طراحی کاراکتر: آموزش طراحی کاراکترهای دیزنی
بسیاری از افراد طراحی یاد میگیرند، چراکه دوست دارند کاراکتر مورد علاقهشان را رسم کنند، در غالب اوقات این کاراکترهای مورد علاقه افراد از فیلمهای دیزنی میآیند. استایل دیزنی استایلی بسیار ساده، اما کماکان بسیار رسا و منعطف است، هرچه که باشد اینها برای انیمیشن طراحی شدهاند، در انیمیشن باید تعداد زیادی طراحی سریع رسم و آماده شود. به این طریق برای تازهکارهایی که نمیخواهند زیاد درگیر جزئیات شوند خوب است.
اگر میخواهید یاد بگیرید که چگونه یک کاراکتر دیزنی طراحی کنید، چه همانی باشد که قبلا رسم شده است و یا چه همانی که شما در تخیلتان ساختهاید، سراغ آموزش درست آمدهاید. ما در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چگونه یک کاراکتر را در سبک طراحی دیزنی بکشید. سر، چشمها، لبها، گوشها، مو و کل بدن. ما طراحی را به صورت مرحله به مرحله انجام میدهیم تا روند طراحی پیوسته باشد. به شما تکنیکهایی یاد میدهیم که معمولا در بیرون حرفی از آنها زده نمیشود، همه این موارد در یکجا و آسان برای درک شما.
اگر در حال تمرین با این مقاله آموزشی هستید ، امیدواریم که پیشرفت خود را با ما و دیگران در قسمت دیدگاه در میان بگذارید، نظرات شما پاداش کاری است که ما انجام می دهیم.
بخش 1: آناتومی سر یک کاراکتر دیزنی
اگرچه طراحی تماما در رابطه با خطهاست، اما خطها نتیجه نهایی قرار دادن یک شئ ۳ بعدی روی یک فضای صاف هستند. این به این معنی است که اگر شما بخواهید هر شئی را طراحی کنید، باید قبل از تجسم خطوط برای رسم آن حالت ۳ بعدی آن را تجسم کنید. بیایید ببینم یک سر ۳ بعدی کاراکتر دیزنی به چه شکل ساخته میشود، به این طریق یک فرم بصری از آن در ذهنتان خواهید داشت.
بستر اصلی برای سر دایره است. این دایره میتواند بعدا طویلتر شود و یا صاف شود، اما همیشه خوب است که اول کار را با دایره آغاز کنیم. این دایره جمجمه را تداعی میکند.
در مرحله بعد این دایره را به ۶ قسمت [تقریبا] مساوی تقسیم میکنیم، یا به بیان دیگر هر نیمه آنرا به ۳ قسمت. اینکه یکی از این ۶ قسمت را کوچکتر و یا بزرگتر از باقی قسمتها در بیاوریم روش خوبی برای متمایز کردن کاراکترهایمان خواهد بود.
حالا، صورت کاراکتر باید در جلوی این دایره رسم شود. صورت کاراکترمان میتواند با یک خط که از بین چشمهایش رد میشود به دو قسمت تقسیم شود. از خط رویش مو تا چشمها، و از چشمها تا چانه (روی صورت خوتان این نقطهها را لمس کنید تا بهتر یادتان بماند).
قسمت بندی بین این دو قسمت بسته به کاراکتر متغیر خواهد بود:
- برای کاراکترهای نوزاد، نیمه بالایی باید بزرگتر از نیمه پایینی باشد.
- برای کاراکترهای دختر و پسر بچههای خوشگل، دو نیمه باید مساوی باشند.
- برای کاراکترهای مرد و زنهایی که به صورت واقع گرایانه رسم میشوند، نیمه پایینی باید بزرگتر از نیمه بالایی باشد (اگرچه در واقعیت نیمه بالایی مردها بزرگتر است).
برای اینکه جا و اندازه این قسمت بندیها به هم نخورند، باید بر اساس جاهایی که روی دایره مشخص میشوند قرار بگیرند (برای مثال یک سوم، یک دوم، دو سوم). در حال حاضر رایجترین روش برای رسم پرنسسهای خوشگل این است:
- چهره پرنسس زیبای ما از دو سوم نیمه بالایی دایره شروع میشود (خط رویش مو)
- طول چهرهاش نیز به طول دایره است.
یک بیضی به دایره وصل میکنیم. در این بیضی دهان و فک را رسم خواهیم کرد. مشخصا زیر این بیضی نیز باید در زیر دایره قرار بگیرد.
فرض کنید که این سر از خمیر درست شده باشد. از جلو سر فشار دهید تا دو حفره برای قرار گیری چشمهای کاراکتر ایجاد شود. این دو حفره باید در دو سوم نیمه بالایی ایجاد شوند.
حالا چشمها را در داخل کاسه چشمها قرار دهید، در یک سوم بالایی کاسه چشمها. فاصله میان دو چشم باید به مقداری باشد که یک چشم دیگر بتواند به خوبی در بین آنها جا بگیرد.
نیمه پایینی صورت را به ۳ قسمت تقسیم کنید.
از این جا برای اضافه کردن جزئیات دیگر صورت اضافه کنید: بینی را در وسط رسم کنید، لبها را در دو سوم بالایی، چانه را زیر لبها و گونهها را زیر چشمها رسم کنید طوری که کمی به بغل چهره مایل باشند.
گوشها باید دقیقا پشت چانه، یک جایی بین خط چشمها و خط بینی.
و به این طریق است که کل این آناتومی به شما نهایی سر یک کاراکتر دیزنی تبدیل میشود.
بخش 2: چگونه یک سر دیزنی را بکشیم؟
حالا که آناتومی را بلد شدید وقت آن است که روی قسمت بندی عملی تمرین کنیم. قرار است که یک پرنسس دیزنی با همین استاندارد آناتومی که گفتیم رسم کنیم.
گام ۱:
یک دایره رسم کنید، شعاعهایش را نیز رسم کنید.
گام ۲:
نیمه پایینی دایره را به ۳ قسمت تقسیم کنید تا جای چشمها مشخص شود. از این ۳ قسمت بالاترین قسمت جا چشمها خواهد بود، و قسمت وسطی قسمت زیر چشمها خواهد بود. سعی کنید این قسمتهای چهره را در ذهنتان تجسم کنید به جای اینکه کاغذتان را با خطوط راهنما پر کنید.
گام ۳:
طول نصف دایره را اندازه بگیرید، و سپس آنرا را تا دو سوم پایینی بکشید (جایی که قرار شد قسمت زیر چشمها باشد).
گام ۴:
این قسمت را به ۳ قسمت تقسیم کنید تا به این شکل برای رسم جزئیات چهره خطوط راهنما به دست آورید.
گام ۵:
از روی چشم یک خط رسم کنید. هرچقدر این خط را بالاتر رسم کنید، گوشه بالایی چشم بالاتر خواهد بود.
گام ۶:
دور چهره را بکشید. اگر بتوانید جای گونهها و چانه را تجسم کنید، میتوانید دورشان را بکشید. اگر نمیتوانید این تجسم را انجام بدهید برای الان صرفا دور صورت را بکشید تا بعدا بهترش کنید.
گام ۷:
فاصله میان چشمها را مشخص کنید. باید جا برای ۳ چشم داشته باشید. قدر یک خط کوچک فضای خالی در کنارههای سر قرار دهید.
گام ۸:
خم کاسه چشمها را رسم کنید. این به ما کمک خواهد کرد بعدتر ابروها را رسم کنیم.
گام ۹:
حالا گونهها و چانه را رسم کنید. جای گونهها را به دلخواه خودتان مشخص کنید (ما فقط به خاطر شکلشان به آنها نیاز داریم)، اما بهتر است که آنها را در وسط چهره رسم کنید.
بخش 3: چگونه چشمهایی به سبک دیزنی رسم کنیم؟
چگونه چشمهایی در سبک دیزنی از زاویه دیدهای متفاوت رسم کنیم؟
همانطور که تا به اینجا فهمیدهاید، یک طراحی تخت از یک سر بعدا به یک شکل ۳ بعدی توسعه خواهد یافت، همین اتفاق در قبال چشمها نیز اتفاق میافتد. چشمها کروی هستند، نه دایرهای. اگر البته شما چهرههایتان را فقط از زاویه دید از جلو رسم کنید میتوانید این نکته را در نظر نگیرید، اما اگر بخواهید از زاویه دیدهای متفاوتتر نیز استفاده کنید، نکتهای مهمی است که بدانید موقعیت چشمها به چه شکل تغییر میکنند.
در زاویه دید از جلو، سه چشم خواهیم داشت (دو چشم واقعی + یک چشم خیالی)، که هر سه بغل یکدیگر رسم میشوند. از نمای دید از بغل این سه چشم یکدیگر را تماما پوشش میدهند. در ادامه هر زاویه دیدی که بین طیف باشد یک حالتی از نمونههای زیر خواهد بود:
عین این قضیه برای قطرهای هر دایره نیز صادق خواهد بود. از نمای دید از جلو، قطر خطی صاف خواهد بود، و از نمای دید از بغل یک خط خمیده خواهند بود. هر زاویه دید بین طیف باید بسته به کاراکتر شبیه سازی شود:
رسم درست قطر دایرهها به شما کمک خواهد کرد تا قرنیه چشمها را درست رسم کنید. به تغییر حالت قرنیهها توجه کنید:
به هنگام رسم قرنیهها به یک چیز توجه داشته باشید، اگر بخواهید حالت تمرکز را رسم کنید، قرنیهها را طوری رسم کنید که کمی از وسط به سمت یکدیگر چرخیده باشند. این حالت چشمها این حس را تداعی خواهد کرد که آنها به یک چیز در نزدیکی نگاه میکنند.
پس از آنکه قرنیهها رسم کردید نوبت رسم پلکها خواهد بود: پلکها باید کل شکل کروی چشم را پوشش دهند، پس به این ترتیب شکل آنها بسته به زاویه دید متفاوت خواهد بود.
مژهها را رسم کنید. در این مرحله برخی از کاراکترهای کارتونی میتوانند مفید واقع شوند: در واقعیت، شکل مژهها به هنگام حرکت بسیار سریع تغییر میکند. به خاطر اینکه انیمیشنی کردنشان راحتتر شود، در سبک طراحی دیزنی مژهها همیشه شبیه به مژهای که از نمای دید از بغل رسم شده رسم میشوند. مژهها در نمای دید از بغل و یا حالتی شبیه به آن، مژهها در جلوی چشم قرار میگیرند. در زاویه دید از جلو یا حالتی شبیه به آن، آنها در بغل قرار میگیرند.
بعد از مژهها پلکها را رسم کنید، به طوری که همسو با گردی چشمها باشند. اندازه پلکها از جهت اینکه به کاراکترتان یک چهره منحصر به فرد بدهید مسئله مهمی هستند. به علاوه اینکه اگر پلک پایینی کاراکترتان را نیز طراحی کنید کاراکترتان پیرتر جلوه خواهد کرد.
در نهایت، دور چشمها را بکشید. همیشه خاطرتان باشد که این قرنیههای براق را نامتقارن بکشید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که در زاویه دید از بغل معمولا بینی بخشی از یک چشم را میپوشاند.
چگونه چشمها را بچرخانیم؟
چشمها میتوانند سوای از حرکت سر، به صورت مستقل نیز حرکت کنند، نه؟ بیایید ببینیم چطور میتوانیم یکچنین چیزی را رسم کنیم. قطرهای خم شده کاسه چشمها را رسم کنید، و شکلشان را بسته به مخاطب [خیالی که به آن نگاه میکنند] رسم کنید. شاید برای رسم این موارد نیاز به تمرین بیشتری داشته باشید، اما بعد از اینکه یادش بگیرید دیگر رسم چشمها برایتان زحمتی نخواهد داشت.
در کل، پلکها و مژهها باید مسیر حرکت چشمها را دنبال کنند، نه چرخششان را؛ اما در هر صورت شاید بعضی اوقات نیاز باشد شکلشان کمی تغییر بکند.
ابراز احساسات با چشمها
زمانی که حرف از ابراز احساسات توسط یک کاراکتر میشود، چشمها مهمترین نقش را دارند. شما میتوانید با چرخاندن چشمها، پایینتر یا بالاتر رسم کردن پلکها، گوشه چشم را طور دیگری رسم کردن، و از همه راحتتر، شکل و موقعیت ابروها را متفاوت رسم کردن، نتیجههای گوناگونی بدست آورید.
استایلهای مختلف چشم
این مواردی که تا به اینجا گفتیم قاعده کلی بودند. میتوانید با این قوانین کلی بازی کنید تا نتیجههای منحصر به فرد برای کاراکترتان بدست آورید، و شخصیت و قومیت کاراکترتان را نمایش دهید.
گام ۱:
خب، بیایید برگردیم به سراغ طراحی اصلی. حالا که با قاعدهاش آشنا شدهاید باید کار برایتان راحتتر باشد. چشمهایی که پلکها روی آنها میخوابند را تصور کنید تا خم پلکها را رسم کنید.
گام ۲:
تخم چشم و مردمک چشم را رسم کنید. هم میتوانید آنها را از زاویه دید پیش فرضشان رسم کنید، هم میتوانید آنها را چرخیده در نظر بگیرید و رسم کنید.
گام ۳:
مژهها را رسم کنید.
گام ۴:
پلک بالایی را رسم کنید.
گام ۵:
ابروها را رسم کنید.
بخش 4: چگونه یک بینی به سبک دیزنی بکشیم؟
ساختار یک بینی به سبک دیزنی
طراحی بینیهای به سبک دیزنی بسیار راحت است. کار را با رسم یک دایره که از یک خط آویزان شده آغاز کنید.
در بغل این دایره دو دایره کوچک رسم کنید.
حالا شکل مثلثی بینی را مشخص کنید.
مثل همیشه، شکل ۳ بعدی بینی را در نظر بگیرید. این به شما کمک میکند تا بتوانید در حالت چرخیده نیز آنرا طراحی کنید.
سوراخهای بینی باید کج رسم شوند و هیچ وقت نباید مشکی کردشان (مگر در مواقع بسیار بسیار نادر که زاویه دید از پایین به بالا باشد).
البته که کل بینی فقط نوک آن نیست. خود بینی به سمت ابروها خم است. اگرچه فضای بین بینی و ابرو معمولا رسم نمیشود، به این شکل صورت کاراکتر نرمتر در میآید.
استایلهای بینی در سبک دیزنی
میتوان ساختار ساده بینی را تغییر داد تا به نتیجههای متفاوتی دست یافت. دقیقا بمانند چشمها، شکل بینی میتواند نشانگر شخصیت و قومیت یک کاراکتر باشد. اگر از بابت جنسیت نیز بخواهیم این مسئله را بررسی کنیم، در سبک دیزنی معمولا مردها بینیهای برجستهتری دارند، به گونهای که نوک بینی به سمت بالاست.
گام ۱:
حالا بیایید بینی را طراحیمان اضافه کنیم. ابتدا جای آنرا مشخص کنید. امنترین جا وسط نیمه پایینی صورت خواهد بود.
گام ۲:
نوک بینی و خم آنرا رسم کنید. به این موضوع دقت کنید که چطور شکل بینی با تغییر زاویه دید تغییر میکند.
گام ۳:
در بغل بینی سوراخهای آنرا رسم کنید.
گام ۴:
قسمت پایین بینی را رسم کنید.
گام 5:
سوراخ های بینی را بکشید.
بخش 5: چگونه لبهای به سبک دیزنی رسم کنیم؟
ساختار لب در سبک دیزنی
لبها در سبک دیزنی ساده هستند، اما در عین حال بسیار رسا نیز هستند. شما میتوانید لبها را در قالب یک بیضی پهن شده رسم کنید.
دو لب را با رسم یک «V» انگلیسی پهن شده از هم جدا کنید. لب بالایی معمولا از لب پایینی کوچکتر است.
در این مرحله فقط نیاز است تا دور لبها را پر رنگ کنید.
حالت ۳ بعدی آنها را در خاطر داشته باشید.
گوشه لبها بسیار مهم است.
نیازی نیست لبها در زاویه دیدی غیر از زاویه دید از بغل رسم کنید، اما خوب است که در صورت چرخش لبها زاویه دیدهای دیگر را بلد باشید.
در مقاله زیر می توانید در مورد آناتومی لب بیشتر بدانید:
ابراز احساسات با لبها
دهان میتواند احساسات متفاوتی را ابراز کند، واقعیت امر هم این است که رسماش از آن چیزی که به نظر میرسد راحتتر است. صرفا یک / دو خط خمیده شکل حسی که قصد ابرازش را دارید را رسم کنید، لب پایینی را نیز با علامتی مشخص کنید.
حالا میتوانید گوشه لبها را رسم کنید.
و حالا دور کل دهان را پر رنگ کنید.
بعضی اوقات نیاز داریم تا داخل دهان را هم طراحی کنیم. میتوانید دندانها را بکشید، زبان را بکشید، همه چیز را بکشید یا هیچ چیز را نکشید؛ به آیینه نگاه کنید تا ببینید برای حسی که میخواهید ابراز کنید بهترین ترکیب در رسم چه خواهد بود؟
لبها باید نسبت به پوست سیاه سیاهتر باشند، و نسبت به پوست سیاه سفیدتر. اگر آنها در مرحله طراحی بدون رنگ آمیزی رها کنید، احتمالا باعث خواهد شد صورت عجیب غریبی گیرتان بیاید، پس حداقل آنها را یک سایه ریز بزنید تا سو تفاهمی پیش نیاید.
استایلهای لب در سبک دیزنی
بمانند هر قسمت دیگری از چهره انسان، لبها نیز اندازه و شکلهای متفاوتی دارند. کاراکترهای جوان معمولا لبهای نازکتر دارند. کاراکترهای پیرتر و زیباتر معمولا لبهای کلفتتر دارند. مردها معمولا لبهای تو چشمی ندارند، بدون هیچ پر رنگ کردنی در دور لبشان و هیچ رنگی در کل.
گام ۱:
بیایید حالا لبها را رسم کنیم. لبها تخت روی صورت پهن نمیشوند. اگر از نمای دید از بغل نگاه کنید میبیند که بین بینی و چانه قرار گرفتهاند، این حد فاصل را با خط مشخص کنید.
گام ۲:
حالا بسته به احساسی که ابراز میشود، خم لبها را رسم کنید. میتوانید در دو سوم نیمه پایینی چهره قرارشان دهید.
گام ۳:
به لبها حجم دهید.
گام ۴:
دور و گوشهها لبها را پر رنگ کنید.
بخش 6: چگونه مو به سبک دیزنی بکشیم؟
به طور شگفت انگیزی، رسم مو به سبک دیزنی بسیار آسان است، از آنجایی که قرار است در انیمیشن استفاده شود از عمد راحت رسم شده است. کل حرف این است که بدون نیاز به اضافه کردن جزئیات بتواند یک مدل مو واقعی را در ذهن مخاطب تداعی کند. برای بدست آوردن یکچنین چیزی باید بجای آنکه روی خود مو تمرکز کرد، توجه را روی ریتم متمرکز کرد، علاوه بر این موضوع این یک ضرورت هم هست، چراکه شما چطور میتوانید یک چیزی که بسیار پیچیده باشد و جزئیات زیادی داشته باشد را مداوم رسم کنید؟ پس بیایید تا جایی میشود ساده نگهاش داریم.
گام ۱
قبل از اینکه مو را اضافه کنید، حتما رسم سر کاراکتر را تمام کنید، و همچنین گوشها.
و گردن…
و شانهها…
کار رسم صورت را تمام کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که زنها معمولا صورتهای گردتر و تیزتری دارند، این در حالی است که مردها غالبا استخوان فک تیزی دارند.
گام ۲:
نیمه بالایی جمجمه را به ۳ قسمت تقسیم کنید.
گام ۳:
خط رویش مو معمولا از دو سوم سر شروع میشود. پس شما هم خط رویش مو را از آنجا رسم کنید. باید از خود سر کمی برجستهتر باشد، از همین جهت میتواند کمک کننده باشد که رسماش را با رسم یک تار موی ول آغاز کنید.
گام ۴:
دور مویی که قرار است رسم شود را پر رنگ کنید.
گام ۵:
قسمتهای بیرونی مو را نیز رسم کنید. برای اینکار مو را به عنوان یک پارچه نرمی تجسم کنید که از بالای سر به پایین آن خیلی آرام پهن میشود.
گام ۶:
میتوانید موها را به رشتههای مو تقسیم کنید، به خصوص اگر بخواهید مو ژولیده رسم کنید.
گام ۷:
در نهایت میتوانید با اضافه کردن چند خط شکل ۳ بعدی آنرا واضحتر کنید.
در آموزش زیر می توانید در مورد انواع مدل مو بیشتر بدانید:
به پایان آمد این دفتر و کلاغ به خانهاش رسید! طراحی پرنسس زیبای ما تمام شد. اگرچه این پرنسس هیچ کاراکتر کار شدهای نیست، اما خب میتوانید کمی حس و حال راپونزل و آریل را از او بگیرید. این به این خاطر است که تمام پرنسسهای دیزنی با یک دستور پخت [منظور همان روش و قاعده رسم] ساخته شدهاند، و بعضی عوامل خاص تنها برای این خاطر استفاده شدهاند که کاراکتر را منحصر به فرد کنند.
بخش 7: چگونه یک بدن به سبک دیزنی رسم کنیم؟
هیچ قاعده کلی رسم بدن به سبک دیزنی وجود ندارد، چراکه هر انیمیشنی حس و حال و فضای خاص خودش را دارد، اما خب به هر صورت میتوان یک مدل حدسی از آن در آورد. موارد زیر در غالب مواقع جواب میدهند:
- مردها بلند قدتر از زنها هستند.
- مردها به نسبت زنها بیشتر شبیه به زندگی واقعی طراحی میشوند.
- مردها شانههای عریضتری دارند.
- زنها بازوان کوچکتر، شانههای با عرض کمتر و شکم لاغرتری دارند (مدل بدن ساعت شنی).
- زنها گردنهای لاغرتر و درازتری دارند.
- سینهها (اگر سینهای در کار باشد) در حوالی جناغ سینه رسم میشوند، و معمولا اندازهشان بین کوچک و معمولی است.
اما برای رسم یک بدن به سبک دیزنی قواعد دیگری نیز وجود دارند که سختگیری کمتری داشته باشند:
- طرف نشیمنگاه بدن و زیر آن معمولا از لحاظ ارتفاع برابر هستند، از این قاعده میتوان برای بلند قدتر و یا لاغرتر نشان دادن یک کاراکتر استفاده کرد.
- نیمه بالایی بدن یک زن میتواند به ۳ قسمت تقسیم شود: سر، سینه با گردن، شکم و باسن. اگرچه این قاعده معمولا برای کاراکترهای جوان و نوجوان جواب میدهد (که از قضاء بیشتر پرنسسها هم از این طیف هستند). اما در کاراکترهای بالغ بهتر است گردن را سوا از بقیه قسمتها در نظر گرفت، تا به این طریق بتوان بالا تنه درشتتری طراحی کرد.
- مردها بالا تنه درشتتری دارند، مدل بدن ساعت شنی در مردها دقیقا تضاد حالتی که است که در بدن زنها رخ میدهد.
میتوانید از شکل زیر به عنوان مرجع استفاده کنید، اما همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که چگونه کاراکتر شما از این مرجع متفاوت میشود. داشتن یکچنینی مرجعهایی میتواند به شما کمک کند تا قسمت بندیها را بهتر به خاطر بسپارید.
گام ۱:
اگر میخواهید که یک بدن به سبک دیزنی بکشید، باید کار را طوری آغاز کنید که انگار میخواهید طراحی مدل [به همراه ژست آن] انجام دهید. میتوانید اینکار را با استفاده از قوه تخیلتان انجام دهید، اما بهتر است که از یک تصویر مرجع برای اینکار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که نباید تصاویر مرجعتان را کپی کنید، بلکه باید تنها به آنها نگاه کنید و طراحی خودتان را رسم کنید. این نکته در این مرحله خیلی حائر اهمیت است، اینکه در حالت تحرک چگونه باید قسمت بندی متفاوتی داشته باشید.
برای طراحی ژست، به استفاده از خطوط ساده که نشانگر ریتم باشد بسنده کنید. بالا تنه را در قالب عدد ۸ انگلیسی طراحی کنید، سر را در قالب یک بیضی / دایره و دندهها را در قالب خطوط خمیده.
گام ۲:
قسمت بندی را در بدن لحاظ کنید و با اینکار به بدن فرمهای خیلی ساده بدهید (به بالا تنه، به شکم و پهلوها، به باسن و به نقاط اتصال مفاصل این قسمت بندیها را مشخص کنید). برای اینکه اندازه سر را بگیرید به خط کش نیاز ندارید، میتوانید به چشمانتان اعتماد کنید.
گام ۳:
حالا تمام فرمهای ساده شده بدن را در رسم شکل کلی بدن استفاده کنید. شما کماکان میتوانید از تصویر مرجعتان برای بررسی زاویه دید و اعضای بدن استفاده کنید، اما آنها طوری استفاده کنید که برای طراحی شما جواب باشند.
گام ۴:
در نهایت، خطوط اضافی را پاک کنید. تصویر مرجع کماکان میتواند در این مرحله بسیار کمک کننده باشد، به خصوص زمانی وقت طراحی دستها و پاها باشد.
بخش 8: چگونه یک کاراکتر واقعی به سبک دیزنی بکشیم؟
همانطور که قبلتر هم به این موضوع اشاره کردیم، در هر انیمیشنی از یک نسخه از سبک طراحی دیزنی استفاده میشود، به این ترتیب ممکن نیست که بتوان یک قاعده کلی برای رسم تمام کاراکترها ساخت. به علاوه نمیتوان به طور مفصل برای هر کاراکتر جداگانه پرداخت، چراکه از مجال گفتن در این آموزش خارج است.
اما در هر صورت، میتوانیم به شما یک ابزاری بدهیم تا با اعمال تغییرات روی همین قواعدی که تا به اینجا یاد گرفتهایم، هر کاراکتر دیزنی که بخواهید با آن رسم کنید. برای مثال از کاراکتر السا در انیمیشن فروزن – Frozen استفاده خواهیم کرد، اما خب اگر بخواهید میتوانید از کاراکتری به انتخاب خودتان برای این مثال استفاده کنید:
گام ۱:
برای این از ژست تمرین قبلی استفاده خواهیم کرد، اما اینبار آنرا به طور ویژه برای بدن السا شخصی سازی میکنیم. برای اینکه قسمت بندی درست را به دست آوریم از این پروسه استفاده کردیم:
- چند اسکرین شات از ژستهای مختلف السا به نرم افزار طراحی کپی کردیم (میتوانید از آنها کپی هم بگیرید).
- به عنوان مرجع، خطوطی رسم کردیم. – بالای سر، پایین سر، روی گردن، روی قفسه سینه، شکم، زانوها، مچها، کف پاها –
- اندازه گرفتیم تا ببینیم ارتفاع سر به شکل با این خطوط متناسب میشود. – متوجه شدیم که اگر گردن را درازتر کنیم قفسه سینه میتواند با سر همخوانی داشته باشد، همینطور وقتی گردن را درازتر میکنیم پاها نیز درازتر به نظر میرسند، در حالی پاها در همان اندازه معمول خود هستند. (عملا نسبت قسمت بندی برای بالا تنه و پایین تنه دست نخورده باقی مانده است) –
وقتی که این قسمت بندی را پیدا کردیم، آنها را روی ژست اعمال کردیم. السا یک بدن نحیف دارد، با بازوها و پاهای لاغر و حجم عضلانی کم. داشتن یکچنین اطلاعات اضافی برای رسم درست کردن ضروری است.
گام ۲:
قدم بعدی این است که قسمت بندی درست برای چهره را پیدا کنیم. در اینجا ما از چهره السا یک کپی گرفتیم (بعضی میشود نمونههای واقعی استفاده شده برای ساخت کاراکترها را پیدا کرد) و قسمت بندیها را روی آن مشخص کردیم – یک خط روی چشمها، یک خط زیر چشمها، ابروها، خط رویش مو، چانه و … -. سپس ما این نسخه را با طراحی اولیهمان از یک چهره طراحی شده به سکب دیزنی مقایسه کردیم با بفهمیم دقیقا چه چیزی است که باعث میشود السا متمایز از آن شود. کل نتیجهای به دست آوردیم عبارت اند از:
- چشمها کمی بزرگتر هستند، از استاندارد یک سومی کلاسیک کمی ارتفاع بیشتری دارند.
- پلکهای بالایی بزرگتر هستند، غالبا روی قرنیه را میپوشانند، همین باعث میشود یک چهره مرموز ساخته شود.
- چشمها بادامی شکل هستند.
- لبها بسیار نازک هستند.
- شکل کلی چهره تقریبا گرد است.
- ابروها تقریبا نازک و تیره هستند.
- بینی کوچک و ظریف است.
- مژهها بسیار تیره هستند، شبیه به مژه عروسکها.
- سایهای که روی پلکهای بالایی شکل میگیرد توجه را به سمت آنها جلب میکند، و همین باعث میشود چشمها بزرگتر نیز به نظر بیایند.
- مدل مو بسیار پر پشت است و باعث میشود سر بزرگتر به نظر برسد.
- گردن لاغر و دراز است.
البته که چنین اطلاعات نوشته شدهای نمیتوانند جای یک تصویر مرجع را بدهند، پس همیشه یک تصویر مرجع دم دستتان داشته باشید.
گام ۳:
حالا وقت آن است که به السامان سر را اضافه کنیم. اول از همه، دایره جمجمه را رسم میکنیم، اول آنرا به ۲ قسمت و بعد به ۳ قسمت تقسیم میکنیم. این خطها را باید کمی خمیده رسم کنیم، چراکه سر کمی به سمت بالا چرخیده است (دقیقا همان قاعدهای که در رسم قرنیهها استفاده کردیم).
گام ۴:
نیمه پایینی چهره را طراحی کنید. ما برای نمونه خودمان با روش کلاسیک رسم در دو سوم پایینی چهره پیش رفتیم.
گام ۵:
این دو سوم پایینی چهره را به ۳ قسمت تقسیم کنید.
گام ۶:
خم کاسه چشمها را رسم کنید.
گام ۷:
تخم چشمها را رسم کنید.
گام ۸:
جهت قرنیهها را مشخص کنید.
گام ۹:
گونهها، گوشها و چانه را اضافه کنید، و دور چهره را پر رنگ کنید.
گام ۱۰:
بینی و لبها را رسم کنید. حتما از تصویر مرجعتان استفاده کنید تا مطمئن باشید دارید اجزای صورت را در جای درستشان رسم میکنید.
گام ۱۱:
جزئیات را رسم کنید: سفیدی و قرنیه چشم را رسم کنید، مژهها، پلکها، ابروها و لبها.
گام ۱۲:
حالا وقت رسم یک مدل مو پر پشت است. در این مرحله کم کم شباهت دو کاراکتر به چشم میآید.
گام ۱۳:
در نهایت، آخرین جزئیات را اضافه کنید. از یاد نبرید که رنگ آمیزی لبها، قرنیهها، سفیدی چشم، ابروها، مژهها، و سایه چشم اگرکه کاراکترتان سایه چشم داشته باشد انجام دهید. در غالب مواقع، یک کاراکتر شبیه خودش نمیشود اگرکه این خصوصیات گوناگون را نداشته باشد.
گام ۱۴:
بیایید حالا مابقی بدن را رسم کنیم. السا یک لباس جادویی زیبا به تن دارد که میتواند با استفاده از تصاویر مرجع متفاوت رسم شود (نگاه کردن به بعضی از سکانسها در بعضی انیمیشنها نیز ميتواند کمک کننده باشد).
گام ۱۵:
وقتی رسم تمام شد، آخرین جزئیات را اضافه کنید و خطوط راهنما را پاک کنید.
خیلی هم عالیی!
حالا شما هرچه که باید در رابطه با طراحی کاراکتر به سبک دیزنی بدانید را میدانید، اما فقط انسانهایش، آن هم انسانهای خوب. تمرین مداوم داشته باشید. امیدواریم از این آموزش بهره لازم را ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید