آموزش ساختن انیمیشن راه رفتن یک حیوان چهارپا
معمولا زمانی که انیمیشن راه رفتن یک حیوان چهارپا ساخته میشود که انیمیشن خود آن حیوان، به عنوان مثال انیمیشن یک سگ یا گربه ساخته میشود. برای این مقاله ما انیمیشن یک سگ را خواهیم ساخت، دلیلش هم آن است که همه از سگهای کوچولوی بازمزه خوششان میآید، نه؟
ما قرار است یک چرخه بی نهایت راه رفتن خلق کنیم. اگر ما بخواهیم از چنین چیزی برای مثال در یک فیلم استفاده کنیم پس زمینه از سمت راست به چپ در حال چرخش خواهد بود تا بدین وسیله توهم تحرک القاء شود.
وقتی صحبت از راه رفتن انسان میشود منظور یک راه رفتن ساده است که با استفاده از دو پا انجام میشود.
اما وقتی که این راه رفتن با چهارپا صورت بگیرد، شما نه تنها دو پا در جلو دارید که باید طراحی کنید، بلکه دو پا در عقب نیز دارید که باید حسابشان از دستتان در نرود. چهار پا! به انیمیشن زیر که در آن یک انسان و یک سگ راه میروند نگاه کنید. به سگ توجه کنید. پاهای جلویی و پاهایی عقبی عین هم نیستند. پای عقبی نیم قدم از پای جلویی زودتر حرکت میکند.
* پی نوشت (در رابطه با واژه شناسی این مطالب): در مقالههای قبلی ما دست و پای کاراکتر را «دست / پا غربی» مینامیدیم، و دلیلاش آن بود که آن دست به طرف غرب نزدیکتر بود. یا هم «دست / پا شرقی» میگفتیم و باز دلیل آن بود که آن دست / پا به طرف شرق بود. با استفاده از این روش دیگر پرسش «چپ / راست من یا چپ / راست تو؟» مطرح نمیشود.
این یک روش خوب است اما با چهار پا راه رفتن به اندازه کافی پیچیده است. به جای دو پا ما باید با چهار پا سر و کله بزنیم. به این ترتیب طوری که من پاهای سگ را خطاب قرار خواهم داد به این شکل خواهد بود: «پای چپ پشتی» – «پای چپ جلویی» و … .
بخش ۱: طراحی انیمیشن
گام ۱:
با رسم خطوط راهنمای کف زمین شروع کنید. ما قرار است انیمیشن یک راه رفتن ساده با زاویه نیم رخ را برای سگ بسازیم. من یک خط راهنما برای بالای سر سگ نیز طراحی کردم تا به این شکل حساب بالا و پائین شدن جزئی که سگ هنگام راه رفتن خواهد داشت از دستم نرود.
گام ۲:
با طراحی ژست اصلی اول شروع میکنیم. من با فراغ بال کار میکنم و برای اضافه کردن جزئیات بعدا دوباره به سراغ طراحی برمیگردم. دورترین پاها از ما (پای چپ عقبی و پای چپ جلویی) در تصویر زیر با رنگ قرمز مشخص شدهاند. برای ابتدا راه رفتن سگ گامهای بلند برای او میکشم. پای چپ عقبی از پای راست عقبی جلو میزند.
گام ۳:
حالا ژست اصلی دوم را طراحی کنید. پای چپ جلویی از پای راست جلویی جلو میزند. اگر به پاهای پشتی دقت کنید میبینید که همزمان پای چپ عقبی نیز از پای راست عقبی جلو زده است.
به تصویر زیر نگاه کنید. ژست اصلی اول با رنگ خاکستری روشن کشیده شده است. به این نکته دقت کنید که چگونه بدن در موقعیت بالاتری قرار دارد. در غالب مواقع افراد و حیوانات موقع راه رفتن قد متفاوتتری به نسبت زمانی که راه نمیروند دارند. با عبور یک پا از پای دیگر شخص کمی بالا میرود و دوباره کمی به پائین میآید.
گام ۴:
حالا طراحی سوم را بکشید. پای چپ عقبی قبل از اینکه پای چپ جلویی با زمین برخورد کند به زمین برخورد میکند. همین اتفاق برای اسبها و خیلی حیوانات دیگر نیز میافتد.
گام ۵:
حالا طراحی چهارم را انجام دهید. پس از اینکه پای راست عقبی تماسش با زمین قطع میشود از زمین بلند میشود. و همزمان با اینکه پای چپ عقبی کمی به عقب میرود، پای چپ جلویی شروع میکند که کم کم به طرف زمین بیاید.
گام ۶:
حالا طراحی پنجم را انجام دهید. همزمان با عقب رفتن پای چپ عقبی، پای چپ جلویی به جلو میرود.
پای راست جلویی از پای چپ جلویی جلو میزند، این در حالی است که پای راست جلویی همچنان به سمت عقب میرود.
گام ۷:
حالا طراحی ششم را انجام دهید. کار تقریبا تمام است! پای راست جلویی از زمین بلند میشود، پای راست عقبی در این زمان به جلو میرود. پای چپ عقبی کمی به عقب میرود، و پای چپ جلویی نیز به جلو میرود.
گام ۸:
طراحی شماره هفتم را انجام دهید. حالا پای چپ عقبی از زمین بلندش را شروع میکند، و پای چپ جلویی به عقب رفتن ادامه میدهد. پای راست عقبی با زمین تماس پیدا میکند، و پای راست جلویی به جلو میرود. پای راست عقبی با زمین برخورد میکند، در این حال حدود نصف قدم از پای جلویی جلو زده است.
گام ۹:
همزمان با بلند شدن پای چپ عقبی از زمین پای راست جلویی به سمت پائین میآید. و این طراحی خیلی عالی با طراحی اول چفت میشود، و چرخه ما را میسازد.
بیایید یک نگاهی بیاندازیم و ببینیم که انیمیشن ما تا به اینجا چطور شده است.
به این میگویند یک سگ خوشگل! حالا وقت آن است که کمی کار را تر تمیز کنیم و به آن جزئیات اضافه کنیم.
بخش ۲: تر تمیز کردن طراحیها
حالا که ما انیمیشنمان ساخته شده است، میتوانیم از شر خطوط راهنمای کف زمین خلاص شویم. بیایید کار را تر تمیز کنیم و به چهره جزئیات اضافه کنیم. من با فراغ بال و با استفاده از یک خط مشکی ساده کار میکنم، اما باز با این حال کار را تمیزتر میکنم.
گام ۱:
طراحی اول را تر تمیز کنید. ما یک سگ بامزه اینجا داریم. من به او یک لبخند بامزه و دو گوش مخملی دادم.
گام ۲:
طراحی دوم را تر تمیز کنید. مطمئین باشید که پاهای سگ کماکان روی زمین جلوه کنند.
گام ۳:
طراحی سوم را تر تمیز کنید. به این نکته توجه کنید که من چگونه شکاف ریز میان دو پا را نگه میدارم؛ به این ترتیب پاها به عنوان عضو بدن بیشتر جلوه میکند.
گام ۴:
طراحی چهارم را تر تمیز کنید. من به سگمان دمی بلندی ندادم، به جای آن یک دم کوتاه به او دادم. حرکت این دم همخو با حرکت بدن است.
گام ۵:
طراحی پنجم را تر تمیز کنید.
گام ۶:
طراحی ششم را تر تمیز کنید. کار تقریبا تمام است!
گام ۷:
طراحی هفتم را تر تمیز کنید. دیگه آخراشه!
گام ۸:
و حالا طراحی هشتم.
حالا بیایید یک نگاه به نتیجه کار بیاندازیم. عالی شده است!
اگر بخواهید پا را از این هم فراتر بگذارید میتواند به سگتان هنگام راه رفتن چند پلک زدن نیز اضافه کنید. در نمونه زیر، من چرخه راه رفتن را بیشتر کردم تا به این ترتیب راه رفتن سگ چهار بار اتفاق بیافتد و پلک زدنش در دور سوم باشد. اضافه کردن پلک زدن به کاراکتر پویایی زیادی میبخشد.
بخش ۳: طراحیهایتان را رنگ کنید
گام ۱:
انیمیشن شما تا به اینجا عالی شده است. دیگر کم کم دارد عیار کار دستتان میآید. بیایید کمی سرگرم شویم و طراحیها را رنگ کنیم. مرحله رنگ آمیزی در انیمیشن لزوما آخرین مرحله کار نیست، اما به هر صورت به کاراکترتان پویایی میدهد. بیایید طراحی اول را رنگ کنیم. من به سگ یک شکم سفید دادم و بینی آبی.
گام ۲:
حالا طراحی دوم را رنگ کنید.
گام ۳:
ادامه بدهید و الباقی طراحیها را نیز رنگ کنید. رنگها از فریمی به فریم دیگر ثابت نگه دارید، نباید هیچ رنگی بیرون از کادر بزند.
خسته نباشید، تمام شد!
به این میگویند یک سگ بامزه. یادتان باشد که تمرین مداوم داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید