آموزش ساخت و نقاشی انیمیشن: قدم زدن کاراکتر انیمیشن
در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد چگونه قدم زدن یک کاراکتر را انیمیشن کنید. چیزی که شما خلق میکنید عملا یک چرخه لایتناهی از قدم زدن است، به بیان دیگر اگر شما بخواهید از همین روش در یک فیلم استفاده کنید به احتمال زیاد پس زمینهتان از راست به چپ در حال گردش خواهد بود تا بتواند توهم تحرک کاراکتر را القاء کند.
به عنوان یک انیمیتور یادگیری ساختن انیمیشن قدم زنی یک کاراکتر یکی از مهمترین بخشهای کارتان است. انیمیشن یعنی عملا ساختن توهم تحرک. یکی از کارهایی که کاراکترها برای این طرف و آن طرف رفتن همواره انجام میدهند قدم زدن است! شروع میکنیم.
بخش ۱: طراحی ژست اصلی راه رفتن کاراکتر
گام ۱:
کار را با رسم خطوط راهنمای کف زمین آغاز کنید. ما خودمان وقتی که قدم زدن را طراحی میکنیم از خطوط راهنما استفاده میکنیم تا ردپای کاراکتر مشخص باشد. ما انیمیشن قدم زدن را از نمای نیم رخ طراحی میکنیم، اما پایی که با ما فاصله بیشتری دارد نسبت به پایی که به ما نزدیکتر است کمی دورتر خواهد بود. برای اینکه این توهم را کمی باورپذیرتر شود باید کاراکتر چسبیده به زمین طراحی شود، چون کاراکتر نمیتواند معلق بین زمین و هوا قدم بزند.
گام ۲:
ژست اصلی اول را رسم کنید. سلیقه ما این است که این ژست را در حالتی طراحی کنیم که کاراکتر قدمش را برداشته است. نزدیکترین پای کاراکتر به ما (پای راستش) زمین را لمس میکند. ما با فراغ بال کار میکنیم، پس کاراکتر ما صرفا شکل کلی یک آدم را خواهد داشت با سری که با یک دایره ساده رسم شده است. چشمها را نیز با یک نقطه سیاه ساده مشخص کردهایم. ما تنها پاها و بدن را انیمیشن میکنیم، بعدتر به سراغ دستها خواهیم آمد. ابتدا تمرکز را روی پاهای کاراکتر میگذاریم.
گام ۳:
حالا ژست اصلی دوم را رسم کنید، به طوری که پای عقب کاراکتر در حال جلو زدن پای جلوییاش باشد. نزدیکترین پای کاراکتر به ما (پای راستش) صاف است و روی زمین پهن شده است و آرام آرام به عقب کشیده میشود. البته که در واقعیت پای به عقب کشیده نمیشود اما در انیمیشن برای اینکه توهم قدم زدن را ایجاد کنیم پا را به عقب میکشیم.
به این نکته دقت کنید که چگونه در این مرحله بدن کمی در جایگاه بالاتری قرار دارد. در غالب اوقات وقتی انسانها راه میروند قدشان تغییر میکند، زمانی که یک پا را از زمین بلند میکنند و دیگری را به زمین میگذارند قدشان فرق میکند. درست است که بخاطر پای جلویی ما پایی از ما دورتر است را نمیبینیم، اما باز با این حال نحوه قرار گیری دو پا را درست طراحی کنید. از آزمون و خطا کردن ابایی نداشته باشید، در صورت نیاز کل بدن را بکشید تا بفهمید پاها را دقیقا باید در کجا رسم کنید.
گام ۴:
حالا ژست اصلی سوم را رسم کنید. تا به اینجا پای عقب در جلو است و پای جلو در عقب. خاطرتان باشد که پاهای کاراکتر از ردپایی که رسم کردهاید بیرون نزند.
بالا تنه کاراکتر باید دقیقا عین بالا تنهای باشد که در ژست اصلی اول برایش رسم کردید. ژست اصلی دوم عملا همان ژست اصلی اول است، تنها با این تفاوت که پاها برعکس قرار گرفتهاند.
گام ۵:
ژست اصلی چهارم را رسم کنید. حالا که پای جلویی کاراکتر پای عقبیاش را جلو میزند کاراکتر ما قد بلندتری دارد. مجددا بدن کاراکتر دقیقا همانی است که در ژست اصلی دوم بود.
بیایید ببینیم انیمیشنمان تا به اینجا چطور شده است؟ برای اینکه کمی روانترش کنید به آن فریمهای میانی اضافه کنید.
بخش ۲: طراحی فریمهای میانی
گام ۱:
بین ژست اصلی اول و دوم یک فریم میانی اضافه کنید. به این نکته توجه کنید که چطور پای عقب از زمین بلند میشود و پای جلو زمین را لمس میکند. نباید قبل از اینکه پای جلو زمین را لمس کرده باشد پای عقب از زمین بلند شود، مگر اینکه بخواهید کاراکترتان با صورت به زمین بیافتد. صرف نظر از اینکه شما در حال طراحی ژست اصلی باشید یا فریم میانی، کاراکتر شما همیشه باید تعادلاش را داشته باشد.
گام ۲:
حالا بین ژست اصلی دوم و سوم یک فریم میانی اضافه کنید. حتما حواستان باشد که پاهای کاراکتر در هوا معلق نباشند و کاراکتر به زمین چسبیده باشد.
فریم میانی که کشیدید را با ژست اصلی دوم و سوم مقایسه کنید. بهتر است زمانی که فریم میانی طراحی میکنید ژستهای اصلی که فریم میانی را برای آنها طراحی میکنید را جلو چشمتان داشته باشید.
گام ۳:
حالا یک فریم میانی بین ژست اصلی سوم و چهارم رسم کنید.
گام ۴:
در نهایت، یک فریم میانی بین ژست اصلی چهارم و ژست اصلی اول اضافه کنید. به این طریق آخرین طراحیتان همان اولین طراحیتان خواهد بود و به معنای واقعی یک چرخه لاینتناهی انیمیشن.
به چیزی که تا به اینجا ساختهاید یک نگاه بیاندازید. فقط یک تخته هنوز کم دارد…
بخش ۳: ساختن انیمیشن دستها
به دستها همیشه نیاز داریم. حالا که بدن و پاهای کاراکتر به خوبی حرکت میکنند به سراغ دستهایش بروید. این کار البته بسته به خود انیمیشن خواهد بود، برای مثال اگر کاراکتر در دستش چیزی نگه داشته باشد دیگر نیازی به تحرک دستها نخواهد بود، و یا شاید کاراکتر شما سرما خورده است و دستهایش را در جیبهایش فرو کرده است. برای نمونهای که ما روی آن کار میکنیم شما دستهای کاراکتری رسم را رسم کنید که در حال قدم و تحرک بدنش حرکت میکنند.
دستها را به ۴ ژست اصلی اول اضافه کنید، سپس به فریمهای میانی؛ دقیقا با همان ترتیبی که تا به اینجا انجام دادهاید.
معمولا دستها خلاف جهت پاها حرکت میکنند. به بیان دیگر دست راست و پای چپ به جلو حرکت میکنند و عکس این قضیه برای دست چپ و پای راست نیز صادق است.
گام ۱:
به ژست اصلی چهارم دستها را اضافه کنید. دستی که به ما نزدیکتر است به عقب میرود و متقابلا پایی که از ما دورتر است به عقب میرود.
گام ۲:
حالا به ژست اصلی دوم دستها را اضافه کنید. دستها در حالت بین حرکتشان هستند. در تصویر زیر عمدا دست چپ کاراکتر را به این شکل کشیدیم که سادهتر باشد، اما معمولا نحوه درستاش آن است که دستش چپ [دستی که با ما فاصله بیشتری دارد] در پشت بدن قرار بگیرد.
گام ۳:
حالا به ژست اصلی سوم دستها را اضافه کنید.
گام ۴:
و حالا به ژست اصلی چهارم. مجددا دستها در حالت بین حرکتی هستند.
گام ۵:
حالا برای فریم میانی که بین ژست اصلی اول و دوم کشیدهاید دستها را رسم کنید.
گام ۶:
همین روند را ادامه بدهید و دستها را به فریمهای میانی دیگر اضافه کنید. سعی کنید با فراغ بال کار کنید و زیاد درگیر جزئیات نشوید. این نکته مهمی است که شما قبل از اینکه درگیر زیبا بودن انیمیشنتان باشید یک انیمیشن داشته باشید که روان اجرا میشود.
انیمیشن را اجرا کنید. عالی شده است!
بخش ۴: نهایی کردن انیمیشن
حالا که کار ساختن انیمیشن تمام شده است میتوانید از شر ردپای قرمز کف زمین خلاص شوید. کماکان توصیه ما این است که با فراغ بال کار کنید، اما هیچ وقت خالی از لطف نیست که طراحیتان را تر تمیز کنید، از گردی سر کاراکتر گرفته تا تمیز کشیده شدن و درست قرار گرفتن چشمهای کاراکتر در تمامی فریمها، زیاد و یا کم کلفت نبودن دست و پاهای کاراکتر و …
در تصویر زیر طراحی اولیه را با رنگ خاکستری کم رنگ و طراحی تر تمیز شده را با رنگ سبز تیره نشان دادهایم تا بهتر بتوانید این تفاوت را درک کنید.
به تر تمیز کردن فریمهای انیمیشن ادامه بدهید. مطمئن باشید که پاهای کاراکتر به زمین چسبیدهاند.
همینطور ادامه بدهید. کارمان دیگر تقریبا تمام است. عالی شد!
عالی شد! خسته نباشید
عالی شد! حالا شما میدانید که چطور باید قدم زدن یک کاراکتر را انیمیشن کنید. امیدواریم از این آموزش بهره کافی را ببرید. تمرین مداوم داشته باشید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خوب با چه نرم افزارییی؟