آموزش ساخت انیمیشن برای افراد مبتدی
انیمیشن دو بعدی یکی از شناختهشدهترین شکلهای انیمیشن است که از اواخر قرن نوزدهم یا شاید حتی قبل از آن وجود داشته است!
بهزبان ساده، طراحی انیمیشن دو بعدی هنر ایجاد حرکت در یک فضای مسطح و دو بعدی است. در واقع در انیمیشن دو بعدی کاراکترها و اشیاء به حرکات بالا، پایین، چپ و راست محدود میشود و ظاهری در طول و عرض دارد اما عمق ندارد. همچنین انیماتور نقاشیها را با یک ثانیه زمان بهطور معمول به 24 فریم تقسیم میکند که وقتی در کنار هم قرار میگیرند و به سرعت نشان داده میشوند، توهم حرکت را در ذهن بیننده ایجاد میکنند.
تلاشهای اولیه برای ساخت انیمیشن دوبعدی بهاندازه امروز روان و دقیق نبود، بنابراین بیننده میتوانست تلنگر بین حرکات را ببینید اما انیمیشنهای دوبعدی مدرن یکپارچه و بسیار خلاقانه هستند.
اگرچه امکان طراحی انیمیشن دو بعدی با نرمافزارهای رایانهای وجود دارد اما هنوز بسیاری از طراحان مانند انیماتورهای معروف ژاپنی استودیو گیبلی از روش سنتی مداد و کاغذ استفاده میکنند. همچنین بیشتر طراحان انیمیشن دو بعدی پسزمینهها را نیز با دست نقاشی میکنند و هر فریم حرکت توسط تیمی از هنرمندان ترسیم میشود. یک صحنه به ویژه از فیلم پرنسس مونونوکه که برندهی جایزه شده است 2 سال طول کشید تا تکمیل شود، زیرا هر حرکت جزئی باید با دقت و ظرافت کشیده میشد.
امروزه انیمیشنهای دوبعدی در حال احیاء هستند و با افزایش محبوبیت این نوع طراحی، نمونههای زیادی از برنامههای تلویزیونی، بازیها و فیلم های با این روش ساخته میشوند. بهعنوان مثال Cuphead را در نظر بگیرید، یک بازی کامپیوتری مستقل که به سبک متمایز اولیه دیزنی توسعه یافته است که در آن تمام داراییها و انیمیشنهای درون بازی به روشی سنتی به صورت دستی طراحی شدهاند.
فرآیند تولید انیمیشن دو بعدی
فرآیند انیمیشن دو بعدی شامل سه بخش است:
- پیش تولید (preproduction)
- تولید (production)
- پس از تولید (post-production)
پیش تولید انیمیشن دوبعدی شامل طراحی شخصیت، طراحی طرحهای پسزمینه و استوریبرد است در این بخش اقدامات، رویدادها و تجسم گرافیکی شکل میگیرد.
انیمیشن کاراکترها یا اشیاء دوبعدی زمانی اتفاق میافتد که چندین فریم (تصاویر ثابت و تکی) بهسرعت نشان داده شوند. تفاوتهای جزئی روی هر فریم کشیده میشود و این باعث ایجاد توهم حرکت میشود، درست مانند یک فلیپ بوک (Flip book) یا انیمیشن استاپ موشن.
یک ثانیه انیمیشن بهطور سنتی از 24 فریم تولید میشود که بهعنوان 24 فریم در ثانیه (این بدان معنا است که 24 طراحی منحصربهفرد در هر ثانیه از زمان انیمیشن مورد نیاز است. با این حال، انیمیشن در حال حاضر بهطورکلی با سرعت 12 فریم در ثانیه یا یک نقاشی در هر دو فریم انجام میشود تا در زمان و هزینه تولید صرفه جویی شود.
هنگام ایجاد یک صحنه واقعی از یک فیلم انیمیشن یا کارتونی، انیماتورها برگههای مدل شخصیت، استوریبورد، طرحبندی و پسزمینههای مرحله پیشتولید را با هم ترکیب میکنند و قبل از انیمیشن صحنه را به نمایش میگذارند تا اطمینان حاصل شود که همه عناصر با هم هماهنگ هستند.
در مرحلهی بعد نقاشیهای مداد تمیز میشوند و اگر طراح از نرمافزار استفاده نکرده باشد برای بررسی حرکات و انتقالهای پسزمینه، روی یک دوربین انیمیشن عکسبرداری میشوند. وقتی عکسها آماده شد، خطوط محکم و پررنگی با مداد روی طرح اولیه کشیده میشود. سپس با افزودن یک لایه طراحی جدید آن را برای رنگآمیزی قاب نهایی آماده میکنند.
سپس فریمهای نهایی شده به پسزمینه هر صحنه منتقل میشوند. هر حرکت متحرک در آن صحنه، که از آن فریمهای متعدد تشکیل شده است تحت فرآیند «tweening» قرار میگیرد. این به معنای تولید فریمهای میانی بین دو تصویر برای ایجاد یک حرکت یکنواخت و در نهایت متحرکسازی صاف و تمیز است.
انواع و تکنیک های انیمیشن دو بعدی
امروزه ادغام تکنیکهای سنتی با ابزارهای دیجیتال، فرآیند طراحی انیمیشن دوبعدی را سادهتر ساخته و به انیماتورها اجازه میدهد تا خلاقیتهای خود را بهطور کارآمد اصلاح و پیادهسازی کنند. در حال حاضر تکنیکهای رایج و پرطرفدار انیمیشنهای دو بعدی عبارتند از:
1. انیمیشن استاپ موشن
انیمیشن استاپ موشن شامل دستکاری فیزیکی اجسام در مقابل دوربین برای ایجاد توهم حرکت است. این رویکرد میتواند هم در انیمیشنهای لایو اکشن و هم در انیمیشنهای کامپیوتری استفاده شود. با این حال این نوع انیمیشن بیشتر در نمایشهای تلویزیونی و بازیهای ویدیویی محبوب است.
2. انیمیشن فریم به فریم
انیمیشن فریم به فریم شامل ترسیم هر فریم از یک انیمیشن بهطور جداگانه، اما بهصورت یک سری و پشت سرهم است. سپس فریمهای جداگانه بهصورت متوالی پخش میشوند تا توهم حرکت ایجاد شود. این تکنیک اغلب برای ایجاد انیمیشنهای پیچیده با تعداد زیادی قسمت متحرک استفاده میشود.
3. انیمیشن کاتاوت (پویانمایی)
انیمشن کات اوت که با نام پویانمایی نیز شناخته میشود، شامل حذف انتخابی و جایگزینی قطعات مختلف از یک شخصیت یا شی متحرک با هدف ایجاد توهم حرکت است. در روش کات اوت دستی اشیاء یا طرحها روی پارچه، کاغذ، مقوا و… به صورت تکه چسبانده میشوند و سپس با دست آن را تکان میدهند. اگر چه این نوع انیمیشن دو بعدی بسیار ساده و کم هزینه است اما امکان کنترل بالایی بر شکل، رنگ، اندازه و شخصیتهای انیمیشن را فراهم میسازد که در کارتون و فیلمهای انیمیشنی کاربرد دارد.
4. انیمیشن روتوسکوپی
روتوسکوپی یک تکنیک از طراحی انیمیشن دو بعدی است که روی یک ویدیو یا فریم لایو اکشن بهمنظور ایجاد یک نسخه متحرک از آن بهصورت فریم به فریم استفاده میشود. این تکنیک را میتوان برای شبیه،سازی حرکات واقع گرایانه، جلوههای بصری بیشتر در فیلم یا انیمیشن استفاده کرد. یک مثال خوب از روتوسکوپی، فیلمهای انیمیشن سینمایی اولیه است که با دست روی فیلمهای لایو اکشن کشیده شدهاند.
5. انیمیشن کامپیوتری
انیمیشن کامپیوتری شامل ایجاد نسخههای دیجیتالی از مدلهای طراحی شده با دست یا سهبعدی است که سپس آنها بر روی کامپیوتر برای دستیابی به حرکت و ظاهر دلخواه تغییر میدهند. این تکنیک اغلب در بازیهای ویدئویی پیشرفته و فیلمهای متحرک مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا امکان انعطافپذیری و جزئیات زیادی را در فرآیند انیمیشن فراهم میسازد.
در این مقاله به سقوط چند شئ نگاه خواهیم کرد و آنچه که میبینیم را بررسی خواهیم کرد. سپس از چیزی که مشاهده کردیم یک انیمیشن خواهیم ساخت. اشیاء مختلف بسته به وزن و شکلشان با سرعتها و در جهتهای مختلف سقوط میکنند.
ما قرار است یک توپی را بسازیم که بالا و پائین میبرد، به تعبیری انیمیشنی که ما خواهیم ساخت یک چرخه خواهد بود؛ به این ترتیب اولین فریم انیمیشنمان با آخرین فریم انیمیشنمان یکی خواهد بود. ما میتوانیم یک فریم را دوباره و دوباره، تا هر زمانی که بخواهیم اجرا کنیم.
ساختن انیمیشن حیوانات واقعا سرگرم کننده است. در این مقاله از سری مقالات آموزش طراحی انیمیشن آرت تول انیمیشن پرنده ای در حال پرواز را گام به گام به شما آموزش خواهیم داد.
در این مقاله یاد میگیرید چگونه قدم زدن یک کاراکتر را انیمیشن کنید. چیزی که شما خلق میکنید عملا یک چرخه لایتناهی از قدم زدن است. به بیان دیگر اگر شما بخواهید از همین روش در یک فیلم استفاده کنید به احتمال زیاد پس زمینهتان از راست به چپ در حال گردش خواهد بود تا بتواند توهم تحرک کاراکتر را القاء کند.
در این مقاله ما قرار است انیمیشن یک کاراکتر در حال دویدن را بسازیم. برای انیمیشنی که ما میسازیم دویدن کاراکتر قرار است در جای ثابت صورت بگیرد. اگر قرار باشد از چنین انیمیشنی در یک فیلم استفاده شود پس زمینه از سمت راست به چپ در حال گردش میشود.
در این مقاله شما را گام به گام برای ساختن انیمیشن قدم زدن یک کاراکتر از نمای دید از جلو راهنمایی میکنیم. در این آموزش از تعدای لغات تخصصی این حوزه که خودم یاد گرفتهام استفاده خواهم کرد. دانستن این لغات تخصصی به من کمک کرد تا دیگر سردرگمی نداشته باشم.
در این مقاله به شما نحوه ساختن یک کاراکتر که یک توپ را پرتاب میکند را آموزش میدهیم. این یک سوژه واقعا جالب است که انیمیشنش را بسازیم، چراکه باعث میشود کاراکتر ما حرکت کند. همزمان با اینکه به عنوان یک انیمیتور یاد میگیرید و پیشرفت میکنید
در این مقاله شما را قدم به قدم برای ساختن انیمیشن جمع شدن و کش آمدن راهنمایی میکنیم. اضافه کردن جمع شدن و کش آمدن به کاراکترتان و یا حتی یک شئ بمانند توپ، به انیمیشن شما پویایی میبخشد. به شما نشان خواهم داد چگونه باید جمع شدن و کش آمدن را به انیمیشنتان اضافه کنید.
در این مقاله قرار است ساختن انیمیشن یک کاراکتر که سرش را میچرخاند را یاد بگیرید. اگر انیمیشن کاراکتر بسازید متوجه میشوید که با چرخش سر زیاد سر و کار خواهید داشت.
در این مقاله قرار است یک چرخه بی نهایت راه رفتن خلق کنیم. اگر ما بخواهیم از چنین چیزی برای مثال در یک فیلم استفاده کنیم پس زمینه از سمت راست به چپ در حال چرخش خواهد بود تا بدین وسیله توهم تحرک القاء شود.
دیدگاهتان را بنویسید