاک کنیم و در صورت نیاز کمی به آن جزئیات اضافه کنیم:
ضروری نیست، اما حالا میتوانیم با طرف L شکل خانه ادغامش کنیم. بهتر است قبل از ادغام کردنشان آن مثلثهای خالی را با رنگ دیوارها پر کنیم. ابزار Lasso در اینجا ناجی شما خواهد بود، فقط به یاد داشته باشید که بدون anti-aliasing از آن استفاده کنید.
خوب شد! حالا کار ما از بابت کار ساخت و سازی خانه تقریبا تمام است.
3. جزئیات
گام 1
بدون در و تعدادی پنجره هنوز نمیتوان به آن یک خانه گفت. خوشبختانه ما میدانیم که کجا میبایست در را قرار دهیم، پس بیایید چند خط عمودی و یک خط ۲:۱ عمودی اضافه در زیر علامتی که قرار دادهایم رسم کنیم تا در ساخته شود. فعلا برای مدتی کاراکتر را کنار میگذاریم.
گام 2
حالا میبایست در آن فضای خالی که به ما خیره شده است یک پنجره رسم کنیم. تقریبا میتوان آنرا با همان فریم در رسم کرد، به همین سبب بالای پنجره را موازی با طاق در رسم کنید و طرف پائین آن را با وسط و گوشه خانه یکی نگه دارید. اگر بخواهید، آنرا نازکتر و یا عریضتر بکنید. یک مستطیل دیگر برای آن رسم میکنیم تا چهارچوبش جزئیات و عرض بیشتری داشته باشد.
اگر قسمت پائینی در را کمی بالاتر ببرید تخت جلوه میکند:
گام 3
ما هنوز دو دیوار خالی داریم، به همین جهت خیلی ساده دو پنجرهای که رسم کردهایم را روی آنها کپی میکنیم، تا جایی که میشود این پنجرهها را در وسط دیوار قرار دهید و البته در امتداد خط پائینیشان (به این صورت سلکت کردن پنجره به همراه خط پائینیاش راحتتر میشود).
این دو پنجره در اطرافشان فضای خالی بیشتری دارند، به همین سبب میتوانند عریضتر و آراستهتر بشوند. ما خودمان این پنجرهها را همانطور که هستند نگه میداریم، اما شما اگر خواستید طور دیگری آنها را بکشید. چیزی که نیاز داریم چند پنجره کوچکتر در بالای آنهاست. شبیه به پنجره یک اتاق زیر شیروانی کوچک جلوه خواهند کرد، به علاوه به پر کردن دیوارهای خالی کمک میکنند و خانه را زیباتر و با پر جزئیاتتر میکنند.
(نگران اینکه پنجرههای کوچکتر دقیقا وسط سقف قرار بگیرند نباشید، چراکه سقف در حالت عمودی یکسانی با دیوارها و پنجرهها قرار ندارد).
گام 4
اینجا دیگر دست از اضافه کردن جزئیات بر میداریم، اما خب کارهای زیادی هست که میتوانیم بکنیم؛ یک نگاهی به تصاویر مرجع بیاندازید و سعی کنید بفهمید چه چیزی است که شما دوست دارید در خانه پیکسلیتان داشته باشید.
حالا باید تمام این قسمتها را رنگ آمیزی کنیم. بیایید تمام فریمها را سفید رنگ کنیم، و تمام خطوطی که بین فریمها و دیوارها وجود دارند را هم رنگ کنج دیوارها بکنیم. و البته خطوط سیاه رنگ چهارچوب پنجرهها میبایست یک نسخه تیرهتر از رنگ خود پنجره باشند، دقیقا مثل کاری که برای قسمتهای مختلف سقف انجام کردیم:
البته، شما میتوانید تنها یک پنجره را رنگ بزنید و سپس آنرا کپی کنید. فقط این نکته را به یاد داشته باشید که قسمتهایی که در طرف تیرهتر ساختمان وجود دارند میبایست به نسبت بقیه قسمتها تیرهتر باشند.
گام 5
حالا آن رنگهایی که برای در و پنجرهها میخواهید را انتخاب کنید. رنگ سفید برای در منطقی است، اما خود ما از این رنگ قرمز خوشمان آمده است، چراکه جلوه به کل آبی رنگ خانه را به هم میریزد. برای پنجرهها ترجیح ما یک آبی آکواریومی اشباع شده است، اما شما از رنگهای دیگر غافل نشوید. برای رنگ شیشهها باید دهها رنگ مختلف وجود داشته باشد، پس احتمال آن وجود دارد که شما به یک رنگ بهتر از آن چیزی که ما استفاده کردهایم برسید.
به این نکته توجه کنید که ما از شر تمام خطوط مشکی که در قسمتها بود خلاص شدهایم. به عقیده ما زمانی که قسمتهای کار مستقیما قابل مشاهده هستند بهتر است، کما اینکه رنگ مشکی زمانی که بین دو خط قرار میگیرد کمی جلوه خشنی دارد.
در اینجا ما به پنجره دو خط روشنتر اضافه کردهایم، به همراه یک خط تیرهتر در کنار آنها. به عقیده ما کمی مانند بازتاب چهارچوب جلوه میکنند، به همین جهت پنجره باید شیشهای جلوه کند.
گام 6
کاراکترمان را هم بازگرداندهایم تا در قرار دادن دستگیره در به ما کمک کند، دستگیرهای دری که باید حدود یک آرنج کاراکتر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد.
یک دستگیره در طلایی رنگ هم به در اضافه کنید.
گام 7
به عنوان جزئیات نهایی میتوانید به در کمی تزئینات اضافه کنید؛ این تزئیناتی که از آن حرف میزنیم عملا چند مستطیل ساده هستند، به همراه یک سایه تیره زیرشان. به علاوه، چرا یک حاشیه سفید در چهارچوب در اضافه نکنیم، این حاشیه در خانههای چوبی بسیاری وجود دارد.
۴. بافتها
گام 1
بیایید بافتهایمان را ایجاد و در کارمان اعمال کنیم. قسمتهایی از خانه که به بافت نیاز دارند، سقف و دیوارها هستند.
کار را با سقف آغاز میکنیم. یک لایه جدید ایجاد کنید.
تعدادی کاشی گرد طراحی کنید که روی سقف قرار بگیرند، پس از اینکه تعداد کافی از این کاشیها را طراحی کردید با استفاده از ترکیب کلید پیمایشی و Alt آنها را به سمت پائین بیاورید.
گام 2
ردیف دوم کاشیها در این موقعیت قرار میگیرد چراکه ابتدا آنها به میزان 2 px (بمانند ردیف بالایی) پائینتر قرار دارند تا بمانند ردیف آجر در یک الگو در هم تنیده شده قرار بگیرند، سپس چند پیکسل به سمت پائین حرکت میکنند (طبق الگو قطری کنار سقف). اگر این مطالب پیچیده جلوه میکند، صرفا با کمک تصاویر کار خود را پیش ببرید، بعدتر عیار کار دستتان میآید. پس از اینکه به یک سطح کاشی کامل رسیدید آن را چند برابر کنید و تمام سطح سقف را پوشش دهید.
گام 3
در سمت چپ سقف، بافت میبایست در جهت مخالف حرکت کند، پس سطح کاشی را به شکل افقی بچرخانید. سپس به لایه خانه بروید و از ابزار Magic Wand برای سلکت کردن تمام رنگهای سقف استفاده کنید (البته به غیر از خطوط سیاه). اگر کلید Shift را نگه دارید میتوانید قسمتهایی دیگری نیز به قسمتهای سلکت شدهتان اضافه کنید. پس از اینکه کار قسمت سلکت شدهتان را تمام کردید، به لایه بافت بازگردید، قسمت سلکت شدهتان را برعکس کنید (Invert < Select) و سپس پاک کنید تا در نهایت به یکچنین نتیجهای برسید:
گام 4
قبل از اینکه لایهها را با هم ادغام کنید، میبایست کدری – Opacity لایه فعلی را تا رسیدن به ۲۰٪ کاهش دهیم. اما توصیه ما برای منتاسب نگه داشتن رنگهای مورد استفادهتان این خواهد بود که رنگهایی که برای بافتها استفاده کردهاید را با رنگهای تیرهای که برای سقف استفاده کردید عوض کنید.
برای اینکه سقف کمی جلوهای تمیزتری داشته باشد بافتهایی که در گوشه خطوط هایلایت وجود داشت را حذف کنید.
گام 5
حالا، برای بافتهای چوبی خانه صرفا باید خطوطی رسم کنید که همخو با الگو خانه باشند، سپس با استفاده از ترکیب کلید پیمایشی و کلید Alt به میزان چهار پیکسل آنها را بالا ببرید، و اینکار را آنقدر تکرار کنید تا تمام سطح دیوار را بپوشاند:
سپس همان روشی که برای سقف در قدم ۴ استفاده کردیم را برای همین مرحله استفاده کنید.
خسته نباشید، خانه شما تمام شد!
امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید. تمرین مداوم داشته باشید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی بود ، جای خالی یک پکیج جامع و کامل با مثالهایی متنوع در مبحث پرسپکتیو، در آرتول حس میشود .