طراحی کاراکتر: آموزش طراحی چشم کاراکتر کارتونی
در این مقاله از سری مقالات آموزش طراحی کاراکتر، در رابطه با مفاهیم پایه طراحی چشمهای کاراکتر کارتونی حرف خواهیم زد، اینکه چشمها چگونه کار میکنند، و اینکه چگونه میتوانید از این مطالب و مفاهیم استفاده کنید تا چشمهای زیبا طراحی کنید.
برای راهنمایی اضافه، پیشنهاد ما این است که از تصاویر مرجع استفاده کنید، حتی اگر هدف شما این نباشد که چشمهای واقعیگرا طراحی کنید. «آیینه» میتواند یک مرجع فوری باشد برای اینکه ببینید قسمت بندی چهره و چشمها چگونه است و چگونه کار میکنند.
بخش ۱: درک کردن مفاهیم پایه چشمهای کارتونی
گام ۱:
حتی زمانی که طراحی کارتونی انجام میدهیم مهم است که بدانیم چشمها در واقعیت چگونه کار میکنند. یک بیان بهتر برای شاید بتواند این باشد که: «برای اینکه بتوانید قوانین را بشکنید باید ابتدا آنها را بلد باشید.»
پس بیایید با رسم کاسه چشم کارمان را آغاز کنیم. به بیان ساده کاسه چشم یک دایره است. -دقت کنید که منظور ما شکلی نیست که کاسه چشم در صورت انسان جلوه میکند، صرفا منظور ما شکل خود کاسه چشم به تنهایی است – به این سطح گرد توجه کنید، که با خطوط بنفش مقطع کشیده شده مشخص شده است.
گام ۲:
البته که ما در حالت معمولی به چشمها به این شکل نگاه نمیکنیم – در حالتی که هیچ مژهای نداشته باشند و بدون صورت تک و تنها به آنها نگاه کنیم – خب اگر چنین باشد دیگر چه لزومی دارد که شکل واقعی آنرا بدانیم؟
خب، به نظر ما رابطه بین تخم چشمها و مژهها بمانند رابطه یک پارچه بر روی یک شئ است – مژهها دور فرم گرد تخم چشمها قرار میگیرند – این حالت فرضی با خطی آبی در تصویر زیر نمایش داده شده است.
گام ۳:
به پلک بالایی و پلک پایینی توجه کنید. شکل تخم چشم و پلکها میتواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. به مثالی که با خط آبی در شکل زیر آمده توجه کنید، این خطوط صاف نیستند. این خطها کماکان آن حالت پیچیده شدن دور فرم گرد تخم چشمها را نشان میدهند.
گام ۴:
قرنیه چشم قسمت کوچکی از چشم است که دارای رنگ است. مردمک چشم سیاه است و درون قرنیه قرار دارد. مردمک چشم بسته به میزان نور بزرگیاش تغییر ميکند. انسانها مردمکهای گردی دارند اما ممکن است در حیوانات دیگر شاهد شکلهای دیگری از مردمک نیز باشیم، برای مثال در گربهها مردمک شکاف خورده به نظر میرسد.
گام ۵:
در حالت معمولی، فاصله چشمها از یکدیگر فاصله یکسانی است، سوای از اینکه در وسط دو چشم جایی به بزرگی قرار گرفتن یک چشم دیگر وجود دارد. یکبار دیگر روی این موضوع تاکید میکنیم که این مباحث قسمت بندی واقعی چشمها است و در طراحیهایی که سبکهای متفاوتی دارند روی این خصوصیات میتواند مبالغه صورت بگیرد.
گام ۶:
کما اینکه ما در این مقاله تمرکزمان روی طراحی چشمهای کارتونی خواهد بود، مهم است که ابروها را نیز از یاد نبریم. ابرو معمولا در بالای کاسه چشم قرار میگیرد، و نزدیک به گوشه پیشانی میشود. دقیقا بمانند چشمها، ابروها نیز میتوانند در اندازه و شکلهای متفاوتی باشند.
گام ۷:
به این نکته توجه کنید که چگونه وقتی ما زاویه دیدمان را تغییر میدهیم، این مفاهیم نیز تغییر میکنند. در نمای سه چهارم ما یک چشم را بیشتر از دیگر میبینیم. در زاویه دید نیم رخ ما عملا پلکها را مشاهد میکنیم منتها با حالتی متفاوت.
بخش ۲: چگونه چشمهای کارتونی ساده بکشیم؟
گام ۱:
چشمهای کارتونی در مقایسه با چشمهایی که واقع گرایانه طراحی میشوند دارای جزئیات کمتری هستند. خب اگر اینطور باشد چطور باید دانست که کدام خصوصیات را اضافه کرد و کدام خصوصیات را در طراحی استفاده نکرد؟ چطور باید طراحی را انجام داد که واقع گرایانه نباشد اما کماکان شکل یک چشم را داشته باشد.
به عقیده ما رمز کار در این است که بدانید چشم واقعا چطور کار میکند. شما به عنوان مخاطب قطعا ایدههایی پیش فرض در رابطه با اینکه یک چشم باید به چه شکل باشد و در کجای صورت قرار بگیرند.
در قسمت زیر میتوانید سه روش متفاوت برای طراحی چشم را مشاهده کنید. به این موضوع توجه کنید که با وجود تفاوت در طراحی، آنها کماکان روی صورت کاراکتر به عنوان «چشم» تشخیص داده میشوند. ما میتوانیم در اینجا قوانین زیادی را زیر پا بگذاریم بدون آنکه کیفیت کار را از دست بدهیم.
گام ۲:
اما خب، چرا اصلا روش به این شکل است؟
در سادهترین بیان، به خاطر راحتی ارتباط گرفتن مخاطب با آن؛ مخاطبها معمولا چشمها را به عنوان دو دایره روی صورت میدانند. در رابطه با اینکه شما بین قسمت بندی و ارتباط گرفتن مخاطب با کارتان عیار کار دستتان بیاید عملا هیچ قاعده درست و غلط بودنی وجود ندارد.
گام ۳:
خب، در زمان طراحی چشمهای کارتونی، ما میتوانیم از جفت این ایدهها استفاده کنیم. – ایده اول اینکه چشمها چگونه کار میکنند و دوم اینکه چگونه میتوانیم از این ایده به نفع ارتباط گیری مخاطب با کارمان استفاده کنیم – در حقیقت ما میتوانیم پا را فراتر بگذاریم و از این ایدهها برای ابراز احساسات و یا خصوصیات کاراکتر نیز استفاده کنیم.
به عنوان مثال، تنها تفاوت میان چشمها خود چشمها هستند. اما با این وجود به این نکته توجه کنید که چگونه چشم کاراکتر اولی حس و حالی ناراحت و مظلوم را انتقال میدهد، در حالی که چشمها در کاراکتر دومی حالتی جدی را نمایش میدهند. مفاهیم بمانند اندازه و شکل در هنر میتوانند برای ساختن یکچنین تغییراتی استفاده شوند.
بخش ۳: چگونه چشمهای کارتونی مبالغه آمیز طراحی کنیم؟
گام ۱:
به شخصه، ما خودمان دوست داریم چشمهای درشت و زیبا طراحی کنیم. اینکه چگونه اینکار را انجام دهیم میتواند به قسمتی از شخصیت از کاراکتر که میخواهیم تاثیر بیشتری بگذارد. اینکار همینطور میتواند باعث شود طوری که کار شما با مخاطب ارتباط میگیرد نیز عوض شود. در حالت کلی، از چشمهای درشت برای بردن نهایت استفاده در مبالغه احساسات زیبایی شناختی و قوی است.
در پایین چند مثال آورده شده است تا ببینید چگونه میتوان از رسم چشمهای درشت برای انتقال بهتر و بیشتر حس زیبایی در کار به شما کمک کند. در تصویر زیر ما سعی کردیم چشمها را درازتر، درشتتر و ریزتر بکشیم.
گام ۲:
این نکته را نیز به یاد داشته باشید که «خطوط» نیز میتوانند بسیار روی ارتباط گرفتن با کارتان تاثیر گذار باشند. برای مثال، چشمهایی که با خطوط تیز و صاف طراحی شده باشند خشونت و شیطنت را نشان میدهند، این در حالی است که چشمهایی که با خطوط خمیده طراحی شده باشند میتوانند حس و حالی آرامتر را منتقل کنند.
گام ۳:
مردمک چشم قطعا یکی از مهمترین بخشهای چشم آن است. ما وقتی به چشمهای کسی خیره میشویم عملا به این نقطه از چشم آن شخص است که خیره شدهایم. و دقیقا به وسیله همین مردمک است که گاها حس میکنیم کسی دارد به ما نگاه میکند. دو چشم ما معمولا به یک نقطه یکسان نگاه میکنند.
در شکل زیر چند نمونه از اینکه چطور میشود در طراحی مردمک چشم مبالغه به خرج داد آمده است. هر سه مثال آورده شده در شکل زیر دقیقا سه شکل یکسان هستند و فقط در مردمک چشمها تفاوت وجود دارد.
وقتی که ما چشمهای کارتونی طراحی میکنیم معمولا روی احساسات مبالغه انجام میدهیم. به عنوان مثال بیایید «چشمهای غافل گیر شده» را امتحان کنیم.
ما معمولا چشم غافل گیر شده را چشمی میدانیم که بسیار پهن باز شده است، پس ما هم سفیدی چشم را در نمونهمان زیاد میکنیم. ما میتوانیم اینکار را به روشهای مختلفی انجام دهیم، برای اینکه یک چشم پهن باز شده را بکشیم هم میتوانیم سفیدی چشم را زیاد دربیاوریم و هم میتوانیم مردمک را کوچک دربیاوریم. ما همچنین میتوانیم از پلکها و ابروها نیز کمک بگیری تا حسی که قصد ابرازش را داریم را بهتر ابراز کنیم.
گام ۵:
خب، حالا چطور باید فهمید که روی کدام جنبهها باید مبالغه انجام داد؟
به عقیده ما اینکار بسیار بستگی به این موضوع دارد که مهارتهایی که بلد هستیم را توسعه ببخشیم و کاراکتر که قصد رسماش را داریم تا به خوبی درک کنیم تا بتوانیم یک ارتباط قوی با آن بسازیم.
برای مثال، به این فکر کنید که صورت شما به چه شکل در میآید وقتی که لبخند میزنید؟ اینکه ماهیچههای صورتتان به کدام جهت حرکت کنند قطعا روی حالت پلکهایتان نیز تاثیر گذار خواهند بود. از طرف دیگر، چشمهای غمگین معمولا بسته هستند، و یا در صورتی که اشک نیز در آنها جمع شده باشد کمی متشنج نیز جلوه میکنند.
همانطور که قبلتر نیز به این موضوع اشاره داشتیم، این نکته را به یاد داشته باشید که پلکها روی فرم گرد چشم پهن میشوند. دقیقا بمانند دیگر اجزای صورت، پلکها کشیده میشوند و حرکت میکنند. حتی روی این جنبهها نیز میتوان مبالغه انجام داد.
بخش ۴: جمع بندی
گام ۱:
حالا بیایید تمام آنچه تا به اینجا آموختهایم را قدم به قدم خلاصه کنیم. ما در این قسمت با ۳ مثال کار خواهیم کرد. با هر مثالی که راحت باشید کار کنید، و یا از مفاهیمی که در اینجا گفته میشود استفاده کنید تا روی هر نمونه دیگری که میخواهید کار کنید.
ما به شخصه دوست داریم قبل از اینکه شروع به طراحی بکنیم کمی رو حس و حال فکر کنیم. اما با این حال ما برای این مثال با طراحی یک چهره عادی شروع میکنیم.
کار را با رسم قسمت بندی ساده چهره آغاز میکنیم. یادتان میآید که چشمها باید با فاصلهای یکسان از هم دیگر قرار بگیرند؟ حالا وقت مناسبی است تا فکر کنید روی چه جنبههایی میخواهید مبالغه کنید. آیا چشمهای درشت طراحی خواهید کرد؟ یا چشمهای کوچک؟
گام ۲:
مجددا، تخم چشم گرد است و داخل کاسه چشم قرار میگیرد. پلکها دور تخم چشم پهن میشوند و در بالای آن قرار میگیرند. غالبا دلیل آنکه چشمها را با شکل دایره رسم میکنند همین است. ضرورتی نیست که پلک را تماما رسم کنید [حداقل غالبا]، اما به هر صورت بدانید که پلکها چطور کار میکنند.
ما در مثال زیر تخم چشم را با رنگ آبی طراحی کردیم و آنرا خیلی ساده در چهره قرار دادهایم. خطوط منحنی نیز در بالای آن رسم کردهایم تا به این شکل بدانیم پلکها در کجا رسم خواهند شد.
گام ۳:
این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که روی قسمتهایی که ترجیح خواهید داد حذف کنید فکر کنید. به عنوان مثال، شاید پلک پایینی را نخواهید رسم کنید، یا شاید هم بین مردک چشم و تخم چشم اصلا تفاوت زیادی قائل نشوید.
گام ۴:
یکی از چیزهایی مورد علاقه ما در طراحی کارتونی این است که میتوانید روی حس و حالی که قصد ابرازش را دارید با آزمون و خطا به نتیجه و روشهای گوناگونی دست یابید. بیایید چند روش مختلف را امتحان کنیم تا در نهایت با یکی از آنها کار را پیش ببریم.
در نمونه سمت ما سعی کردیم یک حالت مارپیچ طوری داخل چشم رسم کنیم.
در نمونه وسطی، از شکلهای انتزاعی استفاده کردیم و برای جذب بیشتر نور و توجه مخاطب چشم را درشت طراحی کردیم.
در نمونه سمت راستی، ترجیح ما این شد که مردمکی رسم نکنیم و عملا یک قسمت از چشم را حذف کنیم.
گام ۵:
حالا جزئیات نهایی را به کار اضافه میکنیم. به یاد داشته باشید که ما در اینجا دو کار انجام میدهیم: ما در خاطر میسپاریم که چشمها چگونه کار میکنند، همچنین ما در خاطر میسپاریم که ما میتوانیم طوری که چشمها در حالت بصری با ما ارتباط میگیرند را تغییر دهیم.
برای مثال، برای نشان دادن مژهها از خطوط صاف استفاده میکنیم، حتی اگر در حالت واقعی به این شکل نباشند. ما میتوانیم با مبالغه روی آنها به نتیجههای بسیار خوبی برسیم.
در شکل زیر از همین قاعده برای تغییر دادن دیگر جزئیات چهره استفاده کردهایم.
گام ۶:
همانطور که قبلتر به این موضوع اشاره کردیم، ما آن احساسی که قرار است کاراکتر ابراز کند را از همان آغاز در خاطر داریماش. در این نمونه هیچ حس خاصی برای کاراکتر در نظر نگرفتیم تا تمرکزمان بیشتر روی طراحی چشمها باشد.
اما با این حال بیایید یک نگاهی بیاندازیم به اینکه چگونه تغییرهای جزئی میتوانند کل حرفی که چهره به مخاطب میزند را عوض کنند.
یک چهره خوشحال معمولا چیزی بیشتر از یک لبخند ساده دارد. به این نکته توجه کنید که چگونه در نظر گرفتن ابروها و مژهها میتواند حسی که ابراز میشود را قویتر نیز بکند.
گام ۷:
همین قاعده برای سایر احساسات نیز صدق میکند، برای مثال خشم و یا ناراحتی.
تمام شد!
ما چند روش مختلف برای طراحی چشمهای کارتونی را بررسی کردیم. حالا نوبت خودتان است که عیار سبک خودتان در طراحی چشمها به مرور دستتان بیاید. به یاد داشته باشید که هر زمانی که دچار شک و شبهه شدید، استفاده از تصویر مرجع همیشه میتواند کمک کننده باشد، حتی برای طراحیهای این سبک.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
چرا تو کانال تلگرامی کسی عضو نیست
هستیم که
Arttool_ir