در ساختن انیمیشن اشیاء در حال سقوط چگونه وزن و شکلشان را لحاظ کنیم؟
در این مقاله به سقوط چند شئ نگاه خواهیم کرد و آنچه که میبینیم را بررسی خواهیم کرد. سپس از چیزی که مشاهده کردیم یک انیمیشن خواهیم ساخت. اشیاء مختلف بسته به وزن و شکلشان با سرعتها و در جهتهای مختلف سقوط میکنند. شروع میکنیم!
بخش ۱: خودتان نظاره کنید
بیایید چند شئ در نظر بگیریم و سقوطشان را تماشا کنیم. یک سنگ، یک پر و یا یک مداد. شما یک انیمیشن ساز هستید حتما چهار گوشه اتاقتان پر از مداد است. یک مداد بردارید و از بالا ول کنید تا بیافتد.
بروید به بالکن، حیاط پشتی، انباری، عملا هر جایی که آنقدری جایی خالی دارید که بتوانید اشیاء را با خیال راحت ول کنید تا سقوطشان را نظاره کنید. اشیاء را از یک ارتفاع نسبتا بلند رها کنید. ما خودمان اشیاء از طبقه اول رها کردیم اما قاعده خاصی که وجود ندارد، هر طور برای شما عملی است انجاماش دهید، فقط جانب احتیاط را رعایت کنید، مثلا سنگ را روی سر عزیزی رها نکنید.
گام ۱:
یک پر رها کنید.
گام ۲:
یک مداد رها کنید.
گام ۳:
یک سنگ رها کنید (با احتیاط!)
گام ۴:
از اینکه هر کدام از این شئها چگونه سقوط کردند یادداشت بردارید.
زمانی که ما این اشیاء را رها کردیم سقوط پر از سنگ و مداد بیشتر طول کشید. پر سقوط مستقیمی نداشت و با تغییر جهت وزش باد پر از جهتی به جهت دیگر کشیده میشد.
مداد سقوط مستقیمی داشت و پس از رسیدن به زمین چند باری بالا و پائین شد. از آنجایی که جنس مداد شکننده است موقعی که بعد از برخورد به زمین بالا و پائین میپرد شکلاش عوض نمیشود. سنگ خیلی سریع و مستقیم سقوط کرد و پس از برخورد به زمین تقریبا هیچ بالا و پائین شدنی نداشت. چند دقیقه وقت بگذارید تا یک خلاصه از سقوط اشیاءتان بنویسید.
بخش ۲: انیمیشن اشیاءتان را بسازید.
گام ۱:
کارمان را با ساختن انیمیشن پرمان آغاز میکنیم.
ابتدا یک خط صاف رسم میکنیم که حدود ۳ سانتی متر از پائین کاغذمان بالاتر قرار بگیرد تا حکم زمینی که پر روی آن خواهد افتاد را داشته باشد.
گام ۲:
ساختن انیمیشن پرتان را آغاز کنید. در این نمونه ما به جای اینکه ابتدا «ژستهای اصلی» را طراحی کنیم و بعد «فریمهای میانی» را به آنها اضافه کنیم به صورت رویهای کار را دنبال میکنیم. این روش کار در انیمیشن سازی روش طبیعیتری است چراکه شما حرکت شئ را رفته رفته انیمیشن میکنید.
در انیمیشن سنتی در هر ثانیه ۲۴ فریم وجود دارد. ما خودمان برای هر ثانیه ۱۲ فریم رسم میکنیم و هر فریم را دوبار استفاده میکنیم. به این کار «انیمیشن ساختن ۲تایی» میگویند. هر چقدر شئ ما سقوط آهستهتری داشته باشد طراحیهای ما بیشتر و متراکمتر خواهد بود. متقابلا هر چقدر شئ ما سقوط سریعتری داشته باشد طراحیهایی ما تعداد کمتر و تراکم کمتری خواهند داشت.
بیایید کار ساختن انیمیشن را با کشیدن یک خط ساده که قرار است پر ما باشد آغاز کنیم. اضافه کردن جزئیات را به مراحل بعدی موکول میکنیم. برای الان بیایید با فراغ بال انیمیشنمان را بسازیم و درگیر قید و بند جزئیات پر نشویم. اما جدای از این موضوع حتما سعیمان این خواهد بود که کلفتی قلممان را یکسان نگه داریم.
همانطور که در طراحیتان پیش میروید جهتی که پر با آن سقوط خواهد کرد را به خاطر داشته باشید، همینطور تغییرات کوچک باد که جهت سقوط پرتان را تغییر خواهند داد را نیز در کارتان لحاظ کنید. از آنجایی که سقوط یک پر به نسبت سقوط یک توپ به عنوان مثال، سقوطی آرامتر است، ما طراحیهایی با تعداد بیشتر و تراکم بیشتر خواهیم داشت.
به این نکته توجه کنید که چگونه پر ما به آرامی و از یک جهت به جهت دیگر سقوط میکند. آن خطوط خاکستری کم رنگی که در بالای صفحه کشیده شدهاند اولین فریم ما است، و خط خاکستری پر رنگ که در وسط صفحه است آنجایی که ما الان در آن قرار داریم. به این دقت کنید که چگونه طراحیها تراکم دارند و نزدیک هم هستند، از آنجایی که شئ ما سقوط آرامی دارد طراحیهایی که ما انجام میدهیم گاها به هم دخول نیز میکنند. تا اینجا که عالی شده است! به همین شکل ادامه بدهید!
خالی از لطف نیست که گاها یک نیم نگاهی بیاندازید و ببینید کار تا به مرحله فعلی چطور پیش رفته است.
الزامی نیست که پر در تمام مدت سقوط با یک سرعت یکسان سقوط کند. ما بعضی طراحیها را با کمی فاصله از طراحی قبلی رسم کردیم، به این طریق این حس القاء میشود که سقوط پر تحتم تاثیر تغییر سرعت و جهت وزش باد قرار میگیرد. تغییر سرعت و جهت وزش باد مسئلهای کاملا طبیعی است و میتواند بخاطر عوامل متعددی اتفاق بیافتد، از بسته شدن گرفته تا رد شدن یک شخص از نزدیکی و خیلی عوامل دیگر. سوای از این موارد ما تصمیم گرفتیم کمی کار را جالبتر نیز بکنیم و جهت خود پر را به هنگام رسیدن به زمین عوض کنیم.
خوب شد! به این میگویند یک انیمیشن خوب از سقوط یک پر. اما هنوز چند تختهای کم دارد.
گام ۳:
بیایید به پرمان کمی پویایی بدهیم، تا به این شکل نباشد که پر به زمین برسد و ثابت بماند. معمولا پس از اینکه یک شئ به زمین رسیده است، کار جاذبه با آن هنوز تمام نشده است. شئ به احتمال زیاد ورجه وورجهای خواهد کرد یا کمی پهن خواهد شد. در نظر گرفتن جزئيات کوچک اینش چنینی کار شما را خیلی واقع گرایانهتر خواهد کرد.
پس از اینکه پر ما به زمین رسید و طراحی ما از این بابت تمام شد چند فریم برای تغییر شکل پر اضافه میکنیم، به این شکل که پر به زمین میرسد و شکلاش دچار کمی تغییر میشود و بعد پر دوباره به شکل عادی خود برمیگردد. یک کار جزئی است اما تاثیر بسزایی دارد. به امتحاناش میارزد.
میخواهیم شما یک نگاهی به روی زمین بودن پر بکنید، تصویری که در زیر مشاهده میکنید اولین برخورد پر با زمین است.
این میشود همان پویایی که راجبش حرف زدیم. پر به آرامی به زمین میرسد و خیلی آرام پهن میشود. شکلی پر بعد از پهن شدن به خود میگیرد با رنگ خاکستری پر رنگ کشیده شده است. حالت اولیه با رنگ خاکستری کم رنگ کشیده شده است.
حالا پر دوباره به حالت اولیه خود برمیگردد. به فاصلهای که میان حالت اولیه و حالت بعدی وجود دارد دقت کنید، خیلی جزئی است اما بسیار مواثر.
اگر میخواهید انیمیشنتان را از اینی که هست نیز نرمتر کنید باید یک فریم میانی بین حالت اولیه پر و حالت بعدشاش اضافه کنیم. دقت کنید که فریم میانی را با رنگ خاکستری پر رنگ رسم کردهایم.
خیلی هم عالی! اضافه کردن جزئیات این چنینی به پر ما جرم و عمق میدهد. به این میگویند یک انیمیشن خوب از سقوط یک پر. جزئیات را بعدا به آن اضافه میکنیم، حالا نوبت آن است که سقوط مداد را طراحی کنیم.
گام ۴:
حالا باید انیمیشن مدادمان را بسازیم. مثل قبل، بعدا به سراغ جزئیاتاش خواهیم آمد. برای الان کار را با رسم یک خط کلفت شروع میکنیم.
همانطور که طراحیتان را انجام میدهید این نکته را به خاطر داشته باشید که مداد سقوط سریعتری نسبت به پر خواهد داشت. مداد وزن بیشتری دارد و شکل صافتری، به این ترتیب نسبت به پر مقاومت کمتری به هوا نشان خواهد داد و در نتیجه سقوطی صافتر و سریعتر خواهد داشت.
به این نکته توجه کنید که طراحیها با فاصله از هم کشیده شدهاند و تعداد خود طراحیها نیز کم است. مداد خیلی سریعتر از پر سقوط میکند.
زمانی که مدادی را رها کردیم با قسمت انتهاییاش به زمین برخورد کرد. تصویر زیر نشان دهنده اولین برخورد مداد با زمین است. اما خب ممکن است که مداد شما سقوط متفاوتی داشته باشد. میتوانید از مطالبی که در اینجا یاد میگیرید استفاده کنید تا سقوط مدادتان را مناسب محیط پیرامونتان طراحی کنید. انیمیشن شما منحصر به فرد خواهد بود. انیمیشن هر شخص با انیمیشن بغل دستیاش کمی تفاوت خواهد داشت و این کاملا طبیعی است.
مداد ما با انتهایش به زمین برخورد کرد و سپس با کنارش روی زمین پهن شد. ما این اتفاق در انیمیشنمان نشان دادیم.
گام ۵:
یک ورجه وورجه ریز به کار اضافه کنید. مداد یک شئ سفت و سخت است، اما با این حال غالب اوقات پس از اینکه به زمین برخورد میکند کمی ورجه وورجه میکند. برخورد مداد با سطح زمین با رنگ خاکستری کم رنگ کشیده شده است، و ورجه وورجه کردن مداد با رنگ خاکستری پر رنگ.
بیایید به کارمان تا به اینجا یک نگاهی بیاندازیم. یک چیزی کم دارد…
زمانی که خود ما یک مداد را رها کردیم دیدی که چند باری پس از برخورد به زمین ورجه وورجه میکند، البته باز هم متذکر این موضوع میشویم مداد هر شخصی میتواند متفاوت از شخص دیگر بیافتد. ما برای انیمیشن خودمان کمی ورجه وورجه بیشتر برایش طراحی کردیم. خیلی کار جزئی است اما با این حال بسیار مواثر.
عالی شد! کارمان با رسم مداد تمام است، حالا به سراغ سقوط سنگ میرویم.
گام ۶:
شروع میکنیم. اولین چیزی که رسم میکنیم این است، یک سنگ قلمبه.
زمانی که ما یک سنگ را رها کردیم تا سقوطاش را مشاهده کنیم دیدیم که سنگ در یک خط صاف سقوط کرد. به مسیری که سنگ در حین سقوط طی کرده است یک نگاهی بیاندازید. سنگی که در بالای صفحه با رنگ خاکستری کم رنگ کشیده شده است اولین فریم ما است، و سنگی که در پائین صفحه با رنگ خاکستری پر رنگ کشیده شده است آخرین فریم قبل از برخورد سنگ با زمین است. از آنجایی که سنگ سقوط پر سرعتی دارد ما نیز طراحیها را با فاصله از انجام دادیم تا این موضوع نشان داده شود. سقوط سنگ خیلی سریع اتفاق میافتد.
حالا سنگ با زمین برخورد میکند. عالی شده است!
تا به اینجا که عالی شده است اما با این حال حس نمیکنید هنوز کار چند تختهای کم دارد؟ سنگ ما آن سنگینی و زمختی که یک سنگ باید داشته باشد را انگار ندارد، انگار فقط از بالا به پائین میآید و دیگر هیچ اتفاقی نمیافتد.
گام ۷:
باید به سنگمان یک ورجه وورجه ریزی اضافه کنیم. وقتی ما یک سنگ را رها کردیم دیدیم که چند ورجه وورجه ریز داشت، پس ما هم برای انیمیشنمان یک امتحانی میکنیم.
حالا خیلی بهتر میشود. اضافه کردن یک فریم ورجه وورجه کردن به سنگ آنرا خیلی واقع گرایانهتر میکند. سنگ سنگین است، پس پس از اینکه به زمین برخورد میکند زیاد جابجا نمیشود. عالی شد! حالا شما انیمشن هر ۳ شئ را ساختید.
بخش ۳: اضافه کردن جزئیات به اشیاء
حالا تمیز کاری است، تا به اینجا رسم تمام اشیاء تمام شده است و حالا وقت اضافه کردن جزئیات به آنهاست.
گام ۱:
بیایید به پرمان کمی جزئیات اضافه کنیم.
همانطور که به پر جزئیات اضافه میکنید حواستان باشد که موقعیت پر عوض نشود.
بیایید به طراحی دوممان کمی جزئیات اضافه کنیم و به تمیز کاری الباقی فریمها بپردازیم.
عالی است!
گام ۲:
حالا وقت آن است که به مدادمان جزئيات اضافه کنیم.
این تصویر زیر اولین فریم از مداد ما است. دقیقا همان کاری را که با انیمیشن پرمان انجام دادیم با انیمیشن مداد نیز انجام میدهیم.
آنقدری به اضافه کردن جزئیات ادامه دهید تا تمام فریمهای مداد جزئیات کافی را داشته باشند.
بی نقص! عالی!
گام ۳:
حالا بیایید به سراغ سنگمان برویم و کار آنرا نیز تمام کنیم. برای اینکه به سنگ ابعاد و بافت بدهیم دور آنرا پر رنگ کردیم و روی آن را کمی خط خطی. ضروری نیست که اینکار را انجام بدهیم اما خب خالی از لطف نیست.
ادامه میدهیم و طراحی فریمهای باقی را نیز تمام میکنیم.
قشنگ شد!
خسته نباشید، عالی بودید!
زمان زیادی طول نکشید که شما انیمیشن سقوط ۳ شئ را بسازید. شما یاد گرفتید که اشیاء مختلف بسته به وزن، ابعاد و شکلشان میتوانند سقوط متفاوتی را تجربه کنند. تمام اشیاء با یک حالت سقوط نمیکنند. امیدواریم از این آموزش بهره کافی را ببرید. تمرین مداوم داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید