طراحی کاراکتر: طراحی بدن کاراکتر کارتونی
لذت طراحی کاراکتر کارتونی وصف نشدنی است. رابطه بین ساختن و توسعه دادن یک کاراکتر تنها به طراحی بدن و ژست او منتهی نیست. هر کاراکتری شکل و قیافه، شخصیت و خصوصیات خاص خودش را دارد.
خوب است اگر شما در رابطه با طراحی سر و چهره دانشی داشته باشید. اما اگر شما بلد نباشید بدنی برای آنها طراحی کنید، آن دانش به درد نخور خواهد بود. هنرمندی که بخواهد کاراکترش در چشم مخاطب لذت بخش باشد باید این نکات را به یاد داشته باشد.
۱. چگونه شروع کنیم
به هنگام خلق کاراکترها، پیشنهاد میکنم از خطوط سخت در طراحیتان استفاده کنید. این به شما یک سمت و سو مشخصی برای شخصیت کاراکترتان میدهد.
با در نظر گرفتن این نکته، نکاتی که ما در این مقاله خواهیم گفت دیگر تقریبا ساده خواهند بود. ابتدا شکل ساده بدن را رسم کنید، و سپس جزئیات را به آن اضافه کنید. این رویهای است که سوای از انسان بودن یا حیوان بودن، حتی یک شئ بودن کاراکترتان باید دنبال کنید، اگر که میخواهید کاراکترتان پویایی داشته باشد. (حتی یک لیوان چای که در تصویر زیر میتوانید ببینید)
هر طراحی که شما میکنید به طرح کلی که از آن در ابتدا میکشید بستگی خواهد داشت. در این مرحله است که شما آنقدر آزمون و خطا خواهید کرد که آخر به یک نتیجه وفق مرادتان برسید.
زمانی که توانستید به آن فرم ایدهآل برسید قدم بعدی، طراحی حالتهای متفاوت تحرک بدن کاراکتر خواهد بود. دستها، پاها. دستها میتوانند تنها با یک حالت خود یک قصهای جدا بگویند.
به طور خلاصه، هیچ رمز و رازی برای طراحی کارتونی وجود ندارد. ۹۵٪ از هنرمندان اثرهای خود را با استفاده از روشهای موجود طراحی میکنند، چراکه به این طریق بسیار راحتتر میشود.
۲. قسمت بندی
قسمت بندی مهمترین بخش در طراحی کارتونی است. هنرمند باید اندازه مناسب اعضای بدن را به خاطر داشته باشد، چراکه ما بر اساس آنها حالتهای خاص کاراکتر را طراحی میکنیم. برای مثال، بچه قلدر مدرسه ذهنیتی رقابتی دارد، به این طریق سر کوچکتر و بدن بزرگتری دارد. دستها و پاهای او قوی و خوش اندام هستند، به علاوه اینکه فک بزرگی دارد. در حالت عکس، بچه خجالتی بدنش بیشتر شبیه به یک بچه است و سرش بزرگتر از بدنش است. و تمام آن قسمتها دایرهای شکل هستند. در رابطه با خصوصیات دیگر هم میتوان پیشانی و چشمهای درشت را مثال زد، که وظیفه مظلوم نشان دادن او را دارند. و فبحا …
استودیوهای انیمیشن سازی این تمرین معروف را دارند که در آن قد و هیکل یک کاراکتر را با استفاده از شکلهای دایرهای اندازه میگیرند. برای مثال یک کودک، همیشه سر بزرگتری از بدنش دارد. اما آدمهای بالغ متفاوت هستند، که خود بسته به قوم، جنس و سن در هر کاراکتر میتواند متفاوت باشد.
هنگامی که کل بدن یک کاراکتر را طراحی میکنید، پینشهاد من این است که چند طراحی از آن را روی یک کاغذ انجام داده و نگه دارید. به این طریق برای طراحیاش یک منبع پر از زوایا و مدلهای مختلف از طراحی او در دست خواهد داشت.
۳. بدن یک گلابی است
این تمرینی رایج میان طراحان است که از اشکال گلابی شکل – یا شبیه به آن – استفاده کنند تا فرم بدن را بسازند. و این بخاطر رابطهای است که ذهن تمام افراد میان چیزها کشف میکنند. در حقیقت، این یک تکنیک رایج میان استودیوهای انیمیشن سازی است، از آنجایی که چند هنرمند با هم روی یک کاراکتر کار میکنند، و نباید قسمت بندی کار را به هم بزنند.
تصویر بالا مواثر بودن این تکنیک را نشان میدهد. شما میتوانید کاراکترهای مختلفی را با استفاده از این قالب طراحی کنید. دلیل استفاده از قالبها در طراحیهای ما شناسی سریع شدنشان توسط مغز ما است. – به خصوص در مغز کودکان – به زبان ساده یک چیز باید ساده سازی شود تا قابل درک شود. طراحی بدن در قالب گلابی، به شما کمک میکنند در کاراکترتان پویایی داشته باشید و به او رخی دیدنی بدهید.
۴. مطالب بیشتر در رابطه با اسکلت [استخوان بندی]
حالا که میدانیم چطور باید طراح کلی را بکشیم، باید یک اسکلت برای آن رسم کنیم. اگر قرار بر این باشد که شما یک کاراکتر کارتونی طراحی کنید، شما باید تفاوتهای اصلی عضلهها و اسکلتها میان کاراکترهای کارتونی متفاوت را بدانید. مثلا تفاوتشان در گربهها، پرندهها و انسانها. این دانشی ضروری است که ما را در فهمیدن رابطه بین مفاصل، مثلا آرنج و زانو کمک خواهد کرد.
زمانی که صحبت از کارتون میشود، باید این نکته مهم را به یاد داشته باشیم که ما باید بتوانیم با هر سکانس یک قصه تعریف کنیم. این موضوع غالبا در طراحیهای واقع گرایانه و عکسهای ثابت اهمیت چندانی ندارد. چراکه انسانها تبحری عالی در پنهان داشتن انگیزههایشان دارند.
در کارتون اما متفاوت است. ژستها و خصوصیات فیزیکی کاراکترهای شما باید حتی بدون گفتن دیالوگ یا انجام کاری بتوانند قابل تشخیص باشند. به این دلیل است هم است که حوزه کارتون، شگفت انگیز است.
کلام را خلاصه کنیم:
- قسمتهای مختلف بدن کاراکترتان را با اشکال دایره شکل اندازه گیری کنید.
- بدن را با استفاده از تکنیک معروفی گلابی رسم کنید.
- خطوطی که مفاصل اصلی بدن کاراکترتان را به هم وصل میکنند را مشخص کنید.
- کار طراحی کاراکترتان را با اضافه کردن جزئیات به او و محیط اطرافش کامل کنید.
۵. برعکس کردن گلابی
آیا تکنیک گلابی برای تمام کاراکترهایی که تا به امروز رسم کردهایم جوابگو است؟ همیشه نه. اما اگر ما شکل را برعکس کنیم، یک حس قدرت در کاراکترمان ایجاد خواهیم کرد. با تصویر زیر منظور را بهتر متوجه میشوید:
یک تکنیک جالب دیگر میتواند این باشد که بدن کاراکترهایمان را در اشیائی که شکلشان نشان دهنده شکل کاراکتر باشد قرار دهیم.
۶. کاراکتر خپلو
کاراکتر خپلو آن کسی است که روی دو پا راه میرود و احمق، خوابالو و تنبل است.
از این نوع کاراکتر معمولا با عنوان بزدل یاد میشود. این دسته از کارکترها غالبا دوست دارند دور از خطر باشند. این مدل از کاراکتر همینطور میتواند معرف یک شخص خرخوان و یا افسرده نیز باشد.
برای رسم کاراکترهای این مدلی یک قاعده کلی وجود دارد. (البته این قانون نیست، میتواند بسته به کار، کاراکتر و محیط و … تغییر کند.)
- کله لاغر
- دماغ گنده (یا پوزه گنده اگر کاراکتر یک حیوان باشد)
- دندانهای بزرگ
- شانههای کوچک
- تقریبا بدون فک
- تکنیک گلابی (هیچ وقت به طور برعکس استفاده نمیشود، همیشه عین یک گلابی)
به طور کلی اینها تمام خصوصیتهایی هستند که برای ساختن یک کاراکتر خپلو باید بدانید. آنقدر تمرین کنید تا کامل آنرا بلد شوید، تا بتوانید روی هر کاراکتری اعمالاش کنید.
تمام حیواناتی که مانند انسانها روی دو پا راه میروند، خپلو نیستند. بسیاری از آنها گاها یک حس و حال کنایه آمیز و سرورانهای نیز دارند. برای اینکه مثالی برای این دسته از کاراکترها زده باشیم، میتوانیم به Woody Woodpecker و Bugs Bunny اشاره کنیم.
۷. از این دانش استفاده کنید: یک کاراکتر قهرمان بسازید
حالا ما با هم بدن یک کاراکتر را با استفاده از دانشی که تا به حال آموختهایم طراحی میکنیم. شروع میکنیم.
گام ۱
من طراحی را شل و ول آغاز میکنم. مهم نیست چند خط باید رسم کنید تا به فرم ایدهآل برسید. این خودش بخشی از بازی است!
ما حالا سر و بدن را با استفاده از شکلهای گرد رسم کردیم.
دقت داشته باشید که ما عملا اندازه قسمتهای بدن کاراکترمان را بدون هیچ زحمتی بدست آوردیم.
در کنار قسمت بندیها، ما چند خط راهنما نیز رسم کردیم تا بهتر حالت بدن کاراکتر را بفهمیم.
گام ۲
بیایید خطهایی که مشخص کننده مفاصل خواهند بود را رسم کنیم. دقت کنید که ما داریم ژست یک قهرمان را به کاراکترمان میدهیم، به طوری که وزن بدن تنها روی یک پا قرار میگیرد.
مهم است که قسمت مچ پای کاراکتر را با شکل دایره مشخص کنیم، چراکه به این طریق میتوانیم راحتتر تحرک کاراکتر را ببینیم. این تحرک در مچ پای کاراکتر برای پویایی بخشیدن به ژست کاراکتر ضروری است.
گام ۳
بسیار عالی! اکنون بالاخره جزئیات چهره و عضلات قهرمانمان را به او اضافه میکنیم.
برای طراحی عضلهها باید یک دانش قابل توجهی از آناتومی داشته باشید. در غیر این صورت کار سختی خواهد بود که بتوانید حجم عضلانی که کاراکترتان نیاز دارد را به او بدهید.
گام ۴
پس از اینکه کل بدن کاراکتر را طراحی کردیم، نوبت آن خواهد بود که به او لباسی بپوشانیم.
عالی! حالا کاراکتر ما بی نظیر است. با اضافه کردن جزئیات و لوازم مناسب به کاراکتر توانستیم به یک نتیجه ایدهآل برسیم. آیا میتوانیم فقط با همین تصویر یک قصه تعریف کنیم؟
کار شما تمام شد
در این مقاله ما روند طراحی کاراکترها در استایل کارتونی را به شما آموزش دادیم. و حتی بیشتر از آن، ما یاد گرفتیم چگونه اشکال دایرهای و بیضی شکل میتوانند برای ساختن فرم بدن کاراکترها استفاده شوند. همینطور ما تفاوتهایی که باعث ساخته شدن کاراکترهای قهرمان / زورگو / قدرتمند و متقابلا کاراکترهای تنبل / ضعیف / خجالتی میشوند را شناختیم، و تکنیک گلابی را برای پیاده سازی این تفاوتها آموختیم. در نهایت، ما یاد گرفتیم که چگونه باید یک کاراکتر «خپلو» چه در حیوانات و چه در انسانها را طراحی کنیم. برای حسن ختام کارمان نیز یک کاراکتر قهرمان را از صفر تا صد ساختیم.
دیدگاهتان را بنویسید