آموزش ساختن انیمیشن برای یک پرنده در حال پرواز
ساختن انیمیشن حیوانات واقعا سرگرم کننده است. در این مقاله از سری مقالات آموزش طراحی انیمیشن آرت تول انیمیشن پرنده ای در حال پرواز را گام به گام به شما آموزش خواهیم داد.
این پرنده ماست، یک پرنده کوچولوی بامزه. ما قرار است این کوچولو را به پرواز دربیاوریم. من تصمیم گرفتم پرنده را آبی رنگ کنم اما رنگ پرنده شما انتخابش با شما خواهد بود، هر رنگی که دوست دارید برایش انتخاب کنید. شروع میکنیم.
بخش ۱: طراحی ژستها و حالات بدن پرنده
«ژستهای اصلی» مهمترین ژستها هستند. طراحیهایی که انیمیشن ساخته شده از ژستهای اصلی را روانتر میکنند «فریمهای میانی» نام دارند.
من ترجیح میدهم با فراغ بال طراحی بکنم، صرفا شکل کلی بدن پرنده را میکشم؛ با استفاده از دایره و خطوط صاف سر، بالها و بدن آنرا میکشم. برای رسم بالها یک مستطیل برای الان کافی خواهد بود، چراکه بعدا درگیر جزئیاتش خواهیم شد. ما که قرار بر این داریم به جزئيات بعدا فکر کنیم، بهتر است الانمان را با فکر کردن به آن تلف نکنیم.
قرار است که پرنده را در یک جایی از صفحه به پرواز دربیاوریم، به این ترتیب میتوانیم یک چرخه پرواز خوب از آن داشته باشیم.
گام ۱:
ژست اول را میکشیم. ژست اصلی اول پرنده ما یک پرنده خواهد بود که بالهایش را به سمت بالا آورده است. از آنجایی که من با فراغ بال کار میکنم همزمان با طراحیام سعی بر این دارم که بفهمم کار اصلی دم پرنده چه است، و چه رابطهای بین حرکت دم و بالهایش وجود دارد. زمانی که با فراغ بال کار کنید احتمالش هست که گاها طراحی شلختهای داشته باشید.
گام ۲:
حالا بیایید ژست اصلی دوم را طراحی کنیم. پرنده ما برای اینکه پرواز کند باید بالهایش را تکان دهد، پس در ژست اصلی دوم بالهای پرنده ما در سمت پائین خواهند بود.
عالی به نظر میرسد! برای اینکه دو ژست اصلی که تا به اینجا طراحی کردهایم را بهتر درک کنیم در تصویر زیر آنها را در کنار هم قرار دادهایم.
به این نکته دقت کنید، در ژست اصلی دوم زمانی که بالهای پرنده به پائین آمده است بدن پرنده کمی بالاتر قرار گرفته است. اگر شما صرفا تغییر موقعیت بالها رسم کنید و موقعیت بدن پرنده را تغییر ندهید مشکلی ندارد، اما من به شخصه دوست دارم که تاثیر تکان خوردن بال پرنده به بدنش را نشان دهم. به علاوه، در ژست اصلی دوم وقتی که بالهای پرنده به سمت پائین آمدهاند بدن آن از گردن به اینور کمی به پائین خم شده است.
حالا در تصویر زیر دو ژست اصلی را در یک قاب قرار دادهایم تا بهتر تغییر حالت بدن پرنده را متوجه شوید. برای اینکه تشخیص دو ژست راحتتر باشد ژست اصلی اول را با رنگ قرمز و ژست اصلی دوم را با رنگ سبز رسم کردهایم.
گام ۳:
حالا وقت اضافه کردن فریم میانی است. حالا که ژست اصلی اول و دوممان را رسم کردهایم بیایید یک فریم میانی رسم کنیم تا پرنده پرواز روانتری داشته باشد. من دوست دارم انعطاف پذیری بالهای پرنده را زمانی که به سمت پائین میآیند و با باد مواجه میشوند نشان دهم، چراکه به هر صورت بالهای پرنده از پر ساخته شدهاند.
در تصویر زیر ژست اصلی اول و دوم را با رنگ خاکستری کم رنگ رسم کردهایم. من به شخصه دوست دارم زمانی که فریمهای میانی رسم میکنم ژستهای اصلی که فریم میانی را برای آن رسم میکنم را در جلو چشمم داشته باشم. به این طریق بالهایی که در فریم میانی رسم کردهام کمی به بالهای ژست اصلی دوم نزدیکتر هستند.
بالهای پرنده در یک جهت قوس مانند حرکت میکنند. البته از آنجایی که ما به پرنده از یک نمای تقریبا نیم رخ نگاه میکنیم بالهایش را کوتاهتر میبینیم.
گام ۴:
فریم میانیمان را بین ژست اصلی اول و ژست اصلی دوم رسم میکنیم. حالا بالها از سمت پائین دوباره به بالا بر میگردند. از آنجایی که ما انیمیشنمان را از یک چرخه میسازیم، آخرین طراحی دوباره به اولین طراحی برخواهد گشت.
دقت کنید که چگونه جلوی بالهای انعطاف پذیریشان را نشان میدهند، همزمان با اینکه بالها به سمت بالا بر میگردند نوکشان کمی به سمت پائین خم میشود. دم پرنده تقریبا پشت سر آن قرار دارد، اما باز با این حال یک دید جزئی به ما میدهد.
به تمام طراحیهایی که تا به اینجا کشیدهایم یک نگاهی بیاندازید. تا به اینجا شاید متوجه این موضوع شده باشید که در قدم ۳ من بال جلویی را کمی شفاف طراحی کردم، به این صورت شما میتوانید تغییری که پاهای پرنده نیز تجربه میکنند را مشاهده کنید. پس از اینکه ما بالهای پرنده را رنگ آمیزی کنیم دیگر پشتشان قابل مشاهده نخواهد بود. نیازی نیست پاها را از پشت بالها نشان دهیم.
حالا که فریمهای میانی را طراحی کردهایم من تمام طراحیهایی که تا به اینجا کشیدیم را به ترتیب مرتب کردهام.
بیایید یک نگاهی بیاندازیم و ببینیم که انیمیشن ما تا به اینجا به چه شکل است. تا به اینجا که خوب به نظر میرسد! خوب شده است! بیایید به انیمیشن فریمهای میانی بیشتری اضافه کنیم و آنرا از اینی که هست هم روانتر کنیم.
گام ۵:
بیایید بین طراحی اول و دوممان یک فریم میانی رسم کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که من کماکان با فراغ بال کار میکنم. همچنین دم پرنده را نیز از یاد نبرید.
گام ۶:
بعد از طراحی دوم یک فریم میانی اضافه کنید. ما یک فریم میانی بین طراحی اول و دوم اضافه کردیم، و حالا قرار است یکی دیگر بین طراحی دوم و سوم اضافه کنیم. پس از اینکه کار طراحی فریمهای میانی تمام شد یکبار دیگر تمام طراحیهایمان را تا به اینجا مرتب میکنیم.
گام ۷:
حالا بیایید یک فریم میانی بین طراحی سوم و چهارم اضافه کنیم، کماکان با فراغ بال طراحیمان را انجام میدهیم، و کماکان صرفا شکل کلی را میکشیم و به جزئيات فکری نمیکنیم.
گام ۸:
کار فریمهای میانی را با اضافه کردن یک فریم میانی دیگر بین طراحی شماره ۴ و شماره ۱ تمام میکنیم. طراحی شماره ۴ در رنگ آبی رسم شده است و طراحی شماره ۱ در رنگ قرمز. فریم میانی نیز با رنگ سیاه کشیده شده است. به این نکته دقت کنید که چگونه آخرین طراحی ما عملا همان اولین طراحی ما است.
بیایید یک نگاه به انیمیشنمان بیاندازیم. خیلی خوب شده است! اضافه کردن تمام فریمهای میانی که تا به اینجا اضافه کردهایم واقعا انیمیشنمان را روانتر کرده است.
بخش ۲: اضافه کردن جزئیات
گام ۱:
حالا جزئيات چهره را به پرنده اضافه میکنیم. پرنده ما بدون داشتن نوک نمیتواند لبخند بزند، پس بیایید به او یک نوک بدهیم.
تا به اینجا خوب شده است. به این میگویند یک پرنده خوشحال.
گام ۲:
طراحی را تر تمیز کنید و به بالهای پرنده پر اضافه کنید.
من تصمیم گرفتم در تصویر زیر خیلی بزرگنمایی کنم تا شما بتوانید بهتر ببینید که من چگونه بالهای پرنده را تر تمیز میکنم. شما میتوانید خط پاک نویس شده را ببینید که از روی یک خط شلخته کشیده شده است (خطی که شلخته و با فراغ بال کشیده شده است با رنگ خاکستری کم رنگ است). من تصمیم دارم که پرندهام را تر تمیز کنم و طراحی سادهای برای آن داشته باشم. همزمان با اینکه من طراحیام را تر تمیز میکنم به این نکته دقت کنید که چگونه به بالها و دم پرنده پرها را اضافه میکنم. ببینید که چگونه پرها به همان جهتی قرار میگیرند که بال قرار گرفته است. دقیقا همین قضیه برای پرهای دم پرنده نیز صادق است.
همینطوری ادامه دهید. خوب شده است! طراحی بی نقصی نیست، اما طراحی که با دست کشیده شود بی نقص نمیشود. یک کیفیت و ظرافت خوبی درش دارد.
تصویر زیر تصویر پرنده ما در اندازه معمولی است. تا به اینجا تقریبا کار تمیز کاری انیمیشن تمام شده است.
عالی شد! یک پرنده خوشحال از پرواز کردن!
بخش ۳: قلمو، رنگ، حرکت
تنها یک کار باقی مانده است، و آن رنگ دادن به انیمیشنتان است.
رنگ مورد علاقه خود من آبی است، به همین دلیل یک نسخه شاد از رنگ آبی برای بدن و رنگ زرد را برای نوک پرندهام انتخاب کردهام. جالب شد! اما پرنده شما میتواند رنگ متفاوتی داشته باشد، در نهایت پرنده شما پرنده شماست، رنگش را خودتان انتخاب میکنید.
تمام شد!
بیایید به انیمیشن ساخته شده یک نگاه بیاندازیم. عالی شده است!
خسته نباشید. در زمانی نه چندان طولانی شما یاد گرفتید که چگونه انیمیشن یک پرنده در حال پرواز را بسازید. امیدواریم از این آموزش بهره کافی را ببرید. تمرین مداوم داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید