آموزش ساختن انیمیشن چرخش سر کاراکتر
در این مقاله قرار است ساختن انیمیشن یک کاراکتر که سرش را میچرخاند را یاد بگیرید. اگر انیمیشن کاراکتر بسازید متوجه میشوید که با چرخش سر زیاد سر و کار خواهید داشت. ساختن انیمیشن چرخش یک سر سخت است چراکه اندازه و جرم سر باید ثابت بماند، همینطور باقی قسمتهای سر مانند چشمها، گوشها، دهان و … .
در تصویر زیر به طراحی اولیهای که از چرخش سر کشیدهایم نگاه کنید. در ابتدا کاراکتر را در حالی که به سمت شرق (راست) نگاه میکند رسم شده است، سپس او به سمت چپ سرش را چرخانده است. از خطوط راهنما با رنگ سبز نیز استفاده شده است تا چرخش سر در یک راستا ثابت باقی بماند.
بیایید یکبار این انیمیشن را اجرا کنیم. خوب به نظر میرسد، اما خودتان یکبار جلوی آینه سرتان به این شکل بچرخانید. به ندرت سر در یک خط مستقیم میچرخد.
حالت طبیعیتر این است که سر در راستای یک خط منحنی بچرخد.
برای این مقاله ابتدا ژستهای اصلی را طراحی خواهیم کرد. به ژستهایی که اول از همه میکشیم «ژستهای اصلی» میگویند. طراحیهایی که اجرای بین ژستهای اصلی را روانتر میکنند «فریمهای میانی» میگویند. با فراغ بال کار کنید، بعدا به سراغ تر تمیز کردن طراحی خواهیم آمد. شروع میکنیم.
بخش ۱: طراحی ژستهای اصلی
گام ۱:
ژست اصلی اول را بکشید. ژست اصلی اول ما سر کاراکتر است که به طرف شرق نگاه میکند. به این نکته دقت کنید که چشمها و بینی به سمت شرقی که سر به طرف آن نگاه میکنند مایل هستند. من در روی سر خطوط راهنمایی به صورت عمودی و افقی رسم کردهام تا به این شکل جای دقیق بینی و چشمها را بدانیم. چشمها تقریبا روی خط راهنمای افقی است، و بینی در وسط خط راهنمای عمودی قرار گرفته است. از آنجایی که سر به طرف شرق میچرخد، محور عمودی مایل به طرف شرق خواهد بود.
گام ۲:
حالا ژست اصلی دوم را طراحی کنید. حالا کاراکتر شروع میکند به طرف غرب بچرخد. به یاد داشته باشید که باید اندازه و جرم سر را ثابت نگه دارید. به این نکته دقت کنید که هر چقدر کاراکتر به طرف ما میچرخد بینیاش کوتاهتر میشود و به همین دلیل چاقتر به نظر میرسد.
در این ژست اصلی، کاراکتر تقریبا کمی به طرف غرب مایل شده است. من دوست دارم طرفی که کاراکترم به سمت آن میچرخد کامل معلوم کند. به این نکته دقت کنید که هر چقدر کاراکتر بیشتر به طرف ما میچرخد بینی و چشمهایش بیشتر در وسط سر قرار میگیرند.
گام ۳:
در آخرین ژست اصلی، کاراکتر دیگر کامل به سمت غرب چرخیده است. به نظر شما دارد به چی، یا کی! نگاه میکند؟
بیایید یکبار آنرا اجرا کنیم. خیلی خوب شد! میتوانیم کمی اجرایش را روانتر کنیم. بیایید کمی فریم میانی به آن اضافه کنیم.
بخش ۲: روان کاری انیمیشن
گام ۱:
بیایید چند فریم میانی اضافه کنیم تا انیمیشن را روانتر کنیم، فریمهای میانی را بین ژست اصلی اول و دوم رسم میکنیم.
گام ۲:
بیایید کمی بیشتر کار را روانتر کنیم. یک فریم میانی به ژست اصلی اول و فریم میانی اول رسم کنید. در تصویر زیر طراحی اخیر را با رنگ قرمز مشخص کردهایم تا به وضوح قابل تشخیص باشد.
گام ۳:
حالا یک فریم میانی بین آخرین طراحی و آخرین فریم میانی اضافه کنید. کار انیمیشن کلا آزمون و خطاست. اینکه فریم میانی به کارتان اضافه کنید اختیاری است، بستگی به این دارد که میخواهید کارتان چقدر روان باشد.
بیایید یکبار آنرا اجرا کنیم. ببینید چقدر روانتر شد. خیلی خوب شد! به خط منحنی که سر به هنگام چرخش درست میکند دقت کنید.
میتوانید به همین راضی باشید، یا هم نباشید…
گام ۴:
فقط صرف احتیاط. تا به اینجا ما کاراکتری داریم که سرش را میچرخاند. زمانی که چرخش سرش تمام میشود انیمیشن نیز تمام میشود. اگر به غالب انیمیشنها نگاه کنید، چه پرتاب یک توپ باشد، دویدن یک کاراکتر باشد یا پریدن او، کاراکتر میایستد، کمی به جلو حرکت میکند و دوباره در حالت اولیه خود قرار میگیرد. نیروی حرکتی کاراکتر پس از اینکه او از حرکت باز میایستد باز کمی او را به جلو میبرد. آخرین ژست اصلی که کشیدهایم در تصویر زیر با رنگ خاکستری کم رنگ مشخص شده است، نسخه تر تمیز شده نیز با رنگ سبز.
گام ۵:
حالا که داریم کار را بهتر میکنیم بیایید یک چشمک ریز به رفیقمان اضافه کنیم. زمانی که یک کاراکتر به هنگام چرخش چشمک میزند، اینکار باعث میشود که او پویایی داشته باشد. من خودم دوست دارم در ژست وسطی چشمها کاملا بسته باشند.
بیایید یک نگاه بیاندازیم. خیلی خوب شده است! خوب توانستیم انیمیشنمان را روان کاری کنیم.
بخش ۳: نهایی کردن کار
گام ۱:
من از یک براش سایز مدیوم برای تمام کردن کار استفاده میکنم. من طراحی قبلی را در زیر این طراحی با رنگ خاکستری کم رنگ قرار دادهام. به این صورت میتوانید نسخهای که تر تمیز کردیم را با نسخهای که با فراغ بال کشیدیم مقایسه کنید.
گام ۲:
بیایید طراحی دوم را تر تمیز کنیم. من هنوز هم خیلی با وسواس کار نمیکنم. یک خط براش ساده کفایت میکند.
گام ۳:
ادامه بدهید، خوب شده است! حالا طراحی سوم را تر تمیز کنید.
گام ۴:
ادامه بدهید! خوب شده است! خط بی نقصی نیست – دست بافته خب معلومه بی نقص نمیشه – یک کیفیت ملایم خوبی دارد.
گام ۵:
خوب شده است! حالا الباقی طراحیها را تر تمیز کنید. کار تقریبا تمام است!
بیایید یک نگاه به انیمیشنمان بیاندازیم!
خسته نباشید، تمام شد!
ساختن انیمیشن چرخش سر سخت است چراکه باید در تمام مدت چرخش اندازه و وزن سر را ثابت نگه دارید، در غیر این صورت واقع گرایانه به نظر نخواهد رسید. به علاوه اجزای سر نیز باید ثابت بمانند، بمانند بینی، چشمها و … .
نمونهای که من برای این مقاله کار کردم را کامل راحت و با فراغ بال کشیدم [تا جایی که حتی گوش ندارد!]. چرخش سر کاراکترهایی که سرشان جزئیات بیشتری داشته باشد سختتر خواهند بود. تا زمانی که بتوانید بزرگی و جرم سر را به هنگام چرخش ثابت نگه دارید، کارتان خوب در خواهد آمد. و یادتان باشد، تداوم داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید