چگونه دست و پاهای انیمهای بکشیم؟
اگر تنها یک کابوس باشد که بین تمام طراحان کاراکتر مشترک است، قطعا طراحی دستها است. حتی اگر شما یک طراح مانگا باشید و برای جلوهای که میخواهید در کاراکترتان به آن برسید مجاب هستید که ساده کار کنید، دستها واقعا نمیتوانند زیادی ساده بشوند. در نهایت، این جزئیات زیادشان نیست که طراحیشان را سخت میکند، بلکه انعطاف آنهاست؛ انگار که خودشان یک کاراکتر مجزا هستند!
در این مقاله ما به شما نحوه طراحی دستها را آموزش میدهیم، با توضیح آناتومی و ساختار پشتشان. ما به شما میگوییم که چگونه باید ریتم دستها را ساده کنید، چطور باید طراحی را شروع کنید، و چطور قسمت بندیها را درست نگه دارید. ما به شما آموزش میدهیم که چگونه باید پاها را طراحی کنید، پاهایی که خودشان یک مشکل اساسی دیگر برای بسیاری از هنرمندها هستند. اگر شما هم میخواهید مسائل را ساده نگه دارید، با ما همراه باشید تا نحوه طراحی دستها و پاها را یاد بگیرید.
۱. آناتومی دستهای انیمهای
دستهای انیمهای، اگرچه ساده و سر راست هستند، اما ساختار یکسانی با دستهای واقعی دارند. اگرکه این بتوانید این ساختار را خوب یاد بگیرید، اصلا زندگی برایتان راحتتر میشود! کار را با استخوانها شروع میکنیم.
همانطور که میبینید، انگشتها طویلتر از چیزی که هستند جلوه میکنند. به تعبیری زیر کف دست دفن شدهاند، و همین باعث میشود که این بخش از دست انعطاف پذیری کمی داشته باشد. به همین دلیل هم هست که بهتر است انگشتها را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیریم، نقطه شروعی که بعد از پایان کف دست قرار دارد. البته انگشت شصت اینجا استثناء است – این انگشت از باقی انگشتها بسیار دورتر است و میتواند مستقل حرکت کند، و توسط کف دست محدود نشود.
هر انگشت سه مفصل دارد. فاصله بین مفاصل در انگشتها از انگشتی به انگشت دیگر به تدریج کمتر میشود. اینجا انگشت شصت باز استثناء است – انگشت شصت فقط دو مفصل دارد، و استخوانهایش طول یکسانی دارند.
البته که ما نیازی نداریم استخوانها را کامل بلد باشیم، ما صرفا نیاز داریم تا نحوه عملکردشان و اینکه چطور روی جلوه دست تاثیر میگذارند را بدانیم. ساختار ساده شده دست به این شرح است:
- نوک چهار انگشت (در شکلی شبیه به نیمه یک دستبند)
- مچ دست (در شکل یک بیضی)
- کف دست (در شکلی پیچیدهتر که بعدا راجبش صحبت خواهیم کرد)
- قسمت زیرین انگشت شصت (به شکل یک بیضی)
- چهار انگشت سه بخشه
- یک انگشت شصت دو بخشه
بسیار مهم است که این ساختار ساده شده را به خاطر بسپارید. این ساختار جلوه دست را تحت تاثیر قرار میدهد، فارغ از اینکه هر انگشت در چه ژستی باشد. حدس زدن موقعیت مفصل یک انگشت به کمک انگشت دیگر را راحتتر میکند، حتی اگر این انگشت دیگر انگشت شصت باشد.
اما نکته جالب اینجا این است که انگشتها از بابت طول زیاد فرقی با هم ندارند. اگر این ساختار را کنار بگذارید و هر انگشت را به وسیله یک خط رسم کنید و کنار هم قرار دهید، میبینید که فرق زیادی با هم ندارند. این گونه است که بهتر است به جای حفظ کردن طول هر انگشت، رابطه بین انگشتان را یاد گرفت – به بیان دیگر، تغییری که در موقعیتشان رخ میدهد، بسته به کاری که در حال انجام است -.
قسمت بندی یک دست انیمهای
چند قسمت بندی وجود دارد که شما باید آنها را بدانید تا بتوانید دست را طوری که هست بکشید. نیازی نیست راجبشان خیلی سر سخت باشید، صرفا به خاطر داشته باشیدشان و از آنها پیروی کنید.
نکته اول، اینکه معمولا طول انگشت اشاره تقریبا با کل کف دست برابر است (در این کف دست مچ دست را نیز در نظر میگیریم).
قسمت بندی ایدهآل مفاصل انگشت اشاره به این شرح است: مفصل دوم نصف طول انگشت را دارد، و طول نصفه دیگر برابر با طول دو مفصل دیگر است. با این وجود، در واقعیت معمولا مفصل دوم ۴۰٪ طول کل انگشت را دارد. راحت باشید و هر قسمت بندی که با آن راحت هستید را انتخاب کنید – تفاوت بین دستهای انیمهای در سبکهای مختلف نباید چندان قابل تشخیص باشند -.
طول انگشت شصت معمولا هم اندازه و یا کمی کوتاهتر از انگشت کوچک است، اما برای خود ما بهترین روش اندازه گیری بررسی رابطه آن با انگشت اشاره است – نوک انگشت شصت به مفصل دوم انگشت کوچک نمیرسد.
۲. چگونه یک دست را با روشی ساده طراحی کنیم
از همه این مطالب گذشته، دانستن قسمت بندی یک دست انیمهای تنها یک بخشی از کار است. اینکه چطور باید طراحی کردن را شروع کرد خودش یک مطلب مجزاست. بیایید با مطالبی که تا به اینجا یاد گرفتهایم یک دست را از صفر طراحی کنیم.
گام ۱
میتوانید مچ دست را با یک بیضی و کف دست را با یک بیضی بزرگتر ساده کنید. وقتی که به این روش طراحی میکنید، میتوانید به راحتی دست را از قسمت مچاش بچرخانید؛ به مچ دست به چشم یک توپ نگاه کنید.
گام ۲
یک بیضی برای قسمت زیرین انگشت شصت بکشید. برای اینکه کار را قسمت بندی شده نگه دارید، این بیضی را کمی طویلتر از بیضی که برای کف دست کشیدید بکشید.
باید این نکته را به خاطر داشته باشید که انگشت شصت بخشی از کف دست نیست، اگر که از بابت کار کردشان بخواهید به این نتیجه برسید. شما باید دست را سه بعدی تصور کنید، نه دو بعدی و تخت.
گام ۳
خود کف دست یک شکل جالبی دارد. کف دستتان را خیلی آرام روی یک سطح صاف بگذارید. متوجه خواهید شد که فقط انگشت کوچک و انگشت شصتتان سطح را لمس میکنند، در حالی که مابقی انگشتها بالاتر از سطح قرار گرفتهاند. کف دست عملا صاف صاف نیست، مگر اینکه بخواهید از قصد انگشتانتان را بکشید.
پس ما اینجا دو مشکل داریم:
- کف دست باید خم دار باشد
- روی دست میبایست حالتی گرد داشته باشد
این موارد در کنار هم یک مبحث پیچیده را شکل میدهند، چیزی که تصورش هم سخت است، در نهایت چارهای جز شروع به طراحی کردن نیست! اما یک راه حل برای این مشکل وجود دارد. میتوانیم انگشتها را دو به دو گروه بندی کنیم و هر جفت را به یک یک بیضی مجزا وصل کنیم – درست بمانند انگشت شصت که به یک بیضی مجزا وصل شده است -. اگر یک جفت را کوچکتر در نظر بگیرید (برای مثال جفت انگشت حلقه و انگشت کوچک) و آنرا پائینتر قرار دهید، به همان شکلی که ما میخواهیم برسیم میرسید.
آیا هنوز هم مطلب پیچیده است؟ بیایید ابتدا آنرا در حالت ۲ بعدی طراحی کنیم. در قدم اول، بیضی طویلتر را میکشیم…
بعد از آن، بیضی کوتاهتر را. هر دوی این بیضیها میبایست از یک جا رسم شوند، و بمانند شکل یک قلب متقارن هم قرار بگیرند.
گام ۴
حالا باید بتوانید مطالب گفته شده بهتر درک کنید، انگشتها را هم با روال سابق طراحی کنید.
در تصویر زیر ساختار ساده سازی شده دست را قرار دادهایم، میتوانید از این تصویر به عنوان مرجع استفاده کنید.
گام ۵
یک مورد دیگر: گرد بودن روی دست اتفاقی نیست. انگشتها میتوانند کنار هم قرار بگیرند و شکل یک دستکش را بسازند.
این دستکش تخت میتواند در طراحی بعضی ژستها کمک کننده باشد. به جای جدا جدا طراحی کردن انگشتها، میتوانید همهشان را با یک شکل طراحی کنید.
۳. جزئیات دستها
اما قسمت بندی و اشکال که همه چیز نیستند. بدون جزئیات، دست تنها یک اسکلت خواهد بود. بیایید ببینیم چه چیزهایی دیگری میتوانیم به دستها اضافه کنیم:
جزئيات کف دست
دستها تنها از استخوان ساخته نشدهاند، بلکه از ماهیچه و چربی نیز ساخته شدهاند. این بخشها بیشتر برای کف دست حائز اهمیت هستند. به دست خود نگاه کنید تا این بخشها را بهتر بشناسید:
- هر بند انگشت یک میزان مشخصی از چربی را در زیرش دارد. همین باعث میشود انگشتها خمی که دارند را داشته باشند.
- تمام انگشتها یک میزان چربی در قسمت زیرینشان دارند. این چربی در زیر مفصل بزرگ قرار گرفتهاند و یک بخش بزرگی از انگشت را شامل میشوند. به همین سبب، انگشتها را اگر طرف دست نگاه کنیم کوتاهتر جلوه میکنند، میتوانید انگشتانتان را خم کنید تا ببینید نقطه شروعشان واقعا از کجاست.
- در دو طرف کف دست دو لایه چربی وجود دارد. یکی برای انگشت شصت، و یکی برای انگشت کوچک. بخاطر این دو لایه چربی است که کف دست کمی گودی دارد.
- اگرچه مچ دست به نظر میرسد که زیر پوست دست قرار گرفته است، اما یک استخوان همیشه در گوشه مچ دست بیرون میزند. (پیسیفرم | pisiform نام دارد) به طور واضح قابل مشاهده و لمس است.
- یک استخوان این چنینی دیگر را میتوان در طرف دیگر دست دید، استخوان روی دست. کمی پائینتر از پیسیفرم قرار میگیرد.
چگونه انگشتها را بکشیم
حالا وقت آن است که نحوه طراحی انگشتها را یاد بگیریم.
گام ۱
در وسط انگشت یک دایره دایره بزرگ بکشید.
گام ۲
در مفصل دوم یک دایره کوچک بکشید. آنرا به دایره اولی وصل کنید. این خطوط باید یک شکل مخروطی ایجاد کنند. به علاوه، طرف پائین بند انگشت را بکشید، به خاطر داشته باشید که باید کمی خم داشته باشد.
گام ۳
برای مفصل آخر یک دایره کوچکتر بکشید. این دایره را به دایره قبلی وصل کنید. این بند انگشت چربی زیادی ندارد، پس خم انگشت تنها زمانی که انگشت خم شود ایجاد میشود.
گام ۴
نوک انگشت بمانند گردی نوک یک قلم در بیاورید. از کشیدن نوکهای تیز برای انگشتها به جد خودداری کنید، مگر در صورتی که میخواهید کاراکتری علمی تخیلی طراحی کنید.
گام ۵
در نیمه بند انگشت اول ناخنها را اضافه کنید. میبایست خیلی جزئی طراحیشان کنید، برجستگی آنها نباید بیشتر از برجستگی دست باشد.
گام ۶
چین و چروکهای بین انگشتها را از یاد نبرید.
۴. چگونه دستهای انیمهای طراحی کنیم؛ قدم به قدم
حرف زدن بس است. بیایید ببینیم طراحی دستهای انیمهای در ژستهای مختلف چطور است. برای این مرحله از کار بهتر است یک تصویر مرجع داشته باشید. واقعیت امر این است که برای اینکه بتوانید طراحی دستها را یاد بگیرید نیاز به تمرین زیاد دارید، تمرینی که نه از روی خیال و حدس و گمان باشد، بلکه با آنالیز و بررسی از روی تصویر مرجع باشد. تعامل پیوسته با نمونههای واقعی و مرجعها میتواند به یادگیری کمک شایانی کند.
گام ۱
کار را با طراحی ریتم ساده دست شروع کنید. مهم نیست برای شروع کار کدام انگشت را انتخاب کنید، هر انگشتی که طراحیاش برایتان راحت خواهد بود را انتخاب کنید.
گام ۲
کف دست را طراحی کنید، برای این مرحله از کار آن را در قالب یک دایره ساده نشان دهید کافی است. زوایه دیدی که دارید کف دست را از طراحی میکنید را از خاطر نبرید، به کج و کوله در آمدن خطوطتان هم بهایی ندهید.
گام ۳
قسمت زیرین انگشت شصت را بکشید. طول این بیضی را با طول کف دست متناسب سازید.
گام ۴
بیضی اول را به عنوان قسمت زیرین انگشت اشاره بکشید. باید کمی به سمت انگشت شصت مایل باشد، به علاوه باید کمی طویل باشد.
گام ۵
قسمت زیرین انگشت حلقه و انگشت کوچک را بکشید. باید کمی نسبت به قسمت زیرین قبلی خمیدگی بیشتری داشته باشد. همچنین باید کوتاهتر باشد و پائینتر قرار بگیرد.
گام ۶
ساختار استخوان بندی انگشتها را به یاد بیاورید تا بدانید نقطه شروع انگشتها کجا باید باشد.
گام ۷
ساختار استخوان بندی انگشتها را بکشید. یادتان باشد که باید طول مناسبی برای هر انگشت انتخاب کنید. نیاز نیست دقیق خط کش بگذارید، فقط انگشتانی که روی کاغذ میکشید متفاوت از انگشتانی نباشد که دارید با آنها روی کاغذ انگشت میکشید.
گام ۸
تمام مفصلها را طبق ساختار استخوان بندی انگشتها به هم وصل کنید.
گام ۹
حالا لایههای چربی را اضافه کنید. به این نکته توجه کنید که چطور در بعضی ژستها لایههای چربی فشرده میشوند.
گام ۱۰
حالا شکل کامل انگشتها را بکشید. این قسمت مورد علاقه ماست چراکه در این مرحله طرح شروع میکند شبیه به یک دست واقعی شود.
گام ۱۱
ساختار استخوان بندی را بمانند شکل زیر به طرحتان اضافه کنید.
گام ۱۲
بافت بین انگشتها را اضافه کنید و بین بافتها را پر رنگ کنید.
گام ۱۳
خطوط نهایی را رسم کنید. یادتان باشد که هر چیزی را پر رنگ نکنید، دستها باید به اندازهای جزئیات داشته باشند که خود کاراکترتان دارد. در غیر این صورت، هیچ تناسبی برقرار نخواهد بود.
۵. آناتومی یک پای انیمهای
خیلی طولانی شده است! خوشبختانه، پاها به اندازه دستها پیچیده نیستند. آنها برای ثباپ ساخته شدهاند، به همین جهت تغییر زیادی نمیکنند. اما اگر یک نگاه عمیقتر به استخوان بندی پا بیاندازید، همان استخوانهایی که خواهید دید که در دستها میدیدید. و همین میشود سند بر اینکه در بسیاری از زبانها، بمانند فارسی، لهستانی و زبانهای اروپایی دیگر، برخلاف زبان انگلیسی که انگشتان دست fingers و انگشتان پا toes خطاب میشوند، انگشت دست و پا هر دو با یک کلمه «انگشت» خطاب میشوند.
ساختار یک پا انیمهای
ما میتوانیم دقیقا همانطوری که دست را ساده سازی کردیم پا را هم ساده کنیم. تنها تفاوت در اینجا این است که یک استخوان بزرگ در پشت پا، استخوان پاشنه، وجود دارد، و این استخوان تقریبا استخوان پسیفرم دست است که در پا وجود دارد. همچنین، انگشتان پا نیز از کف پا بسیار کوتاهتر هستند.
قسمت بندی یک پا انیمهای
قسمت بندی یک پا کار راحتی است. کل طول پا برابر تقریبا برابر با چهار انگشت است. کف پا تقریبا طولی برابر با طول ۲ انگشت پا دارد. باقی انگشتها دقیقا همان ساختاری را دارند که در دستها با آن آشنا شدید. به این نکته توجه کنید که انگشت بزرگ پا، بمانند انگشت شصت در دست تنها دو مفصل دارد.
کف پا
در کف پا نیز جزئیات مهمی وجود دارد:
- هر انگشت پا یک لایه چربی زیر مفصل اولش دارد.
- یک لایه چربی زیر انگشت بزرگ وجود دارد.
- یک لایه چربی در پاشنه پا وجود دارد.
- به هنگام لمس زمین تمام کف زمین را لمس نمیکند، تنها قسمتی که در تصویر زیر با رنگ نارنجی مشخص شده است زمین را لمس میکند.
۶. چگونه پای انیمهای را در زوایا مختلف بکشیم
بیایید به ساختار ۳ بعدی پا یک نگاهی بیاندازیم.
گام ۱
قسمت زیادی از پا میتواند با دایرههای کوچک و بزرگ ساده شود. این ساده سازی پاشنه، قوزک و مچ پا را شامل میشود. ما میتوانیم این گونه طراحی کنیم چراکه تغییر زیادی شامل حالش نمیشود.
گام ۲
مشکل این است که روی پا خیلی صاف نیست. دقیقا بمانند دست، به سمت انگشت کوچک خم دارد. پس بعد از اینکه شما این پای بزرگ را کشیدید، میبایست یکی از طرفین آنرا صاف کنید. به پای خودتان یک نگاهی بیاندازید تا بهتر این موضوع را درک کنید.
گام ۳
مفصل اول هر انگشت از اینجا آغاز میشود. ساختار استخوان بندی پا نیز در تصویر زیر آمده است.
گام ۴
این آن نقطهای است که طویلترین بند انگشت آغاز میشود. یک شکل خیلی حجیم ساده.
گام ۵
بهتر است بعد از این مرحله تمام بندهای انگشت را یکجا طراحی کنید. چرا؟ بخاطر اینکه لایه چربی زیرشان کمی به عقب هل داده میشوند، و تقریبا زیر بند انگشت وسطی قرار میگیرند، و به همین سبب، همانطور که بعدا هم یاد خواهید گرفت، یک شکل خمی دارد.
گام ۶
بند انگشت وسطی به سمت عقبی مایل میشود. هر چقدر انگشت کوچکتر باشد، زوایه دید بهتری خواهد داشت.
گام ۷
اگرچه در استایل مانگا جزئیات بسیاری نادیده گرفته میشود، اما بهتر است که شما هر از چند گاهی استخوان مچ پا را اضافه کنید. این استخوان از بغل قابل مشاهده است، اما با استخوان پای دیگر نامتقارن است. (از طرف داخلی کمی بالاتر قرار دارد).
گام ۸
وقتی که دارید دور قسمتها را پر رنگ میکنید، یادتان باشد که در قسمت داخلی پا یک علامت گذاری بکنید. اگر علت این کار را نمیدانید به بخش قبلی و جایی که در آن کف پا را بررسی میکردیم برگردید، یا هم اینکه خودتان یک نگاهی بیاندازید.
گام ۹
با دانستن این موارد، شما میتوانید هر پایی را به چند خط ساده ساده کنید، چند خط سادهای که کفاف طراحی هر طرحی را بدهن:
۷. چگونه پای انیمهای بکشیم، قدم به قدم
این تئوری تمام آن چیزی است که برای طراحی کردن به آن نیاز دارید. بمانند قبل، ما به چند تصویر مرجع برای اینکه بتوانیم ژستهای واقع گرایانه بکشیم نیاز داریم.
گام ۱
با کشیدن ریتم ساده پا کار را آغاز کنید. در این مرحله از کار پاشنه پا را بی خیال شوید.
گام ۲
حالا پاشنه پا را اضافه کنید، درست بمانند یک خط ساده در زاویه درست.
گام ۳
طرف مچ پا را به شکل یک دایره بکشید.
گام ۴
دایرههای کوچک / بزرگ را زیر مچ پا بکشید. شما باید در تصویر مرجع بتوانید آنها را به وضوح ببینید.
گام ۵
بالای پا را به همراه کنار آن علامت بزنید.
گام ۶
خط اول از مفاصل اول را بکشید. آنها را گرد و بزرگ بکشید. اگر یکی مفصل توسط دیگری پنهان شده است نیازی نیست همهشان را بکشید.
گام ۷
حالا میتوانید به دو روش عمل میکنید: دو بند انگشت آخر را به همراه لایه چربی آن بکشید، و یا فقط وسطی را با این روش بکشید:
گام ۸
طراحی آخرین بند انگشت زحمت زیادی نخواهد داشت. فقط ریتم را دنبال کنید.
گام ۹
جزئیات کف پا را از یاد نبرید.
گام ۱۰
مچ بند را به مچ پا اضافه کنید تا پا به ساق پا وصل شود.
گام ۱۱
دور پا را پر رنگ کنید، تنها جزئیاتی که نیاز است را نگه دارید.
تمام شد!
حالا شما میدانید چطور باید دست و پای انیمهای طراحی کنید. یادتان باشد، حتی اگر الان سخت باشد، با تمرین مداوم این کارها ملکه ذهنتان خواهند شد. کاراکترهایتان هم دیگر نیازی نخواهند داشت دست و پاهایشان را مخفی کنند. امیدواریم از این مقاله بهره کافی را ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید