چگونه انیمیشن جمع شدن و کش آمدن را طراحی کنیم؟
در این مقاله شما را قدم به قدم برای ساختن انیمیشن جمع شدن و کش آمدن راهنمایی میکنیم. اضافه کردن جمع شدن و کش آمدن به کاراکترتان و یا حتی یک شئ بمانند توپ، به انیمیشن شما پویایی میبخشد. به شما نشان خواهم داد چگونه باید جمع شدن و کش آمدن را به انیمیشنتان اضافه کنید.
آموزش توپ ورجه وورجه کننده را یادتان هست؟ در آن انیمیشن خیلی جزئی جمع شدن و کش آمدن وجود داشت. بیایید از توپمان به عنوان نمونه استفاده کنیم تا جمع شدن و کش آمدن را یاد بگیریم. در قسمت زیر به توپمان که ورجه وورجه میکند دقت کنید. کمی سفت به نظر میرسد.
حالا، به این توپی که ورجه وورجه میکند دقت کنید، به اینکه چگونه زمانی که به سمت پائین میآید کش میآید. این نکته نشانگر سرعت توپ در زمان سقوطش است. این «کش آمدن» است. سپس توپ له میشود و این نشانگر سرعت و وزن توپ به هنگام برخورد به سطح زمین است. این «جمع شدن یا له شدن» است. برای اینکه بتوانید راحتتر کش آمدن و جمع شدن توپ را متوجه شوید من در نمونه زیر کمی مبالغه آمیز کش آمدن و جمع شدن را طراحی کردم.
به این طراحیها که روی هم چیده شدهاند نگاه کنید. طراحی اول توپ در بالا و با رنگ قرمز کشیده شده است. توپ زمانی که کش آمده است با رنگ سبز کشیده شده است. توپ زمانی که له شده است در پائین و با رنگ قرمز کشیده شده است. جالب است، نه؟ بیایید جمع شدن و کش آمدن را با یک کاراکتر نشان دهیم.
بخش ۱: طراحی ژستها
به عقیده من میتوان با یک کاراکتر کارتونی بامزه لوبیا شکل خیلی مبالغه آمیز جمع شدن و کش آمدن را نشان داد. بامزه است، نه؟ ما قرار است انیمیشن کاراکترمان را بسازیم که از سمت چپ فریم به سمت راست میپرد.
گام ۱:
بیایید کار را با رسم یک خط راهنما برای مشخص شدن کف زمین آغاز کنیم.
گام ۲:
ژست اصلی اول را رسم کنید. من برای ژست اصلی اول آدمک را ایستاده کشیدهام. اگر بخواهید کار را کمی جالبتر کنید میتوانید کمی مو به سر کچل رفیقمان بدهید. همزمان با اینکه در کار پیش میرویم به این نکته دقت کنید که چگونه مو آدمک بخاطر تحرکش تکان میخورد. به این «حرکت ثانویه» میگویند.
گام ۳:
برای ژست اصلی دوممان، کاراکتر ما قبل از انجام پرش یک حالت بدنی که پیش بینی هم میشود به خود میگیرد.
به این ژست کاراکتر من کمی له شدگی اضافه کردم.
گام ۴:
ژست اصلی سوم را رسم کنید. با فراغ بال کار کنید! از اینکه خطوط تو هم بروند و کار کمی شلخته شود نترسید. جمع شدن و کش آمدن میتواند گاهی شلخته اما جالب و سرگرم کننده باشد.
به این نکته توجه کنید که چطور همزمان با اینکه کاراکتر کش میآید جثه او در حالت کلی به یک میزان میماند. حین اینکه او بلندتر و لاغرتر میشود پهلوهای او به هم نزدیکتر میشوند. کاراکتر لاغرتر میشود اما جثه و جرم او فرقی نمیکند. اگر کاراکتر بپرد و پهلوهایش به هم نزدیک نشوند چنین جلوه خواهد کرد که او میپرد و در حال پریدن به یک غول تبدیل میشود.
گام ۵:
ژست اصلی چهارم را طراحی کنید. حالا او به جثه اولیه خود برگشته است و در بالای صفحه قرار دارد. الانا باید دیگر سقوط او شروع شود.
گام ۶:
حالا ژست اصلی پنجم را رسم کنید. در راه سقوط کاراکتر دوباره شروع به لاغر شدن میکند.
به این نکته دقت کنید که در مقایسه با فریم قبلی چقدر بیشتر کش آمده است.
گام ۷:
ژست اصلی دوم را طراحی کنید. در این مرحله است که کاراکتر به زمین میرسد، او اینجا آنقدر کش آمده است که عملا به زمین نرسیده به زمین میرسد.
گام ۸:
ژست اصلی دوم را طراحی کنید. حالا پاهای کاراکتر چسبیده به زمین هستند.
گام ۹:
حالا کاراکتر ما به زمین رسیده است و سقوطش تمام شده، اما بدنش کماکمان به سقوط ادامه میدهد چراکه وزن او بدنش را کماکان به سمت پائین میکشد. من در ژست اصلی هشتم کمی زیاد از حد مبالغه کردهام و همین باعث شده بدنش نذارد پاهایش دیده شوند. زمانی که انیمیشن میسازید از مبالغه کردن نترسید.
گام ۱۰:
حالا ژست اصلی نهم را رسم کنید. در این ژست، پس از اینکه جمع شدن کاراکتر تمام میشود، همزمان با صاف شدن بدنش کمی کش میآید.
گام ۱۱:
حالا ژست اصلی دهم که آخریش باشد را رسم کنید. در این مرحله است که رفیق لوبیایی ما به حالت اولیه خود برمیگردد.
به این نکته دقت کنید که چگونه ژست اصلی نهم روی ژست قبلی قرار میگیرد و در ژست اصلی دهم کاراکتر به حالت اول خود بازگشته است. کاراکتر با موفقیت پرش خود را انجام داده است. خسته نباشید، بیایید ببینیم انیمیشن چطور شده است!
عالی شده است، واقعا عالی شده است! میتوان برای روانتر کردن انیمیشن از چند فریم میانی استفاده کرد.
بخش ۲: اضافه کردن چند فریم میانی
گام ۱:
یکبار دیگر که به انیمیشن نگاه میکنم میفهمم میتوان بین ژست اصلی اول و دوم یک فریم میانی اضافه کرد.
به این دقت داشته باشید که فریمهای میانی چگونه بین ژست اصلی اول و دوم قرار گرفتهاند.
گام ۲:
حالا بین ژست اصلی دوم و سوم یک فریم میانی اضافه کنید.
گام ۳:
خوب شده است! در این مرحله که کاراکتر از حالت له شدگی خارج میشود میتوانیم بین ژست اصلی هشتم و نهم یک فریم میانی اضافه کنیم.
گام ۴:
در نهایت، حالا که کاراکتر در حالت ایستاده قرار گرفته است میتوانیم یک فریم میانی بین ژست اصلی نهم و دهم اضافه کنیم.
عالی شد! این شد یک رفیق لوبیایی له شده کش آمده!
بخش ۳: نهایی سازی انیمیشن
حالا که انیمیشنمان را روانتر کردیم میتوانیم کاراکترمان را تر تمیز کنیم. من کماکان با فراغ بال کار میکنم و با یک خط مشکی ساده رسمم را انجام میدهم، اما باز با این حال طراحی را رفته رفته تمیزتر میکنم.
گام 1:
تمیز کردن طراحی 1. ببینید چگونه خط انیمیشن خشن خود را خاکستری گذاشتم. من خط را در تمام مراحل به رنگ مشکی تمیز کردم فقط برای اینکه به شما نشان دهم که چگونه طراحی را ساده، مرتب و بهبود می بخشیم.
گام ۲:
طراحی دوم را تمیز کنید.
گام ۳:
طراحی سوم را تر تمیز کنید. به این نکته دقت داشته باشید که من چگونه قسمت بندی و اندازه کاراکترم را یکسان نگه میدارم، و در هر حال آنرا بهتر نیز میکنم. پا را بیشتر به زمین چسباندم و آنرا بیشتر به پاهایی که طراحی قبلی بود شبیه کردم.
گام ۴:
طراحی چهارم را تر تمیز کنید. به این نکته دقت کنید که چگونه موقعیت پاها را کمی تغییر دادم تا باز به همان حالتی که در طراحی قبلی بودند به زمین بچسبند. اینکار باعث میشود پاها را همهجای کادر نبینید. از اینکه حین پیشروی در کار انیمیشن را دوباره اجرا کنید ابایی نداشته باشید.
گام ۵:
الباقی طراحیها را تر تمیز کنید.
ادامه بدهید، کار تقریبا تمام است. به این نکته توجه کنید که چطور در طراحی شماره ۱۲ من جای دهان را کمی بهتر کردم. به نظرم دهان در طراحی قبلی کمی جای بدی قرار گرفته بود.
تمام شد. این آخری بود. رفیقمان را تر تمیز کردیم.
حالا این شما و این هم کار نهایی
خسته نباشید
خوب بودید. به مرور عیار کار دستتان خواهد آمد. جمع شدن و کش آمدن را روی انیمیشنهای خودتان امتحان کنید: روی یک توپی که ورجه وورجه میکند، یک کاراکتری که میپرد و یا میافتد. عملا هر چیزی که بتواند له شود و کش بیاید.
نترسید از اینکه کش آمدن و جمع شدن را در انیمیشنتان مبالغه آمیز و یا حتی خیلی جزئی بسازید. انیمیشن شماست، پس خودتان تصمیماش را بگیرید. به یاد داشته باشید که باید تمرین مداوم داشته باشید. تمرین مداوم داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید