چگونه سر و صورتهای انیمهای بکشیم؟
استایل انیمهای به این جهت طراحی شد که طراحی کاراکترها راحتتر شود و کاراکترهای طراحی شده گیراتر باشند. این به این معنی است که برخی از المانهای چهره به میزان قابل توجهی ساده سازی شدهاند، و همین یعنی طراحی آنها راحتتر شده است. البته، چنانچه بخواهید کاراکترهای انیمه را از تخیلتان طراحی کنید میبایست چند قاعده و قانون را بدانید.
در این مقاله ما به شما آموزش میدهیم که چطور باید یک سر انیمهای را از زوایای مختلف طراحی کنید. نحوه طراحی چشمها، بینی و گوشهای به سبک مانگا را آموزش میدهیم و استایل و آناتومیشان را توضیح میدهیم. همچین به شما آموزش میدهیم که چطور باید چهرههای زشت طراحی کنید و اینکه چگونه تفاوت زن و مرد را به تصویر بکشید. بعد از این مقاله شما قادر خواهید بود که سرهای انیمهایتان را خودتان از صفر طراحی کنید.
1. آناتومی سر انیمهای
اگرچه طراحیهای مانگا تخت [۲ بعدی] هستند، اما قطعا چیزی را به تصویر میکشند که ۳ بعدی است. به همین جهت، بهتر است بجای حفظ کردن چند طرح آماده ۲ بعدی از زاویه مختلف ساختار ۳ بعدی یک سر انیمهای را یاد بگیرید. اینکار همچنین به شما کمک میکند تا درست نگه داشتن قسمت بندی کار راحتتر شود.
متمایزترین بخش سر یک دایره بزرگ است که نشانگر جمجمه است. از نمای دید از جلو شبیه به یک دایره است و از نمای دید از بغل شبیه به یک بیضی است.
قسمت بندی پایهای یک سر انیمهای بسیار ساده و سر راست است: کل سر میبایست یک خط وسط داشته باشد…
که نقطه اتصال سر به قسمت پائین صورت را مشخص کند.
این خط وسط همچنین جای چشمها را مشخص میکند. هم میتوانند از داخل خط رد شوند و هم میتوانند در زیرش قرار بگیرند، و این بسته به این خواهد بود که شما میخواهید چه سبکی کار کنید.
قسمت زیر این خط نیز میتواند به دو قسمت تقسیم شود، این خط وسط نشانگر جای بینی است.
نیمه پائینی میتواند به ۳ قسمت تقسیم شود. دهان معمولا در اولین قسمت این ۳ قسمت جای میگیرد.
گوش معمولا در بین خط میانی و خط بینی قرار میگیرد.
خط مو معمولا در خط وسط بین چهره و پیشانی قرار میگیرد.
گردن باید نازک باشد، و از طرف پائین به خود جمجمه متصل شده باشد.
پس از اینکه قسمت بندی کارتان به این شکل تمام شد، میتوانید به راحتی جزئیات را طراحی کنید.
2. چگونه یک سر انیمهای را در زاویه دید از جلو، نیم رخ و حالت سه چهارم طراحی کنید
این یک نگاه اجمالی به ساختار یک سر انیمهای بود. بیایید یک سر مانگا را در تمام زوایای محبوب طراحی کنیم تا پروسه طراحیاش را بهتر درک کنیم. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که مانگا فقط یک سبک ندارد، پس روشی که ما به شما آموزش میدهیم تنها روش برای طراحی نخواهد بود. از اینکه آزمون و خطا کنید ابایی نداشته باشید!
گام ۱
همانطور که قبلتر هم به این موضوع اشاره کردیم، جمجمه یک دایره نیست و در اصل یک بیضی است، و از زوایای مختلف هم اگر به آن نگاه کنید متفاوت دیده میشود. اگر با جمجمه مشکلی دارید، همیشه میتوانید کار را با رسم یک دایره آغاز کنید و در صورت نیاز به پشت آن فضا اضافه کنید.
گام ۲
از دایره یک خط به سمت پائین رسم کنید، این خط تعیین کننده طول چهره است. پس از اینکه این خط را رسم کردید وسط سر را با علامت مشخص کنید.
گام ۳
دور قسمت پائینی چهره را بکشید. به این نکته توجه کنید که چطور با عوض کردن زاویه دید این قسمت تغییر میکند.
گام ۴
چشمها در جایی که مشخص کردید رسم کنید، در روی خط وسط یا زیرش. قسمت بندی کلاسیک میگوید که بین دو چشم یک چشم فاصله داشته باشیم، اما خب این قاعده برای جذابتر کردن کار نادیده گرفته میشود.
گام ۵
بینی را روی خط نیمه پائینی طراحی کنید. یک تو رفتگی جزئی بین چشمها رسم کنید. (یا شاید هم نه، در برخی استایلها نیازی به این کار نیست)
گام ۶
قسمت زیر بینی را به ۳ قسمت تقسیم کنید.
گام ۷
دهان را در این قسمت طراحی کنید.
گام ۸
روی چشمها ابروها را رسم کنید. جایی که ابروها را رسم میکنید بسته به احساسی است که کاراکترتان قصد ابرازش را دارد.
گام ۹
گوشها را بین خط میانی و بینی طراحی کنید.
گام ۱۰
خط مو را در وسط نیمه بالایی سر بکشید.
گام ۱۱
گردن را رسم کنید. میبایست خیلی نرم با خط فک چفت شود.
گام ۱۲
وقتی تمام خطوط راهنما در جایشان رسم شدند، میتوانید جزئیات نهایی را به چهره مانگاییتان اضافه کنید.
3. چگونه چشمهای انیمهای طراحی کنیم
حالا شما دیگر میدانید که چطور باید قسمت بندی یک چهره مانگایی را رسم کرد، اما هنوز برای اینکه بتوانید واقع گرایانه بکشیدش نیاز به یادگیری دارید.
گام ۱
چشمهای انیمهای اندازهها و شکلهای متفاوتی دارند. طراحیتان را با رسم شکل کلی چشم آغاز کنید.
گام ۲
خم پلک بالایی را رسم کنید، به همراه مژهها در گوشه بیرونی.
گام ۳
مژهها را کمی کلفت طراحی کنید، اگر که نیاز دارید این گونه طراحی کنید.
گام ۴
در سبک مانگایی، چشمها معمولا طرح کلی ندارند. در عوض شکل کلی آنها بسته به شکل مژهها تعیین میشود. در گوشه بیرونی مژهها را با میل به پائین طراحی کنید، و به این شکل گوشه چشم را برجسته کنید.
گام ۵
مژههای پائینی را بکشید. آنها در واقعیت بسیار ظریفتر هستند. به این نکته توجه کنید که چگونه گوشه چشم را برجسته میکنند.
گام ۶
عنبیه چشم را رسم کنید. میبایست بزرگ و گرد / یک بیضی عمودی رسمش کنید.
گام ۷
مردمک چشم را رسم کنید. مردمکی که رسم میکنید میبایست به عین شکل عنبیه را داشته باشد و دقیقا در وسط عنبیه رسم شود.
گام ۸
روی چشم یک خط رسم کنید. جهتی که این خط دارد میبایست در چشم دیگر نیز همین باشد (نباید متقارن هم باشند).
گام ۹
نقطههای براق را رسم کنید. این نقطهها هم نباید متقارن رسم شوند.
گام ۱۰
چشمها را تیره کنید: مژهها، مردمک چشم و خطی که روی آن کشیدید را رنگ کنید. به عنبیه و نقاط براق دست نزنید.
گام ۱۱
ابروها را اضافه کنید. مدلهای مختلفی هستند که میتوانید یکی را برای رسم انتخاب کنید.
گام ۱۲
برای اینکه چشم را بزرگتر از آنی که هست جلوه دهید، یک چین مژه که روی قرار گرفته را اضافه کنید.
گام ۱۳
چشمهای انیمهای را میتوان در شکلهای گوناگونی رسم کرد و به این ترتیب شمایل کاراکتر را منحصر به فرد کرد. این مسئله در کتابهای مانگا سیاه و سفید به طور ویژهای مهم میشود، جایی که نمیتوانید بوسیله رنگ چشمها را از یکدیگر تفکیک کنید.
گام ۱۴
برای اینکه چشمهای انیمهای را بسته طراحی کنید، کافی است پلک بالایی را بسته و رو به پائین طراحی کنید.
4. چگونه لبهای انیمهای طراحی کنیم
در یک چهره طراحی شده به سبک مانگا قطعا چشمها هستند که بیشترین زحمت برایشان کشیده شده است. خصوصیات دیگر تا حد ممکن ساده شدهاند. با ما همراه باشید تا این ساده سازی را یاد بگیرید.
آناتومی لبهای انیمهای
برای ساده کردن هر چیزی، ابتدا میبایست طرح اصلی آن را بدانید.
لبهای مانگایی هنوز هم شبیه به لبهای واقعی طراحی میشوند – صرفا طوری طراحی میشوند که بتوان با چند خط ساده رسمشان کرد -. برای اینکه این ساده سازی حفظ شود شاید حتی خط بین دو لب رسم نشود. البته، لب پائینی هنوز هم به شکلی ناقص و محصوص طراحی میشود، و شکل واقعی دو لب به هنگام مشاهده آنها از زاویه دید از بغل دیده میشود.
سبکهای لبهای انیمهای
مجددا متذکر این موضوع میشویم، که لبهای انیمهای فقط یک سبک ندارند، بلکه سبکهای بسیاری دارند. شما میتوانید لب انیمهایتان را در سبکهای گوناگونی طراحی کنید، البته مادامی که آنها را متناسب با دیگر بخشهای چهره نگه دارید.
5. چگونه یک بینی انیمهای بکشیم
یک بینی انیمهای حتی از لب هم بیشتر ساده میشود. گاهی اوقات، حتی اصلا رسم هم نمیشود! بیایید یک نگاهی بیاندازیم به اینکه چطور یک بینی انیمهای رسم میشود.
آناتومی یک بینی انیمهای
اگر شما یک بینی طراحی شده در سبک انیمه کلاسیک را کنار یک بینی واقعی بگذارید، متوجه خواهید شد که بینی انیمهای تنها بخشهای اصلی آن را دارد: خم بینی و قسمت زیرین آن.
سبکهای بینیهای انیمهای
قاعده کلی بینیهای انیمهای، قطعا میتواند شخصی سازی شود و به نتیجههای نو ختم شود.
6. چگونه گوشهای انیمهای طراحی کنیم؟
چرخش گوشهای انیمهای
رسم گوشهای انیمهای بسیار ساده است، البته فقط با یک استثناء: اگر آنها را از پشت نگاه کنید، لاله گوش قابل مشاهده میشود. شکلی مانند صدف یک حلزون دارد، بهتر هم هست که آنرا به همین شکل تصور کنید – شما نمیتوانید گوشها در زوایای مختلف یکسان طراحی کنید، مگر اینکه بخواهید جلوهای تخت داشته باشند.
سبکهای گوشهای انیمهای
گوشها پیچیده هستند، اما میتوانند به روشهای متعددی ساده شوند:
7. چگونه چهرههای انیمهای را در سبکهای مختلف طراحی کنیم
تغییر شکل مانگا
مرجع مانگا واقعیت است، اما گاها از واقعیت فراتر میرود. برای ایجاد سبکی که جذاب باشد اما خیلی تخیلی نباشد، همیشه قسمت بندیها را ساده نگه دارید: نصف چهره نشانگر جای قرار گرفتن چشمها خواهد بود، بینی در پائین نیمه دوم چهره خواهد بود، و دهان کمی پائینتر از بینی. الباقی قسمتها را میتوانید آزادانه آزمون و خطا کنید! فقط یادتان باشد که بخشهای چهره را ثابت نگه دارید: هر چقدر یک سبک متفاوت باشد، بخشهای چهره باید به همان اندازه واقع گرایانه نباشند تا یکی جلوه کنند.
چهرههای انیمهای در زنها و مردها
درست است که چهرههای مانگایی از وهله اول زیادی جلوه زنانه دارند، اما به هر صورت روشهای وجود دارد که بتوان کمی جلوه مردانه به آنها داد:
- ابروها کمی پائینتر از حد معمول کشیده میشوند.
- ابروها ممکن است کمی کلفتتر باشند و خمشان کمتر از حد معمول باشد.
- چشمها نازکتر هستند.
- مژهها جزئیتر هستند و زیادی قابل تشخیص نیستند.
- قرنیه کوچک و گرد است.
- لبها خیلی جزئی طراحی شدهاند.
- در عوض خط عوض برجسته طراحی شده است.
- گردن کلفتتر است.
- بینی آشکارتر است.
البته که تمام این موارد را نمیتوان استفاده کرد. گاهی اوقات، تفاوت جنس را تنها با لباس و مدل مو میتوان نشان داد!
احساسات انیمهای
در انیمه احساسات به اندازه خود چهرهها ساده هستند. آنها احساسات ساده را مبالغه آمیز ابراز میکنند، و شما میتوانید از این موضوع الهام بگیرید – به تعبیری هر چقدر کمتر، بیشتر -. اگر کاراکتر شما در چهره طبیعیاش لبهای پر جزئیاتی نداشته باشد، زبان و دندانها را در هیچ احساسی نشان ندهید. در ابراز احساسات مبالغه کنید، اما در جزئیات اصلا!
تمام شد!
حالا شما میدانید چطور باید یک سر و صورت انیمهای، چشمها، گوشها، بینی و لبهای انیمهای را طراحی کرد. امیدواریم از این مقاله بهره کافی را ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید