طراحی کاراکتر: طراحی دست های کاراکتر کارتونی
دست انسان شاید یکی از سختترین چیزها برای طراحی است، از آنجایی که میتواند فرمهای مختلفی داشته باشد، و احساسات گوناگونی را ابراز کند.کارتون هم مستثناء از این موضوع نیست. شما باید قادر باشید دستها را از زوایای مختلفی طراحی کنید، به طریقی که در چشمان مخاطب پویایی و جذابیت داشته باشند. در این نوشته از سری آموزش های طراحی کاراکتر نحوه طراحی دست کاراکتر کارتونی را آموزش میدهیم. با آرت تول همراه باشید.
چهها نیاز دارید بدانید
دفعات زیادی از من در بخش نظرات آموزشهایم پرسیده شده است که چگونه کاراکترها را از زوایا و با حالتهای مختلف طراحی کنیم. حرف اصلی این است که با تمرین و تداوم، شما کم کم روش کار خودتان را خواهید ساخت، و بدون آنکه دیگران متوجه این موضوع باشند، شروع خواهید کرد که از میانبرهایی در کارتان استفاده کنید. این میانبرها همان ژستها و حالتهایی خواهند بود که شما غالبا آنها را طراحی کردهاید، به علاوه مدل مو و لباسهایی که بیشتر بلدشان هستید. این نکته رایجتر از آن است که فکرش را میکنید و هنرمندان حرفهای بسیاری از آن استفاده میکنند.
حقیقت امر این است که این مدلی کار کردن در رابطه با طراحی دستها بسیار سخت است. برای مثال در سر کاراکتر، تنها قسمت قابل تحرک فک است. ما میتوانیم با چهرهمان حالتهای چهره متفاوت نشان دهیم، اما چشمها، بینی و دهان ما که خب سر جای خودش ثابت است. این قضیه ولی شامل حال دستها نیست. به هر جهتی که تکانش دهید، اوضاع کاملا فرق میکند. در حقیقت در یک سکانس دیالوگ دار، شما غالبا کاری به حالت چهره کاراکترتان ندارید، اما دستهای آنها مداوم در زوایای مختلف در حرکتاند.
از آنجایی که تمرکز این درس روی رسم کارتونی یک دست واقعی است، بیایید وقتمان را با یادگیری اسم استخوانها و مفصلهای آن هدر ندهیم و یک راست برویم سر اصل مطلب.
1. دست در سادهترین حالت خود
دست از استخوانهای متعدد شکل گرفته است، به خصوص انگشتها. این به این معنی است که آنها میتوانند در اندازههای مختلف باشند و در جهات گوناگون حرکت کنند. برای همین نکته مهم است که شما بتوانید یک دست را در سادهترین حالت خود سم کنید و بتوانید آنرا به عنوان یک پازل بزرگ ببینید که کل آن به چند قسمت اصلی تقسیم شده است.
بیایید تقسیم را شروع کنیم:
گام ۱
از پشت دستها شروع میکنیم. این نیم دایره را بمانند تصویر زیر رسم کنید:
گام ۲
حالا یک مثلث بکشید، طوری که بمانند تصویر زیر در شکل قرار بگیرد:
گام ۳
در زیر مثلث یک شکل چاقو مانند رسم میکنیم:
گام ۴
حالا نوبت انگشتهاست. همان نیم دایره اول کار را رسم میکنیم، منتها به حالت برعکس. به این طریق «پازل دست» ما کامل شد.
گام ۵
عالی! حالا فقط نقاط باقی مانده را با کانتور نرم پر میکنیم:
در تصویر بالا به این نکته دقت داشته باشید که انگشتها در یک ردیف نیستند، و آن بخاطر اندازههای متفاوت آنها است.
2. کف دست
کف دست کمی جزئیات بیشتر دارد که باید آنها را بدانید:
گام ۱
بار دیگر تمام مراحل روندی قسمت قبل همین جا هم تکرار میشوند، روی همین قالب:
گام ۲
کف دست کمی جزئیات بیشتری دارد که باید با آنها آشنا شویم و به دلیل فرمهای گوناگونی که میتواند داشته باشد باید آنرا بلد باشیم. خوشبختانه میتوانیم آنها را با استفاده از اشکال ساده نمایش دهیم تا کارمان راحتتر شود:
گام ۳
بالاخره، میتوانیم طراحی حاشیه دست را نیز انجام دهیم و جزئیات نهایی را به آن اضافه کنیم:
نمای نیم رخ
زمانی که دست در حالت نیم رخ باشد میتوانیم برآمدگی عضلههای انگشت شصت را متوجه شویم:
هر چقدر قرار باشد کار شما کودکانهتر باشد، خطوط و شکلها باید سادهتر باشند. اینها نکاتی بودند به من یاد دادند دستها نیز میتوانند با استفاده از اشکال ساده طراحی شوند. نکته اصلی این است که از هر روشی که استفاده کنید، باید بتواند به کارتان پویایی و شخصیت بدهد.
3. مطالب بیشتر در رابطه با اشکال و دست ۳ بعدی
در هر صورت، تا آخر عمر که نمیتوان کف دست کشید. برای اینکه دستی با عمق خوب رسم کنید، صرفا از تکنیکهایی که در بالا به آنها اشاره شد استفاده کنید و زاویه دید متفاوت امتحان کنید. این مدل کاری را آنقدر تمرین کنید تا با رونداش راحتی پیدا کنید.
برای رسم انگشتها باید آنها را به چشم استوانه ببینیم. از این تکنیک برای رسم انگشتها از زوایای مختلف استفاده میشود، به این طریق میتوانیم زوایه دید بهتری از انگشت داشته باشیم.
حالتهایی که دست یک انسان میتواند داشته باشد تقریبا بی پایان است. (زمانی که دست باز است، قاعده خاصی دارد، زمانی بسته است قاعده خاص دیگری دارد.) همین حالت زمانی که ما یک شئ را نگه میداریم نیز رخ میدهد، در این حالت ما عملا دستمان را مجبور میکنیم تا به حالت آن شئ در بیاید.
بیایید رسم یک مشت را یاد بگیریم. این رسم کمی روند متفاوتتری دارد اما زیاد سخت نخواهد بود. تمام قضیه سر ساده سازی اشکال هندسی است.
گام ۱
ابتدا، حالت خم شدن انگشت کوچک را ساده سازی میکنیم، به طوری که شکلی شبیه به حرف “y” انگلیسی بگیرد.
گام ۲
ما حالت خم شدن انگشت را به شکل زیر رسم کردیم. به منحنی که از انگشت کوچک به مچ دست با خم شدنش درست میشود دقت کنید.
گام ۳
حالا بقیه انگشتها را رسم میکنیم. این بار تنها ۳ انگشت را رسم خواهیم کرد. بعدا در رابطه با این موضوع بیشتر توضیح خواهم داد.
گام ۴
در نهایت، انگشت شصت و قرار گرفتن آن روی بقیه انگشتها را رسم میکنیم.
گام ۵
بسیار عالی! تنها در چند قدم مشتی که از داخل به آن نگاه میکردیم را رسم کردیم. به این موضوع دقت داشته باشید که چطور اندازه مشت میتواند با استفاده از جعبههای گوناگون رسم شود.
به واقع، تلاش برای ساده سازی تمام حالتهایی که یک دست میتواند داشته باشد، از طریق تکنیکهای گوناگون، کمی کار را خسته کننده میکند. پس این نکته را به یاد داشته باشید که نکته اصلی، ساده سازی کردن هر آن چیزی است که در زندگی واقعی دیده شود.
4. دست چهار انگشته
تمرین رایجی است که دستهای چهار انگشته را برای برخی کاراکترهای کارتونها رسم کنند. این تکنیکی است که علاوه بر پویایی بخشیدن به کاراکتر، به هنرمند کمک میکند تا امید به زندگی بیشتری داشته باشد. (چراکه جزئیات کمتری برای طراحی خواهد داشت.)
به این نکته دقت داشته باشید که در هنگام انجام این کار، تمام دانش شما در رابطه با رسم دستهای پنج انگشته، باید به رسم دست چهار انگشته تبدیل شود. باید بتوانید مفاهیم و تکنیکها را معادل سازی کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید.
یک جزئیات دیگر نوک انگشتان خواهد بود. در طراحی کارتونی، هر چقدر نوک انگشتان کاراکتر شما انعطاف پذیرتر باشند، بیشتر پویاتر و جالبتر خواهند بود. زمانی که دستهای کاراکترتان را رسم میکنید، طوری روی رسم آنها کار کنید که انگار خود یک کاراکتر سوا هستند.
یکی دیگر از مزیتهای رسم دستهای چهار انگشته این است که میتوانید اندازه آنها را بزرگتر بگیرید، و به این ترتیب نمایانتر کنیدشان. در چند کاراکتر معروف از این تکنیک استفاده شده است، مثلا The Simpsons، Bugs Bunny، The Flintstones و Micky Mouse.
راز انگشت کوچک
یکی از بهترین مزیتهای طراحی دست چهار انگشته، نهایت استفاده بردن از انگشت کوچک است. میتوانید با نامتوازن طراحی کردن آن نسبت به باقی انگشتها، از تکراری جلوه کردن دستتان جلوگیری کنید.
5. با دست حرف بزنید
زمانی که ما بخواهیم در طراحی کارتونی روی احساسات مبالغه کنیم، دستها نقش مهمی در این باره خواهند داشت. به تصاویر زیر نگاه کنید و ببینید که چطور دستها تلاش بر دنبال کردن [و باز سازی] حالات چهره و زبان بدن را دارند.
- «من یک فکر عالی دارم.»
- «خوب شدم جیگر؟»
- «باورم نمیشه، هاشم مال منه!»
- «باورم نمیشه… حق با اون بود.»
- «اهههه… سردرد عجیبی دارم.»
دستها هم شخصیت خاص خودشان را دارند، هر چقدر هم که میخواهد این موضوع عجیب باشد. سوای از اینکه مکمل ابراز احساسات برای حالات چهره و زبان بدن باشند، میتوانند خود قصهای جدا تعریف کنند.
در هر صورت، به موقعیتهایی زیادی برخواهید خورد که در آنها، نقش دستها برای ابراز احساس، جزئی خواهد بود. در این حالت دستها باید به عنوان یک مکمل به عنصر اصلی باشند. کاراکترهای سکانسهای اکشن نسبت به کاراکترهایی که در سکانسهای آرام حضور دارند، بیشتر احتمال مبالغه دارند.
6. تست دانایی
من یک تست آماده کردهام تا ببینم شما تا چه حد یک مشاهدهگر خوب هستید. طراحیهای زیر را بررسی کنید و فکر کنید که چه حس و حالی از تک و تک آنها میگیرید. آیا میتوانید برای همهشان حدسی بزنید؟
دست خود را بالا ببرید!
حالا شما هر راز و نکتهای که در رابطه با طراحی دستها باشد را میدانید.
اگرچه دستها یک قسمت جالب از بدن برای طراحی هستند، طراحی آنها در هر سبکی، اصلا کار راحتی نیست، و فقط تمرین میتواند تضمین گرفتن نتیجه خوب را به شما بدهد. حتی اگر تمرکز شما روی حالت کارتونی باشد، خریدن و مطالعه یک کتاب آناتومی میتواند بسیار کمکتان کند تا از نحوه کار استخوانها و ماهیچهها در دستها بیشتر بدانید، البته که دانستن تمام دانستیهای این موضوع غیر ضروری است. شما تنها نیاز دارید بدانید دست به هنگام حرکت چگونه عمل میکند. به یاد داشته باشید که احساساتی که کاراکتر ابراز میکند بسیار مهمتر از چیزی است که ظاهر او نشان میدهد.
به عنوان یک حسن ختام برای نکات گفته، به هنگام طراحی دستها یک آیینه در مقابل خود قرار دهید، یا به دست دیگر خودتان نگاهی بیاندازید. (معمولا در هنگام طراحی دست دیگر ثابت است. مگر اینکه بلد باشید همزمان با دو دست طراحی کنید.)
دیدگاهتان را بنویسید